Abisko med två barn och lånad kusin

Drömmen är att barnen ska älska fjällen. Tillsammans med barnen ska han vandra i sju dagar med tält och mat. Tältet ska vara rymligt och roligt, så att barnen inte vill bo i stuga. Hur gick det då?

Av: Terrisson

Abisko - Nissonjokki

Vi stiger av tåget och kliver rakt in i portalen "Kungsleden". Jag känner direkt att jag har packat för tungt. Kan knappt röra mig. Hur kunde detta gå till? Men hurra, äntligen är vi här!

Jag har länge velat fjällvandra med mina två barn, 8 och 10 år. Vi har gjort dagsturer och bott i stuga, både vinter och sommar. Favoritplatsen är Norge. Nu ville jag vandra och bo i tält, jag ville att barnen skulle få en postitiv första upplevelse av att tälta. Jag har skaffat ett nytt tält. Ett likadant som det jag redan har fast mycket större. Och tyngre. Barnen har fått egna ryggsäckar, sovsäckar, liggunderlag, underställ, regnkläder. De bär sina egna pinaler. Har dessutom lockat med mitt brorsbarn, hon är tålmodig och fungerar som lockbete. Hon är fjorton år och relativt självständig.

Det står snart klart att min dotter inte gillar sin ryggsäck - men den är ju så fin och lätt? Osprey. Så jag lättar lite på hennes packning. Det gör ju ingen skillnad att lägga lite mer i min packning då den väger minst 25 kg. Vi kämpar på och vid bron strax före Nissonjokki slår vi läger. Orkar inte ens gå över bron till tältplatsen. Ett oväder dyker upp och vi kastar oss in i tältet. Sonen går bakom en buske mitt i åsksmällarna men han blir inte ett dugg rädd. Inne i tältet har vi det mysigt. Tältet är stort. Mycket stort.

Nästa morgon hinner vi äta frukost och packa ihop innan nästa oväder dyker upp. Det blir en övning i att ta fram regnstället innan man är sjöblöt. Övningen misslyckas och vi slår läger på andra sidan bron. Här kan vi torka kläder i vindskyddet, där finns en spis och man kan elda för kråkorna med sur ved. Hela dagen. Vi har fullt upp med att fylla spisen med ved, flytta runt blöta kläder och att lägga förband på en fransyska som bränt sig. Jag rekommenderar henne att återvända till Abisko för att uppsöka läkare.

Mot Abiskojaurestugorna

Nästa morgon styr vi kosan mot Abiskojaurestugorna. Som lockbete, förutom kusinen som går först, föreslår jag varsin godispåse när vi kommer fram. De sätter fart. Lunch äter vi förstås och en hel del mellanmål. Men strax innan bron vid Abiskojaurestugorna har jag äntligen förstått att något måste in i munnen på dottern varje halvtimme minst. Hon är helt slut. Därför tvekar jag inte en sekund när värden säger att det finns sängplatser, fler nätter om vi vill. Jag tar det erbjudandet. Mitt tålamod är slut för stunden och att sova i en säng skulle just nu vara underbart. Tre nätter stannar vi.

Jag har varit här många gånger. En gång vid ett provfiske. En annan gång på väg till Unna Allakas. Jag minns inte alla turer, men jag minns fjällen och jag längtar efter att komma ovan trädgränsen. Målet var ju Alesjaure. Det kommer inte på tal just nu. Vi gör en dagstur till ett vattenfall. Annars hänger vi runt stugorna. Vi badar, både i badgropen och på stranden. Vi betraktar de som deltar i Fjällräven Extreme. De verkar galna. Ska man ha bråttom i fjällen?

Tillbaka till Abisko

När det är dags att återvända mot Abisko har jag beslutat att vi måste tälta i Nationalparken, på icke avsedd plats. Så vid norra sidan av Abiskojaure slår vi läger. Vill inte störa samerna och slår upp tältet så avsides som möjligt. Påföljande dag går vi till Nissonjokki och här känner sig barnen hemma. Och när vi den sista dagen närmar oss Turiststationen börjar det pipa i kusinens mobil. Sms i långa rader. Äntligen civilisation.

Barnen utforskar stationen, vi äter en lyxig middag och sover i fyrbäddsrum. Barnen längtar hem. Själv fick jag inte nog för den här gången heller. Men många erfarenheter rikare går vi ombord på tåget och får samma sällskap i kupén som på vägen upp. Två urtrevliga damer som liksom vi vandrat i en vecka.

Att vandra med barn är både lätt och svårt. Om de tycker att det är roligt kan de gå långt. Annars inte en meter. Barnens kusin fungerade som lockbete. Tur att hon gillade läget, det var trots allt hennes första fjällvandring. Men lite oroväckande säger dottern att hon inte vill vandra mer. Nästa år är hon ett år äldre, tänker jag. Hon har säkert ändrat sig tills dess. Och jag kommer att ha köpt ett nytt lättviktstält...

2011-01-03 13:56   äventyrssugen
Ni verkar ha haft osis med vädret. Det är extra känsligt när man har ansvar för andra på det sättet. Det kan vara nog kämpigt att hålla humöret uppe på sig själv. Bra att ni tog in. Det hade nog inte varit lyckat att envisas i tältet. Hoppas ni försöker igen. Jag skulle gärna komma ut med mina på något liknande.

2011-01-03 14:01   Håkan Friberg
Jag tycker att det är modigt av dig att som ensam vuxen fjällvandra med TRE barn, varav ett inte ens är ditt eget. Det går ju inte att säga vad som är rätt eller fel. Om dina barn vill upp igen så har du gjort rätt. Om de inte vill upp igen så har du troligen ändå gjort rätt. Man sår och så får man se vad man skördar. KAN du få med en vuxen till nästa gång så underlättar det. Det är skönt att inte vara den som har fulla ansvaret - hela tiden.

Trevlig berättelse. Jag håller en tumme för dig och dina barns framtida fjälläventyr.

HåkanF

2011-01-03 18:07   dag.lunden@telia.com
Barn brukar normalt hart riktigt kort minne och allt det dåliga och jobbiga glöms snabbt bort till förmån för det häftiga. Vad gäller färder med barn så föredrag jag kanot eller kajak för att få lite variation/distans samt för att slippa att kånka på all övervikt som ändå måste med. Men kul att du vågar och att du också vill dela med dig av dina erfarenheter. Berättelser från mina egna övningar brukar jag lägga in under www.argaladei.nu. På gensyn//Dag

2011-01-04 10:34   dHANScan
Kul att du lyckades med alla tre ungdomar, och att du även fick gjort den här tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63918 til den här uppsats.
Hoppas Ni får flera vandringar tillsammans

2011-01-04 10:38   Thomas Traneving
Tack för en berättelse som gav mig många "flashbacks". Vi har vandrat mycket med våra barn i fjällen. Vi har fyra barn, dvs. fyra viljor och ork.
Minsta tjejen har vi alltid fått "lura frammåt" med Ahlgrens Bilar eller choklad. Typ, när vi kommer till stenen där borta så tar vi en "bil paus". De större killarna har aldrig gnällt. De har skuttat fram och ofta gjort toppbestigningar av bara farten när vi andra går längre ner på leden.
Det är roligt att vandra med barn. Ibland inte långt alls och ibland flera mil!
/Helena
www.traneving.se

2011-01-19 13:35   Martensen
Grattis.
Jeg har väret på vandretur med min fru og mit barnebarn. Og ligesom du erfaret, at dagsetaper på godt 5 km er Okay

2011-01-25 05:23   BjörnGBG
Som sagt tidigare så verkar ni helt klart haft otur med vädret.
Jag planerar att åka upp til Keb med min son (10) över midsommar och hoppas på bättre väder.
Det är alltid kul att läsa om andra innan och lära av andras ups and downs.
Jag tror du skall försöka igen.

/Björn

2011-01-28 16:41   magnusk750-2
Även om det skulle vara så att dottern säger att hon inte vill fjällvandra nästa år så kan du nog utgå från att det kan vara en positiv upplevelse för henne ändå, någon gång i livet. Min pappa hade en förmåga att dra iväg på lite för långa och regniga söndagspromenader. Det satt i mig i många år när jag själv tyckte att en timme runt stan var lagom. Men, vid ungefär 35-års ålder och med egna barn så väcktes lusten för friluftsliv. Jag har gett mig ut i tält med min nu åttaåriga dotter sedan hon var 3-4 år och hon har verkligen gillat det. Däremot har hon alltid varit ganska lat på gå någonstans, från bilen parkerad vid vägkanten till tältplatsen har varit ungefär gnällgräns. Nu har hon plötsligt själv börjat tala om att hon vill ut på längre äventyr, inte bara ligga still på ett och samma ställe i 2-3 nätter och sedan hem. Jag förklarade att gärna för min del men då måste hon vara beredd på att hon måste gå en bit. Vi får se till sommaren hur det går. Kan tänka mig att 5-7 kilometer är ungefär lagom dagsetapp.

2011-01-29 11:26   laplander
Jag och frugan har själv flängt runt med barnen både i svenska fjällen och på Island och det är inte alltid lätt att få till en lagom mix av äventyr och bekvämlighet,det viktigaste när man tar barnen på fjälltur är att inte vara övermodig vid reseplaneringen hellre en lyckad kort tripp än en lång mardrömstripp.

Vad gäller framtida äventyr så tror jag nog det är som någon skrev här att barn glömmer fort det de upplevde som tråkigt men det äventyrliga och mysiga minns de för resten av livet.
Fin berättelse för övrigt.
mvh. Bosse.

2011-01-29 16:39   Terrisson
Hej alla trevliga människor som kommenterat min vandringshistoria! Tack för tipsen! Jag känner redan att det drar i benen, kollade in Padjelanta på kartan. Men kanske Keb är ett bra ställe, relativt enkelt att komma till med tåg och buss, och ganska häftigt att åka till Sveriges högsta berg! Det blir lagom att vandra från Nikkaluokta fram och tillbaka. Sen kan man hänga på stationen och göra korta dagsturer.

Hälsar Terra

2011-01-29 16:41   Terrisson
Ojdå! Såg en inledning någonstans till min egen text...och det stod "han". Ja, det kan man ju anta, men nu är jag en "hon". Så då vet ni det.

Teresa

2011-01-29 20:23   persander
Såg att du funderar på Padjelanta nästa gång. Vi vandrade med våra 3 barn i Padjelanta i somras. De var då 4, 6 och 8 år och vi gick från Stalouloukta (dit vi åkte helikopter) till Akka-stugorna. Det blev ca 6,5 mil totalt på 9 dagar. Padjelanta är lättvandrat, inga branter, gott om stugor om man vill ha det och fina tältplatser. Vi sov i tält alla nätter utom 2 då vi torkade upp i stugorna. Kan verkligen rekommendera den turen.

2011-05-17 08:41   mariaa
Tack för din berättelse! Ska själv upp till Abisko i juni med tre barn och söker lite tips och andras erfarenheter :)