Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30?

Hejsan,

Vet att det är tjatigt med alla dessa sovsäckstrådar, men jag dristar mig likväl till att skapa ännu en. :)

Med en budget på ca 1500 kr har jag hittat två säckar på kampanj jag tycker verka fungera för lite tältövernattningar i trakterna kring Kebnekaise i slutet av augusti/början av september. De båda är prissänkta nu så jag skulle vilja be om råd att välja den bästa.

Jag är ca 183-184 cm lång och väger 95 kg och är med andra ord hyfsat storvuxen. Gillar ej att känna mig instängd och jag tror att jag är ganska rörlig på nätterna. Är vanligen ganska varm av mig och nyttjar vanligen endast påslakan utan täcke i, men brukar huttra lite på morgontimmarna. Ovan avser hemma i sängen (mkt svalt sovrum) då jag egentligen aldrig provat tältlivet.



Marmot har jag hört mycket gott om, och den är betydligt lättare (ca 600-700 gram eller nåt). Haglöfs ser skönt ut med kragen och har något lägre komforttemperatur. Båda är väl hyggliga säckar för priset antar jag men frågan är om någon står ut framför den andra givet ovan angivna parametrar?

Jag vill inte lägga ut mer pengar än ca 1500 kr så tips på polska dunsäckar för +2000 kr behöver ni inte lägga energi på även om det är i all välmening och mer för pengarna etc. i det långa loppet.

Bonusfråga: Jag antar att jag inte ska välja 183 cm lång säck om jag är 183-184 lång utan gå på modell större, ~200 lång?

Stort tack på förhand för er tid!
 
Marmot Cloudbreak 30 är definitivt för sval) för den användning du tänkt dig, denna passar bättre:
http://www.outdoorexperten.se/p-13825-marmot-wave-iv-regular.aspx?affiliateID=10058

En dun variant (tyvärr lite över budget, men med tanke på dunsäckars längre livslängd kan det trots allt vara ett alternativ):
http://www.outdoorexperten.se/p-13226-haglfs-hypna-3s.aspx

Väljer du en säck från Marmot så fungerar regular till dig på längden, bredd över axlar och höft kan du mäta på dig själv och jämföra då dessa finns specade. Ha marginal så du kan röra dig. Tycker du regular blir för trång (prova gärna) kan du välja "long" som även är lite vidare i de andra måtten. Omkrets skuldra/höft på Marmots säckar brukar vara 158cm/147cm i "regular" och 163cm/152cm i "long".
Själv är jag 193cm/91kg och kan röra mig bekvämt i mina Marmot säckar av modell "long" (även jag är i-vändare).
Haglöfs säcken är specad till 183cm eller 200cm i ligglängd, där är jag mer tveksam och skulle råda dig att välja 200cm (inte skönt om det stramar när man sträcker på sig i säcken).
 
Tack för ditt inlägg. Ja, kanske dumt att ligga på gränsen temperaturmässigt. Att frysa på nätterna är ju väldigt jobbigt och kan förta upplevelsen av "expeditionen".

Marmot Wave IV verkar prisvärd, men blir ganska tung i long (2 kg) och 183 känns som att det borde vara gränsfall på längden. Fast då jag ska vara iväg i nån vecka tror jag inte att jag behöver stirra mig blind på att få minimal vikt, och vore det prio är det ju bara att konstatera att då får jag helt enkelt lägga mer pengar än tänkt.

Tack igen, ska fundera på Wave IV istället. Hypna är som sagt egentligen utanför min tänkta budget. Det är otroligt lätt att svepas med och köpa allt så dyrt så man inte har råd att resa sen. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
ultralight_wannabe Tarptent i svenska fjäll? Bo och sova 34
andy_02 Hilleberg Nallo - inte för svenska män! Bo och sova 21
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
Zartok Dometält för fjällen i höst/vinter Bo och sova 21
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
björk1 Sovsäck kvinna fjällen Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Brauer Ellos rekommenderar tveksamt tält i fjällen Bo och sova 18
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jotho Sovsäck i fjällen? Bo och sova 17
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
debelj Tält i fjällen Bo och sova 12
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
bergholm Ryggåstält i fjällen? Bo och sova 9
museo12 Sovsäcksval för tältning Kebenekaise månadsskiftet aug/sept? Bo och sova 4
greenfish sovsäck vandring aug, vikt <500g Bo och sova 14
Judith99 Önskar hyra Militärtält 21-24 Aug - Stockholm Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...