Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Tankar om långfärdscykling !

Visst är det så att vi som aktivt håller på med långfärdscykling/vandringar är lite udda. Att vara ute en eller ett par veckor är normalt men när det övergår till månader/år så handlar det om något annat. Hade jag haft ett bättre förstånd hade jag aldrig kommit iväg på några längre färder. En del av mig njuter då jag är ute varav en annan säger - åk hem och skaffa dig ett "vanligt" liv. Det är för det mesta underbart att färdas under en längre tid om det är bra väder och vacker omgivning - det kan också bli fruktansvärt ensamt. Periodvis saknar jag de vanliga vardagsrutinerna hemifrån - närhet till andra människor under en längre tid - möten med andra blir oftast ytliga. Ibland har jag längtat efter att längta hem. Detta "tror" jag alla som färdas under en längre tid brottas med.

Det är verkligen så som Ingemar Stenmark sa en gång - att det är svårt att förklara om man inte håller på med det själv. Jag är impulsiv och otålig/stoisk av naturen - har drag av excentricitet vilket är bra egenskaper för "denna" aktivitet, dessa egenskaper i andra sammanhang är/kan vara en nackdel. Ska erkänna att jag har svårt att hitta någon riktig ro i tillvaron och vet ej om jag vill det heller - livet för mig är inte statiskt - det är i någon form ständigt i rörelse. Dålig uppväxt kanske ni tänker. Nej ! Mina föräldrar och syskon skulle jag ej vilja byta ut emot några andra. Men visst kan jag också njuta av stunder som helt saknar mål och fokus -  träningssak och en pågående process. Det finns yttre färder här i livet och det finns inre, båda lika intressanta. Mina större yttre färder har jag gjort - i dagsläget pågår en inre. Jag har också andra intressen än friluftsliv - konst - film - musik och litteratur är de som ligger nära....oj....nu kom jag visst helt ifrån ämnet....

Fakta om resor och cykelfärder/vandringar !

Asien (lifta, buss, båt, tåg)

1999 - 2000 - 6 månader

Anderna !

Under min cykling igenom sydamerika stannade jag någon vecka i den såkallade vita staden Arequipa i Peru. Där passade jag på att följa med en guidad tur i Anderna.

På ungefär 4000 meters höjd sitter jag i en minibuss och skumpar på en grusväg ihop med ett gäng andra turister - för att förhoppningsvis få syn på den mäktiga och mystiska Condoren. Det är tidig morgon och jag befinner mig i Colcadalen som är 100 km lång och har ett snittdjup på ca: 3500 meter. Ett tiotal små samhällen existerar längs dalen och invånarnas sysslor är jordbruk, odling av majs är vanligt på den terassbyggda jorden.

Det förflutna påminner oss !

För ca: 1 miljon år sedan började grupper av människoliknande varelser vandra ut ur Afrika. De hade ingen aning om hur den övriga världen såg ut, hur stor den var, vad som fanns där bortom horisonten. Emot denna ovisshet vandrade de och de befolkade så småningom hela jordklotet. Ursprungligen bara en grupp nyfikna varelser. Fascinerande.

I hundratusentals år levde människan som en kringströvande jägare och samlare i små grupper. Detta liv har format vår hjärna - våra biologiska reaktionsmönster - detta lever i oss än idag.

Gotland runt på cykel !

Denna tur började med två fina dagar igenom Närke och Södermanland. På färjan över ifrån Nynäshamn satt jag förväntasfull och planerade, när så land var i sikte så pirrade det lite extra i magen, precis så det ska vara. Väl av färjan började jag med att titta närmare på ringmuren, blev imponerad av att den är så välbevarad. Innanför Visbys murar strövade jag runt på kullerstenarna i de ibland trånga gatorna och sög in den medeltida atmosfären. Kyrkoruiner samsas med sten och trähus - ibland allt det moderna.