Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren.

Seobserver ger dig ett bra råd, att läsa i några föreslagna böcker som ger god information till den som står i färd att påbörja sitt aktiva friluftsliv.

Du viftar bort det välmenande rådet med att du vill inte läsa "en persons råd".

Bra och kunniga råd är som oftast relativt lika i de olika böckerna eftersom den kunskap man vill förmedla bygger på mycket lång erfarenhet, som även tidigare generationer förmedlat. Man har praktisk erfarenhet helt enkelt.
De flesta med genuint friluftsintresse har läst och genom dessa "teoretiska" kunskaper har man haft stor glädje och nytta av det i praktiken där ute. Dessutom behöver du inte ens väga dessa kunskaper på en gramvåg...

Lycka till på den där rean!
 
Seam-seal onödigt.

Tack för förslagen. Ska kolla över dessa lite mer under morgondagen men av det lilla jag kollat så är jag inte imponerad av Terra Nova Laser Competition som man själv måste försegla sömmarna på för att få det vattentätt. För dessa pengar ska det enligt mig vara gjort från fabrik.

Det er ikke nødvendigt at seamseale Terra Nova LC. Det er tæt nok alligevel.

Tarptent anbefaler også at seamseale selv - men det er ikke strengt nødvendigt.

Terra Nova er bare rimeligere i pris end Hilleberg, men lidt mere besværligt at sætte op.
 
Får man fråga var du bor? Jag tänker att kanske du kan stämma av med någon
här på Utsidan och träffas bara för att snacka och kanske se den utrustning
som denne har bara för att "känna av" och testa, kanske till och med att gå
ut i skogen i närheten för att prova grejerna.

Min tanke är nämligen den att i teorin/tanken så fungerar saker på ett visst
sätt men när det kommer tilll kritan så märkan man att man kanske vill ha det på nåt annat sätt.

Hej,

Så sant som chilehead skriver;

Jag har troligen det du behöver för den vandring du beskriver.
Jag bor mellan Stockholm-Uppsala, och finns dagtid i Upplands Väsby.
Efter 17 finns det stora utrymmen i UV att kika på utr, eller i Knivsta en helg.
Det finns säkert möjligheter för dig att låna/testa/klämma den utrustning som är lämplig för dina turer. Jag kör både Solo, och i sällskap. Från sommar till vinter, har all utrustning anpassad för de olika förutsättningarna. Vandring/Klättring-Toppturer, Kajak.

Hälsningar Johan
 
Kan tänka mig att det blir frystorkad mat och liknande när jag gör långvandringar och "hemlagat" när jag är ute under kortare perioder. Måste jag välja så kör på frystorkat.


Det finns något mittemellan som jag skulle rekommendera: "självtorkad". Man kan också kombinera saker, t ex torkar jag böngryta och äter den sedan med potatismos eller nudlar. Fördelen: smaken, valfriheten, och njutningen. Jag är dessutom vegetarian - då finns inte så många maträtter att välja på.
 
Jag vill instämma i råden att försöka ta dig in i friluftslivet gärna via kompisar så du får en uppfattning av olika utrustning. Att direkt ge dig en "inköpslista" känns inte rätt då den alltid är färgad av vår egna erfarenhet och prioriteringar, vilka inte är samma som dina egna.

Som ny är det viktigt att du hela tiden tänker på att du skall vara torr, varm och mätt. Detta innebär också att du behöver kunna hantera utrustningen och att den skall hålla måtten även när solen inte skiner utan vädrets makter utmanar dig flera dagar i rad. Lätt utrustning är alltid skönt på ryggen, men kostar gamska mycket och kräver många gånger en del av sin användare (både hur den bäst hanteras men även en extra utmaning och ibland en kompromiss i bekvämlighet, och i värsta fall säkerhet). Mitt råd är därför att inte enbart fokusera på lättvikt, utan på säkerhet och ett uns av bekvämlighet när du startar ditt spännande friluftsliv. Med tiden lär du känna din egen förmåga och gränser vilket styr dina framtida utrustningsval. Kanske även undvika de allra dyraste prylarna med risk för felköp, utan ha råd att uppgradera dig med växande erfarenhet.
 
Du har fått många goda råd så jag tänkte ge ett tältråd, jag är själv 191 cm och hade ett Terra Nova Laser som jag tyckte var bra ur viktperspektiv men tyvärr aningen trångt imo. Har idag ett HB Soulo som väger en aning mer men känns betydligt rymligare.

Tycker du bör följa råden du fått innan du skaffar all utrustning så du vet vad du själv tycker är viktigt. Ingen vill bära tyngre än nödvändigt men jag tex bär gärna lite extra för att kunna ha lite mer "lyx" vid lägret/sovplatsen. Du bör finna ut dina prioriteringar imo innan du skaffar allt på ett bräde för du kommer garanterat få byta ut en hel del.

Lycka till
 
Tja frågan om det finns något hopp för dig Lone Wolf, för avfärdar du goda råd som du bett om, är du rent ut sagt oförskämd och du skall slippa framtida råd från mig!

gör dina egna misstag
 
Senast redigerad av en moderator:
Köp hilleberg nallo 2. Marmot sawtooth long. Cellplastundelag, Triangia 27. Lämplig ryggsäck 65 liter, typ fjällräven kajka. Regnställ typ marmot preciep. Allt detta går att titta på Naturkompaniet.
Osannolikt att du hittar dessa saker på rea i samma Affär men säger du att du har 15.000 kr och tänker köpa allt av dom så prutar de nog en smula. Detta ovan är skapligt lätta normal saker av hög slitstyrka. Vill du ha mycket bättre utrustningen än så här blir det till att läsa på, prova samt sanka ihop sakerna där de finns.

Bosse
 
Köp hilleberg nallo 2. Marmot sawtooth long. Cellplastundelag, Triangia 27. Lämplig ryggsäck 65 liter, typ fjällräven kajka. Regnställ typ marmot preciep. Allt detta går att titta på Naturkompaniet.
Osannolikt att du hittar dessa saker på rea i samma Affär men säger du att du har 15.000 kr och tänker köpa allt av dom så prutar de nog en smula. Detta ovan är skapligt lätta normal saker av hög slitstyrka. Vill du ha mycket bättre utrustningen än så här blir det till att läsa på, prova samt sanka ihop sakerna där de finns.

Bosse

Ett ganska bra grundkit, till Trangia 27-3 skaffar du GB-74 gasbrännaren som väsentligt förenklar matlagningen. Som cellplastunderlag finns det lite bättre med slutna celler som är bekvämare utan allt för stor prislapp (och risken med punkterade dyra uppblåsbara liggunderlag), exempel Bergans Sleeping Mat Extreme, Thermarest RidgRest Large eller Z-lite (Ridgerest Large passar bra till din längd). Vill du inte lägga ut så mycket pengar som ett Hilleberg Nallo 2 kostar men trots detta skaffa en liknande designat tält i bra kvaltet som du kan använda länge är Bergans Trollhetta 2 ett förslag.
 
Lyssna på smux. Bergans Trollhättan är det förmodligen ett väldigt bra tält för endast 3500 kr. Det är halva priset mot Hilleberg nallo 2. Jag har ett sånt där Bergans cellplast. Jag har återgått till sånt då jag tycker att jag sover tillräckligt skönt och slipper bekymra mig över punkteringar smuts och annat. Bara och kasta ut på backen när man lagar mat etc. Gasbrännaren till triangiat kanonidé. Nu får du nog gå till affären och säga att det är 10.000 du vill använda till utrustningen för att det ska bli något Bräckförmåga till prutandet.

Bosse
 
Sålunda har vi börjat skapa ett ganska lätt standardkit med slitstyrka för personer med begränsad budget som bara vill handla på ett ställe, fysisk butik och inte har så mycket tid eller lust att lägga på research var man individuellt sätt behöver. Ovanstående poster innehåller saker som gör att man överlever, kan bära rätt långa sträckor, samt är lätt att få att fungera. Inte illa för ett forum att göra detta redan på sidan två.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
SiKth Kostnad, komplett packning Utrustning allmänt 13
niben Komplett friluftsutrustning á 696 kr Utrustning allmänt 26
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.