Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Det förflutna påminner oss !

För ca: 1 miljon år sedan började grupper av människoliknande varelser vandra ut ur Afrika. De hade ingen aning om hur den övriga världen såg ut, hur stor den var, vad som fanns där bortom horisonten. Emot denna ovisshet vandrade de och de befolkade så småningom hela jordklotet. Ursprungligen bara en grupp nyfikna varelser. Fascinerande.

I hundratusentals år levde människan som en kringströvande jägare och samlare i små grupper. Detta liv har format vår hjärna - våra biologiska reaktionsmönster - detta lever i oss än idag.

För ca: 10.000 år sedan lade vi om våra levnadsvanor - det nomadiska jägare och samlare livet byttes ut - bofasthet och jordbrukssamhällen blev vanligare. Sedan har det bara rullat på i en snabb takt vad gäller den kulturella utvecklingen. Men har i grunden vår stenåldershjärna parallellt "hängt med" i all den utveckling som skett och sker ?

Efter en längre tid i ett inrutat modernt vardagsliv där det mesta värderas i pengar och materiella ting så kommer det krypandes i mig, likt en törstande individ som längtar efter vatten i en stekhet öken. Det som vi alla har inom oss - den osynliga/tyngdlösa och många gånger oförklarliga - det som ej går att värdera i pengar eller prestation - vill ut och andas - själen. I ett avlägset hörn långt bak i mitt huvud existerar i allra högsta grad mina förfäder, de där som påbörjade sin vandring ut ur Afrika, periodvis påminner de mig om mitt ursprung ....

Friluftslivet betyder oerhört mycket för mig - alltifrån dagsturer till längre färder - utan den skulle jag inte vilja leva. En gyllene livlina - ibland taggtrådar och brännässlor som vi alla möter på livets stig. Under en tid trodde jag det var någon slags verklighetsflykt men den frågan har slocknat och blivit till aska. Mina föräldrar och syskon tycker jag är extrem - diskussionerna blir ibland högljudda då vi träffas. Ska väl erkänna att det oftast är jag som får huka mig och inse fakta. Det finns gränser menar de och det ligger väl "kanske" något i det.

Idag planerar jag inga längre färder utan tar det mer som det kommer. Är innerligt tacksam för allt jag hittills fått uppleva efter vägarna. Vårt jordklot är många gånger oemotståndligt vackert att beskåda, synd bara att vi människor ej kan ta hand om den bättre. Det som förvånat mig under resorna är människors gästvänlighet, det är sällan jag stött på någon otrevlig typ. Samtliga färder har jag finansierat ur egen plånbok. Det har heller inte gått en dag utomlands då jag ej har längtat hem - medvetet eller omedvetet. Till mina nära och kära - de vackra årstidsväxlingarna och just för att vi lever i ett tryggt land där det inte händer så mycket. Att färdas igenom ett tredjevärlden land är en sak men att växa upp och leva där är en helt annan femma.

Inom kort bär det av till Jotunheimen/Laponia.....

2008-07-02 12:02   Håkan Friberg
Det är skönt med lite perspektiv...

2008-07-02 12:20   brigas
Att gå,sitta och titta in i elden,se på molnen på himlen,ligga i gräset och titta upp i en trädkrona.
Ursprunget som aldrig kan suddas ut,hoppas jag.
Så mycket mer ro och återhämting än diverse moderna påfund,även om jag gillar vår bekväma,tekniska datoriserade vardag.

2008-07-03 10:13   thegedd
Tackar för responsen ! Det moderna har ju sina ljusa sidor, tänk att inte kunna gå in på utsidan.se då man inte är ute och far, vilken katastrof.

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro