Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

29 april Köksfunderingar

Trangiaköket kommer att vara kvar i förrådet i sommar. På Sarekvandringen kommer jag att använda en gasbrännare, en från MSR. Jag funderade en hel del under vintern på vilken typ av brännare jag ville ha. Kraven på brännaren var ganska moderata: toppmonterat, hög effekt, enkel att använda, liten och lätt. Gärna från en välkänd tillverkare.

Det blev en Pocket Rocket 2 från MSR, inköpt i butik i Helsingfors. Den är helt ny, så butikerna i Sverige har inte den ännu.

MSR Pocket Rocket 2

Brännaren är gediget byggt och kommer att testas när gasen är köpt.

När det gäller kokkärlet så ville jag ha någonting som var "mer än 0.5 liter och max 1 liter". När jag lagar maten så vill jag göra det i ett kärl, allt i samma kärl. Tanken var även att gastuben skulle få plats i kärlet.

Efter att ha botaniserat på nätet så blev det ett, som jag ser det, ett prisvärt kokkärl från Biltema.

Nedpackat i meshpåsen. Gasen får plats i kärlet.

Med 0.9 liter får allt för en måltid plats i kärlet. Den mindre kan vara lock...och är jag sugen på kaffe så är den lagom stor för att ordna varmt vatten.

Nu ska köket testas...behöver skaffa gas först.

Eftersom jag ska vandra i Sarek under kanske upp till två veckor kommer maten att väga en del. Jag är inne på att använda torkad mat. Jag kommer att torka maten själv, och jag vet att det finns en hel del om detta på nätet, vilket jag kommer att använda som inspiration.

Det viktigaste är att maten har ett högt energi och näringsinnehåll. När det gäller fett kommer jag att ha med mig någon typ av olja, vilket är enkelt och energirikt.

Jag tycker om enkla saker, så maten kommer jag inte att krångla till. Det mest intressanta blir att testa de olika rätterna, och se hur torkning, blötläggning och tillagning funkar.

Kängor och tält är också nya...tror att nästa inlägg handlar om dem.

2017-04-29 10:37   OutdoorsFoodie
Tack för att du delar med dig av detta! :) Håller själv på att kolla på en ny lösning liknande denna och blir väldigt nyfiken på kärlen från biltema. Jag brukar inte imponeras av deras kvalitet, men vikten på det setet verkar toppen!

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.