• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart?

Hej
Jag har ett Marmot Nusku 2p som har ~10 år på nacken.
Fortfarande i bra skick förutom en sak: sömtejparna har börjat flagna och vittra sönder, och (antar jag) som en följd av det klarar det inte tyngre regn.

Frågan är: är det vettigt att försöka göra något åt problemet, och i så fall hur?

Hej!

Jag har ett liknande problem med ett tält. Funderar på om det kan räcka med att kladda lite med seam sealer? På mitt tält, ett 20 år gammalt Mountain Hardwear, är problemet väldigt begränsat i nuläget.

Antar att man inte får veta förrän man testar...

/A

Jag är också nyfiken! Typ 30 år gammalt Vaude Taurus (tror jag), där tejpen över sömmarna släpper. Repa upp bit för bit (lagom långa etapper), återapplicera med typ seamsealer-klet emellan, eller hellre med ny tejp som i inlägg #2? Känns som det vore mer rationellt och mindre kladd med ny tejp.

Utan att ha testat skulle jag nog säga att tejp är bäst men bara om man relativt enkelt kan avlägsna den gamla. Sitter det fullt med tejprester och det bara fläckvis behöver tätas skulle jag kleta seam-sealer som nog fungerar bättre på ojämnt underlag eller där det är många sömmar som möts.

Så börja med att avlägsna det gamla, så är det nog lättare att välja rätt metod eller kombinera om det ser väldigt olika ut på olika delar av tältet.

I värsta fall kanske man kan sätta tejpen på utsidan istället även om det inte blir lika vackert och säkert är sämre ur slit/UV-synpunkt.

Glöm inte att återkoppla hur det går jag är också nyfiken :)

Nusku är sil-nylon sist jag kollade. Ifall det spelar roll för tejpen.
Det stämmer nog, det är det absolut vanligaste i tält, för tejpen är det nog dock viktigast vilken typ av coating som väven belagts med brukar vara PU eller Silikon.

Snabb slagning på Nusko ger att det är PU-coating så har de inte varierat under produktion är det PU på detta tält.

Logga in

Tips!