Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Anderna !

Under min cykling igenom sydamerika stannade jag någon vecka i den såkallade vita staden Arequipa i Peru. Där passade jag på att följa med en guidad tur i Anderna.

På ungefär 4000 meters höjd sitter jag i en minibuss och skumpar på en grusväg ihop med ett gäng andra turister - för att förhoppningsvis få syn på den mäktiga och mystiska Condoren. Det är tidig morgon och jag befinner mig i Colcadalen som är 100 km lång och har ett snittdjup på ca: 3500 meter. Ett tiotal små samhällen existerar längs dalen och invånarnas sysslor är jordbruk, odling av majs är vanligt på den terassbyggda jorden.

Mäktiga snötäckta bergstoppar på 5 - 6000 meter lyser i fjärran med den blåa himlen i bakgrunden, längre ner skiftar färgerna med en blandning av grönska och bergens mörka. Längst ner rinner floden Colca som fortsätter sin resa ut till Stilla Havet.

På en öppen plats stannar vi och kliver ut i den friska atmosfären. Fler minibussar anländer medan vi promenerar en kort bit så vi får en bättre översikt - kikare och kameror plockas fram.

Ens synfält är bedårande med de mäktiga bergen och de nu glidande Condorerna nedanför oss - ej i flock - stora som små - ett tiotal. Deras vikt ligger på 15 - 17 kg och vingbredd på ca: 3 meter, livslängd ca: 70 år.  De glider fram utan några vingslag - ett par stycken cirkulerar ovanför oss. De börjar lyfta ifrån deras häckningsplatser djupt nere i dalen för att sedan stiga - itakt med att solen värmer upp atmosfären. Efter någon timme försvinner de för föda för att sedan återvända för vila. Det var synd att min kamera var otillräcklig för bra bilder på Condorerna men minnena sitter kvar.

"Jag längst fram, tre Amerikanska män och en kvinna ifrån Israel längst bak"

2008-07-07 12:36   Håkan Friberg
Mäktiga vyer. Jag blir nyfiken på din cykelfärd. Kommer det material om den?

2008-07-07 15:35   thegedd
Ska "försöka" få ihop något vettigt och tack för kommentar, att skriva är inte det enklaste för mig men roligt.

2008-07-07 16:00   ljentr
Mäktigt! Har själv planerat att resa till Peru under hösten 09 ,bla. för att vandra inkaleden,men har även tänkt att försöka att besöka platsen för
Condorerna!

2008-07-07 17:03   POA9
Vilken upplevelse de berättar om. Ett tillräckligt kraftfullt teleobjektiv får väl ofta stå tillbaka pga plats och vikt. Bevara minnet.

2008-07-07 21:09   Annicas fjällängtan
Vilka fantastika vyer ni måste ha fått njuta av. Storslaget verkar vara namnet på både djur och natur.

2008-07-08 20:33   Morgan
Snyggt jobbat Gädda :-)
Vad kul att få se fotona och läsa berättelsen om din resa.
Vi får väl prata vidare om någon vecka, om du är i närheten.

Morgan

2008-07-12 08:41   Sandra E
Nu måste jag dit ännu mer.
Vackra bilder!

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro