Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa?

Vi har vid ett antal tillfällen tältat i dalgång och upplevt detta som mycket kallare än att sova "en bit upp". Vad är den temperaturmässigt optimala placering för ett tält i skogen eller kalfjället? På toppen, i dalen eller mitt emellan?
//Janne
 
Om du skall tälta i fjällen som ligger i landet lagom är svaret givet...

En bit upp på slutningar är det ofta torrt och fint också...

/Pott
 
Visst, men "en bit upp" brukar innebära ligga i en sluttning... Postulat: Man har sitt läger i dalen. Köld hanteras med varma kläder och varm sovsäck. Är du signalist emellertid är det "högt, blött och fritt" som gäller.

/ G
 
Beror på årstid

Kall luft rinner nedåt och på vintern kan det vara 20 graders skillnad mellan dalbotten och en bit upp på fjällsidan. Men ur vindsynpunkt är det oftast tryggast att tälta i eller nedanför trädgränsen.

På sommaren finns liknande fenomen avseende kallast i dalgångar men är då obetydliga.

Tälta på sommarn nära en bäck där du kan hämta dricksvatten men inte i en myr eller svacka där tältet kan dränkas.

Thure
 
Re: Beror på årstid

Tälta på sommarn nära en bäck där du kan hämta dricksvatten men inte i en myr eller svacka där tältet kan dränkas.
Thure [/QUOTE]

Och tänk på att nivån kan stiga rejält och snabbt, ibland med en rätt stor fördröjning efter regn.

Ehh,,, inte som ,, en vänn till mig som allt för många gånger vaknat lite lustigt ofta på våren,,ähh de va inget.

Men jag kan säga så här,, jag,, andvänder inte dun säckar längre eftersom dom e rätt kalla att sova i (blöta.)

Mors
Ronney Kull
[Ändrat av Ego 2004-02-25 kl 23:07]
 
Alla sovsäckar är kalla att sova i när dom är blöta, oavsett vad dom är gjorda av, vadmal undantaget. Personligen tycker jag det är tevligare att sova i dalen om kullen bredvid inte är vansinnigt hög. Blåser det mycket i dalens riktning så kan det dock vara direkt farligt. Kompisar var ute och träden trillade runt dom, det had inte blivit mycket sovit den natten.
 
Det är inte självklart så att kall luft sjunker och hamnar i dalgångarna på vintern.

En regel säger att när höjden över havet ökar, så sjunker temperaturen. Snön ligger ju kvar längre på fjället än i lägre terräng. Ibland när det regnar i lågterräng så snöar det högre upp.

Min erfarenhet säger mig att när det är riktigt kallt så gäller "kall luft sjunker"-regeln. När det är närmare nollan så gäller "högre höjd = kallare"-regeln.

Vad beror detta på? Lufttryck? Luftfuktighet?
 
Tälta vintertid

Om du befinner dig nära dalgångar som är skogbevuxna ska du titta efter vilka trädslag som lever där. Fjällbjörken är köldtåligare och kan överleva där gran och tall inte gör så. Normalt sett växer barrträden nere i dalarna och fjällbjörken en bit upp. Men i vissa dalar är det omvänt eftersom de lokala klimatbetingelserna är omkastade. Det finns flera exempel på detta bl a i Sarek.
Så slå upp tältet där barrträd växer eftersom de växer i ett område som i genomsnitt är mindre kallt vintertid.
Generellt gäller det att undvika svackor. Men bästa skyddet är rejäla liggunderlag och sovsäckar. Låt inte jakten på gram äventyra en fin tur i fjällen så välj rätt sovutrustning. Ska man överdriva någonstans i sin utrustning så är det här.

MVH
Rolf
 
I normalfallet avtar temperaturen med 0,7 graderC per 100 meter höjd.
Det är ju inte helt tillförlitligt då markens värmeavgivnig spelar in och likasp topografin.
Men i fri luft så är det så.
 
515442; sa:
Min erfarenhet säger mig att när det är riktigt kallt så gäller "kall luft sjunker"-regeln. När det är närmare nollan så gäller "högre höjd = kallare"-regeln.

Vad beror detta på? Lufttryck? Luftfuktighet?

En amatörmeterologisk gissning skulle vara att då det är riktigt kallt är det också stilla i luftlagren. Då får den avkylda luften möjlighet att rinna ned i dalgångarna. I övriga fall med lite mera vind ges inte denna möjlighet och fenomenet med kallare högre upp gör sig mera påminnt. Amatörer är vi allihopa, eller finns det någon beläst som kan svara bra?
 
Temperatuvariationer med höjden...

En klar (och någorlunda vindstilla) natt vintertid i fjällen så kan värmen stråla ut rätt så obehindrat från den snötäckta marken ut i den oändliga rymden, vilket leder till att de lägsta luftskikten kyls ned ganska rejält.Detta då snön kommer att verka isolerande mellan den varmare marken och snöytan och energin i stället tas från luften ovanför. Ponera sedan att man befinner sig i en dalgång och att avkylningen även äger rum på fjäll(berg)sidorna, eftersom ingen egentlig tryckskillnad finns mellan luften närmast fjällsidan och luften en bit ut så kommer den att bli tyngre (tänk på ideala gaslagen). Därmed är det fritt fram för gravitationen dra ned den kalla luften längs sidorna tillsa den hamnar i dalbotten. (Detta fenomen kan även observeras på sommaren när kalluft rasar ned för bergsidan ner i dalen på kvällskvisten, finns även i storskaliga varianter som Mistralvinden och Bora.)

Resultatet är man då får en kraftig markinversion nere i dalen (dvs temperaturen ökar med höjden). Ovanför inversionen så minskar temperaturen med höjden, precis som vanligt.

En annan process som kan innebära att det är kallare nere i dalen än uppe på berget är den då en varmare/lättare luftmassa dragit in över en kallare/tyngre luft som "fastnat" som kalluftsöar nere i dalgångar.

/Jesper
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.