FRYSA IHJÄL i Sarek???

Hej alla sovsäcks experter.

Nu har jag lusläst hela forumet om bo och sova ända från år 2000 till 2003 och fortfarande har jag ingen aning om vilken vinter sovsäck man borde köpa.

Saken är den att vi är ett gäng killar som ska på en 5 dagars skidtur till Sarek den 31 mars. Vi har allihopa Haglöfs Grizzly (vet någon grizzlyns extrem temp?) som har ca 5-10 år på nacken.

KOMMER VI ATT FRYSA IHJÄL???? med dessa säckar

Vi har prövat på att sova i tält förra helgen med endast ett par minus grader (-5 och då småfrös vi allihopa efter kl. 3 på natten eftersom det var så fuktigt i tältet. Vi konstaterade att ventilationen är mycket viktig i tältet plus att ett ljus borde ju i princip minska fuktigheten i tältet. Har ni andra tips och synpunkter?

Jag tar gärna också emot synpunkter på hyfsade vinter sovsäckar i prisklassen 1000 - 2500 kr. Syntet eller dun har jag ingen aning om trots en lång läskväll igår av detta forum ;)

Vintersäcken torde främst användas till långa sköna nätter vid tält/bivackturer i temperaturer kring -5 till -25

Hoppas någon kan hjälpa oss....

P.S På fjällturen får vi hyra ett Hilleberg Keron 4 pers. Hur funkar detta i vinter fjällen? Bra antar jag...Det är ju Hilleberg... :)D.S
 
Varför just Sarek?

Friskt vågat -hälften vunnet sägs det, men personligen tycker jag att man ska ha testat tält, sovsäckar och övrig utrustning så man känner sig van och trygg med grejorna innan vinterturer i Sarek.
 
Öva, öva

fhjulfor; sa:
Hej alla sovsäcks experter.


Vi har prövat på att sova i tält förra helgen med endast ett par minus grader (-5 och då småfrös vi allihopa efter kl. 3 på natten eftersom det var så fuktigt i tältet. Vi konstaterade att ventilationen är mycket viktig i tältet plus att ett ljus borde ju i princip minska fuktigheten i tältet. Har ni andra tips och synpunkter?

Jag tar gärna också emot synpunkter på hyfsade vinter sovsäckar i prisklassen 1000 - 2500 kr. Syntet eller dun har jag ingen aning om trots en lång läskväll igår av detta forum ;)

Vintersäcken torde främst användas till långa sköna nätter vid tält/bivackturer i temperaturer kring -5 till -25

Hoppas någon kan hjälpa oss....

P.S På fjällturen får vi hyra ett Hilleberg Keron 4 pers. Hur funkar detta i vinter fjällen? Bra antar jag...Det är ju Hilleberg... :)D.S

Hur tältet fungerar beror på användarnas erfarenhet. Sätter ni upp tältet på rätt sätt, på rätt plats och i tid :) så får ni nog inga problem. Övning ger som alltid färdighet. Öva före.

Även när det gäller sovsäck beror mycket på användarna. Med tjocka liggunderlag, mössa och yllesockar samt en nalgeneflaska med hett vatten kan man hotta upp även en ganska medioker säck. Fuktspärr i form av sopsäckar närmast kroppen ger många extra grader.

Att ta kyla handlar också till viss del om vana, är man rädd för att frysa känns det onekligen värre än om man varit med om det tidigare. Klart subjektiv upplevelse, åtminstone så länge man inte huttrar. Fast en bra sovsäck underlättar ju betydligt förstäs :).

Ang köp, kolla t ex Northstar Tradings sortiment med fyllning av PolarGuard 3D eller dun. (www.northstar.se).

Med en fyllningsvikt på ca 1,5 kg syntet eller ca
1 kg dun borde ni komma långt utan att frysa.

Mvh,

J
 
Visst ska vi testa och öva,öva,öva med tältet på förhand så att vi kan sätta upp det, t.om. med förbundna ögon... :)

Det som kanske bekymrar oss mest är fukten i tältet och våra sovsäckar.

Annars så har vi alla erfarenheter av vinterturer i fjällen med tidigare har vi sovit i stugor.

Vår startposition blir Ritsem och därifrån hade vi tänkt skida till Suorva om vädret är någorlunda ok. Om vädret är dpligt håller vi oss närmare stugorna längs kungsleden..
 
Jag tror inte sovsäckarna är det största problemet, med lite extra kläder på sig i säcken (eller en innersäck som förstärkning) så klarar man sig rätt bra.

Liggunderlaget är antagligen avsevärt viktigare. Det skriver du ingenting om vad ni hade. Minst 20-25 mm behöver man nog så ett vanligt tunnt är inte mycket att hänga i granen.

Fukten är en fara om man ligger på gränsen med sovsäcken. En wettextrasa för att torka insidan av duken kan vara en bra ide, råkar man ut för dropp gäller det att se till att inte sovsäcken blir blöt av det (lägga skaljackan över?).

ANDAS INTE INUTI SOVSÄCKEN. Det blir jättevarmt och mysigt i början, men sen kommer fukten att kyla nåt enormt. Detta misstag har jag ganska nyligen lärt mig låta bli. Det innebär att man behöver en rejäl mössa och en balaclava (rånarluva) eller liknande för att hålla huvudet varmt (man kan säga att kroppen skickar värmen i första hand till huvudet, det som "blir över" går till armar och ben).

Ligga tätt ihop minskar den avkylande ytan, man får försöka göra sig av med eventuella bögfobier om man är ett gäng grabbar:)

Ät innan ni lägger er. Matsmältningen ger värme (termogenes), det finns t.o.m. belägg för att stark mat ökar förbränningen och kroppstemperaturen (källa: http://www.paulun.com/index1.html) . Lite chili innan läggdags kanske kan vara nåt?

Varmvattenflaska eller liknande fungerar väl hyffsat som ett värmetillskott. Problemet är väl att det är sällan i början när man precis lagt sig man vill ha värmetillskottet utan det brukar vara framåt småtimmarna som man börjar känna sig smått nedkyld. Ger flaskan ifrån sig värmen för fort så tycker man ju att det blir för varmt i säcken och försöker vädrat ut värmen.... och då hade man ju lika gärna kunnat vara utan den. Å andra sidan så är det ju så att den första halvtimmen eller så i säcken så "bygger man upp" mikroklimatet där inne, värmer luften i säcken och fyllningen, fast det värmtillskott man behöver för det får man för det mesta från ansträngningen att byta om och krypa ner.

Glöm inte att slå en drill innan läggdags. Ingen höjdare att vakna 3 på natten och vara nödig.
 
Tack Nermander

Att slå en drill jaa. Det fick jag vara med om när vi var på förläger. Upp klockan 3 och slå en drill brrrr va kallt det va... Jag läste på ett tidigare forum att om man fryser så så gör sig kroppen av med överflödig vätska som den annars måste värme upp och det blir ju inte så roligt om man både fryser och msåte pinka. Det blir nog till att ta med sig en extra tom flaska...

Ang. liggunderlagen så hade vi ca. 15-20 mm! Det är väl i tunanste laget.
 
Vintersovsäckstips

1. Inte för mycket kläder på dig i säcken - det kan ge kondensproblem.
2. Skaffa ett underställ i ull - skippa syntetstället på vintern - och dra på dig yllesockorna, det vinner du på.
3. Se till att byt till torra kläder innan du kryper ned i säcken - och undvik att dra in blöta kläder i sovsäcken - det går att torka i säcken av kroppsvärmen - men det kyler...
4. Sprinhg en runda och få upp värmen innan du kryper ned så känns det skönare.
5. Skaffa en lakanspåse - noterade att det numera finns dylika i microfleese och detta borde ge minst +5 grader i värmeeffekt.
6. Mitt renskinn släpar jag alltid med till fjälls - OK, det är tungt och lite fuktkänsligt men rätt hanterat finns det inget som värmer skönare...
7. Täta sovsäcksöverdrag ger kondensproblem. Tyvärr gäller detta också dubbelsäckar i syntet.
8. Att inte andas i sovsäcken är legio - men istället för att dra på sig en balaklava, dra annoracken eller vad du nu har som vindtygsjacka över sovsäcksöppningen och andas genom ärmen. Det får en förvärmade och isolerande effekt.
9. Skaffa snöborstar - hela gänget!

och så var det det där med att öva, öva och öva...

Lycka till
Vänligen/Dag

PS Som nog också skulle välja ett annat område för första tältturen...
DS
 
När det är kallt ute sover jag alltid på rygg och vänder inte runt och håller på. Ofta men inte alltid har säckarna mer fyllning på ovansidan eftersom man ändå har liggunderlag mot marken, ligger man på sidan exponerar man då ryggen som inte har samma isolering.
Om det är så på min säck kan jag inte svära på men jag upplever klart att det är varmare att sova på rygg.
Jag drar heller inte upp knäna eller gör något annat som komprimerar fyllningen och som sänker förmågan att isolera, det underlättar nog att jag är van att sova i sovsäck och inte har klaustrofobi eller nåt, många fixar inte att sova med disciplin.

Jag dricker inte kaffe eller något som driver och håller mig lite lugn på dricka innan jag ska sova, pinka det sista man gör. Är det bedrövligt så ha en flaska redo så slipper du krypa ut i verkligheten.
Se till att du är varm innan du går och lägger dig och ha en termos med varm dryck så du kan värma dig om du vaknar och fryser, inte kul att tvingas tända köket.
Var inte hungrig, ha mössa och torra underkläder.

Ha gärna bara myggnätet stängt om ens det, försök ha bästa möjliga ventilation.
Var noga med att borsta bort snö.

Alltså enligt mina teorier; disciplin, varm före, torr, inte pinknödig, mössa, mätt, ventilation, termos redo.





JL
 
Liggunderlag

En variant är att ha två liggunderlag. Då behöver du inte ha så jättetjocka MEN största fördelen är att du får kondensen mellan liggunderlagen och inte mellan liggunderlag och sovsäck

/Robin
 
Fuktspärr.

fhjulfor; sa:
Det som kanske bekymrar oss mest är fukten i tältet och våra sovsäckar.

Fuktspärr funkar finfint mot fukt i sovsäcken. Ta två soppåsar och tejpa ihot till en lång påse som du kryper ner i. Underställ rekommenderas, ylle är mest behagligt.

Fuktspärren hidrar fukt från kroppen att sätta sig i isoleringen på sovsäcken och förhindrar värmeavgivning genom ledning. Rätt använd kan den ge ytterligare 10 grader till en sovsäck samtidigt som säcken är lika varm den tionde natten som den första.

Det känns inget särskilt när man går i säcken på kvällen. Däremot kan det kännas kyligt när man går upp för understället kommer att vara lite fuktigt. Det försvinner dock snabbt när man klär på sig.
Rekommenderas varmt.

Annars instämmer jag med övriga talare, mössa och varm och mätt osv samt dubbla liggunderlag.

J
 
Grizzly temperatur

fhjulfor; sa:
Hej alla sovsäcks experter.
...
Vi har allihopa Haglöfs Grizzly (vet någon grizzlyns extrem temp?) som har ca 5-10 år på nacken.
...

De första Haglöfs Grizzly sovsäckarna som kom (hade en halv-otrevlig förvaringspåse) var stämplad "Minimum temperatur -18°C". När sovsäcken slog igenom som "budgetvariant" och massdistribuerades av alla sportaffärskedjor i exempelvis Finland började Grizzlyn kallas för en "-20°C säck". Om det skedde förändringar i material eller fyllningsvolym vet jag ej, men packpåsen blev i alla fall kompressions-effektivare.
 
fhjulfor; sa:
Vår startposition blir Ritsem och därifrån hade vi tänkt skida till Suorva om vädret är någorlunda ok. Om vädret är dpligt håller vi oss närmare stugorna längs kungsleden..
Vilken väg har ni tänk ta er till Suorva? Följa Akkajaure? Runda Akka och ta Guhkesvágge till Lietjitjaure, Niento, Njavvepuolta och ner till Suorva? Jag tog mig från Suorva via Guhkesvágge till Akkastugorna 1997 - det var enintressant upplevelse....// Roland
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.