Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team

Är det nog om som har provat marmot cwm membrain sovsäck?

Jag vill ha en som man sover gott i runt - 20
Men som man även kan sova under bar himmel i
Men blir den för varm i tältet om det är tex - 10 då?
Jag har aldrig vintertältat så vet inte vad som är för kallt eller för varmt.
Men - 10 till - 30 tror ni den fungerar bra till det

Står mest att den är för - 40 men efter att ha läst endel så verkar det lite väl för den sovsäcken men att - 15-27 inte var några problem och jag är ganska frusen av mig så går nog mer efter det.
 
Med en du fyllning på 1339g och väldigt bra fillpower på 800+ så borde den vara väldigt varm och absolut klara rejäl kyla även för en frusen person. -30 är ju väldigt kallt, så det gäller nog att snöra åt överallt och försöka att inte råka dra in en massa kylig luft. Och när du lägger dig kommer sovsäcken till en början att vara iskall, sedan kommer du att värma upp den. Jag har själv ofta frusit i början i sådana temperaturer men sedan efter ett tag kommer värmen.
 
Marmot CWM är dimensionerad för att användaren ska använda en dunoverall eller motsvarande inuti sovsäcken, dvs massa tomrum som kan fyllas av kalluft.

Personligen skulle jag titta på Western Mountaineering Puma GWS för de temperaturer du tänker dig.
 
Glömde skriva att jag bor i Åre och är där jag kommer att använda den mest så blir nog oftast - 10 till - 20
Men skulle ju använde den om det blir kallar men då kan man ju ha dunoverall om det blir så.

Och så sover jag oftast i mitt hilleberg staika som
Också håller en del av värmen ganska bra i tältet
 
Marmot CWM är dimensionerad för att användaren ska använda en dunoverall eller motsvarande inuti sovsäcken, dvs massa tomrum som kan fyllas av kalluft.

Personligen skulle jag titta på Western Mountaineering Puma GWS för de temperaturer du tänker dig.


Ok vad bra, jag gillar att kunna röra mig lite i sovsäcken och gillar inte när det blir för tight så det passar mig perfekt att kunna komplettera med en dunoverall vid behov. Men oftast kommer det nog räcka med underställ i ull och så har jag även en thermolite reactor extreme
Coocon.

Den sovsäcken såg inte dum ut, men fick 25% på CWM'n
Så prisskillnaden kändes inte riktigt motiverat
Men tack för tipset
 
Min syster hade en Marmot Cwm på Denali när vi var där vid sekelskiftet. Vi hade -38 som kallast, och hon tyckte att den fungerade bra. Det borde inte vara några problem att ha den vid -10 till -20. Blir man för varm är det bara att öppna lite och släppa in kalluft. Jagar man vikt tycker jag dock att den är för stor och tung för "normala" vinterförhållanden.
 
Min syster hade en Marmot Cwm på Denali när vi var där vid sekelskiftet. Vi hade -38 som kallast, och hon tyckte att den fungerade bra. Det borde inte vara några problem att ha den vid -10 till -20. Blir man för varm är det bara att öppna lite och släppa in kalluft. Jagar man vikt tycker jag dock att den är för stor och tung för "normala" vinterförhållanden.

Jo jagar vikt gör man ju lite. Men gillar att man kan sova ute i snön med den och då tillkommer det lite vikt kan jag tro,
Jag provar med den, fick den för 7 och det känns ändå prisvärt. Den kanske är lite stor och tung men vill inte köpa dyrare heller men kunna ha en som jag kan använda till allt. Jag beställde den, fanns bara en kvar till det priset så blev lite stässad haha
 
Men när jag jämför den och andra som klarar samma temperatur verkar den relativt lätt på 2066 gram (regular)

Jodå, det är en jättefin sovsäck av hög klass. Jag bara menade att det inte är så ofta som man verkligen behöver en -40-säck i Sverige. Man klarar sig oftast med en -25 eller -30, och då kan man spara 300-400 g eller så.

Men om man inte jagar gram så är det ju skönt att ha lite marginal. I en sådan säck kan man sova skönt i -20 och slippa dra åt så att bara nästippen sticker ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KikiLife Vintersovsäck Bo och sova 4
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
Tundraman För varm vintersovsäck Bo och sova 6
Peter. Notstrand Vintersovsäck Bo och sova 1
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
moamarschall vintersovsäck Bo och sova 7
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
Stenistöveln Vintersovsäck från Noname kinabutik? Bo och sova 16
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
hannulan Temperatur vintersovsäck Bo och sova 24
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
ingemar. Höst- & Vintersovsäck Bo och sova 9
afuecker Vintersovsäck Bo och sova 4
Lite Vintersovsäck Bo och sova 41
styrbjörn vintersovsäck Bo och sova 15
afro ny vintersovsäck Bo och sova 4
Marris Tips på vintersovsäck? Bo och sova 1
Lystorp Vintersovsäck Bo och sova 9
joask202 Vintersovsäck för knattar? Bo och sova 5
Vintersovsäck=-12grader Bo och sova 37
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
Segagubben Marmot Helium/Sawtooth Bo och sova 6
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
TheBostonRag Marmot Hydrogen/Helium/Phase20? Bo och sova 11
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Dagsvandraren Marmot Cloudbreak 20 Bo och sova 7
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3

Liknande trådar