Stora puffar, förstasidan

Sida: Första Föreg. 1 ... 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 ... 103 Nästa Sista
Tre toppar bestigna, och då var väl allt klart? Inte då. Har man en gång kommit upp måste man också ned, och det kan vara nog så besvärligt. Sen hade vi ju också ett rejält vattenfall att besöka - ... 5 kommentarer
Examensarbete av Henrik Berg från KY-Naturturism Älvdalens UtbildningsCentrum 7 kommentarer
En ensamvandring i Rumänien som blev en lärdom inför kommande vandringar, detta var nämligen min första vandring någonsin. Jag stötte på varierad natur, varierat väder samt varierande mottaganden. 10 kommentarer

Nytt myggmedel i butiken

Mosiguard Natural myggspray finns nu att köpa i butiken. Så ladda upp för en myggfri sommar. Brons- silvermedlemmar betalar 99 kr, grundmedlemmar 119 kr.

Ny böcker i butiken

Rykande färska böcker i butiken."Friluftsmat" av Anita Forsell ny bearbetad upplaga, "Lättare packning från A till Ö" av Jörgen Johansson, "Kajak - Allt du behöver veta om havspaddling" av Stefan ...
Filosofisk skildring av en veckolång vandring på Svalbard sommaren 2004. Möte med isbjörn, vitval, fjällräv och ren. 8 kommentarer

Kristinehamn Adventure Race

Utsidans betalande medlemmar får 10% rabatt på startavgiften i tävlingen Kristinehamn Adventure Race. Tävlingen går av stapeln den 22 augusti.
Kinnekulle vid södra Vänerns strand är en imponerande syn. Den dominerar det annars platta landskapet mellan Mariestad och Lidköping. Och kullen dominerar som cykelparadis också. Cykeltidningen ... 5 kommentarer
Den 9 maj hängde jag med ÖTC på säsongens sista utflykt, som gick till den fortfarande övervägande vita Åreskutan. 5 kommentarer
Sommaren 2008 vandrade jag runt nästan hela Sulitelmamassivet. Från startpunkten i norska byn Sulitjelma följde jag Nordkalottleden till Pieskehaure. Texter av bl. a. Dag Hammmarskjöld och Tore ... 23 kommentarer
Expedition Hamilton 2009 on Denali. Den 3:e maj åkte sex stycken Utsidanmedlemmar till Alaska för att under en månad ta sig an uppgiften att bestiga Denali Nordamerikas högsta berg och en av de ... 2 kommentarer

Sarek -09

MIn första vintertur i tält. Ett minne för livet som gav mersmak. 5 kommentarer
Tre länder, tre människor och tre berg. En roadtrip skriven på engelska. (Three countries, three people, three mountains)

Gran Paradiso

Sju steg till paradiset. Det är inte fler enligt en italiensk komediförfattare. Med inspiration från hans bestigning beskrivs här hur de sju stegen ... 3 kommentarer
En beskrivning hur man kan få till 80100 "steg" under en dag i fjällen, vi kollegor är på väg till Berlin med tappa.se :-)

På tur runt Kebnekaise

Skidtur vistas-nallo-sälka-singi-keb-nikka 4 kommentarer
Aatoklimpoe. 20-21 september 2008.
En artikel om en skidbestigning av Mont Blanc senvintern 2006.
Påskdagsbestigning av Stora härjångsstöten 5 kommentarer
Med en hel del tur lyckades vi genomföra den vandring vi planerat... trots en hel del misstag. Läs och lär om 13 dagar i Sarek.

Heli-Ski Revelstoke Kanada

Dagbok från en fantastisk Heli-Ski vecka februari 2009 i Kanada. Arrangören Canadian Mountain Holidays, CMH, kallar det lite småkaxigt "the worlds greatest skiing". Det finns ingen anledning att ... 5 kommentarer

Chile - bergslandet

Artikel om vår lyckade bestigning av vulkanen San José, 5800m, i Chile.
Jag stod där på toppen av Aconcagua och kände mig oförskämt pigg. Men det är inte de 15 minuterna på toppen eller de 12 dagarna av bestigning som jag ... 10 kommentarer
Friluftskokboken, en ny kokbok i A5 format med över 120 recept. Innheåller instruktioner hur du kan bygga din egen tork och olika metoder för att torka mat mm. Silver- och bronsmedlemmar betalar ... 2 kommentarer
Vandring på Norra Storfjället 18-20 september 2008. Viterskalet - Norra Sytertoppen - Daalåejvie. 7 kommentarer
Hösten 2008 bildades ett stort naturreservat i den nordligaste änden av Mora kommun. Jag tog med några vänner dit för en höstvandring i väglöst land. 4 kommentarer

En tälttur på hemmaplan

En helgtur med skidor och tält i Gyllbergen, Borlänge. 6 kommentarer
En kvinnas ensamma cykling mellan Vadstena och Santiago de Compostella. Upptakt - planering och start 6 kommentarer

Trekking i Nya Zeeland 2009

En berättelse om min och pappas resa till Nya Zeeland där vi bland annat vandrade tre så kallade Great Walks, besteg Mt Ruapehu och gjorde en kryssning i Milford Sound. 5 kommentarer
En kort berättelse från en resa till Okstindan i Norge år 1985. Tre oförvägna unga män bestiger en topp, till en början i strålande väder men drabbas av ett klassiskt väderomslag och tvingas av ... 6 kommentarer