Mest om svenska fjällen.

Social, vettig och trevlig. Jättevan fjällvandrare med stor erfarenhet av orösade leder.
Gillar öde natur, tillika väl valda vackra tältplatser med vida utsikter där jag får vara ensam.
Gillar mest att bada vid öde fjällsjöar.
Står ut med det mesta..Alltifrån folk till ödemark.
Pensionerad polis nu plus 70, med konstnärliga och litterära ambitioner.
Lärare och handledare i kriminalteknik med inriktning på dokumenterande fotografi. Statlig utredare.
Boendes i Vasastan i Stockholm och på släktgård på norra Gotland.
Favoritområden i fjällen är: UnnaRäita, Mårma.

Användarnamn: Anders_sthlm

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Stockholms vildmarker. Gotlands stränder. Norra Lapplands skogar och fjäll. Kajak i skärgården. Jakt och fiske.

JEDER ZEIT IST WANDERZEIT

JEDER ZEIT IST WANDERZEIT!

..visst!

Hur når vi vårt mål egentligen och vem bestämmer över vad vi ser upplever och relaterar oss till? Ja, det undrar man ofta över.

Innan Jul åkte jag ner till Teneriffa på Kanarieöarna för att ta mig en slags välbehövlig vila. Bortsett ifrån busstrejker, och jordskred och ihållande hällregn kan man säga att det var en rätt okej avkopplande resa. Ni som rest dit och till andra öar runtom, typ: Madeira, Azorerna ,vet att ska man komma något vart är en bra guidebok nått väsentligt och förutsättningen för att komma något vart i landskapet..

Utan guidebok kommer man inge’ vart!.. Det var det jag tänkte jag skulle skriva ett par rader om.

Om man förser sig med en av dessa standardböcker över vandringar, alltså Sunflowers guideböcker, Ja det finns som ni vet en uppsjö av dessa. Så heter dom eller börjar på Landscapes of..(och så området..) I mitt fall hade jag inköpt Landscapes of Tenerife.

Det blir en slags bibel för vandraren. En bok man inte kan undvara. Här ges förslag på vandringar, matnyttig info om utsikter, busstider och var man ska stå i landskapet för att få den bästa vyn.

Vi som vandrar, vi vet att det inte blir någon fullödig vandring om inte en beskrivning leder fram till just den där utlovade eller åtråvärda vyn som utlovas i boken.

Den åtråvärda bildsouveniren är ju den som alla vill äga. Först ser man den i boken och ojar sig.. ‘Där vill jag vara,’.. ‘Det vill jag se‘.. Planeringen och valet av vandring är ofta det som författaren ska kunna kittla och väcka nyfikenhet för oss.

Boken är uppbyggd på det viset att ‘vyer’ betraktas som alltigenom: enastående, sagolika och magnifika. Allt är uppbyggt för fotografens egensinniga konsumtion. Det är bara att slå upp en vandring, kolla på hur man tar sig dit och sedan börja knalla. Betänk, du är inte ensam om detta. Så tänker tusentals andra just samma dag.

På nått vis slår det mig hur mekaniserat och förpackat denna vandringsturism är och kommit att bli runtom vår jord. Man möter i stort sett samma personer på busshållplatsen i Santa Cruz som man gör i Lukla. Samma trängsel, samma frågor kring förväntningar. De flesta klädda på samma vis och i samma ålder. Och med tyngdpunkt på just tyskar. Det är således mycket ‘Jörg & Heidi’ över att vandra fortfarande. Prylfetishismen är markant. Den ökar värdet och är och har tydligen blivit ett eget mode som har sina egna trender och inriktningar.

---Och dessa förbannade teleskopstavar som man ska få i nosen på bussarna.---Kunde dettta inte räcka med en enda?. Då skulle ju problemet halveras.

Men som sagt, det är väldigt skönt att göra det som de flesta gör. Det är väl därför det finns guideböcker. Dom fyller en funktion helt enkelt. Det är samtidigt skönt att medverka i en trend, köpa samma saker, och fotografera samma saker. Man vet ju då, på nått vis att man i alla fall gjort det som dom andra gjort. Man hamnar i ett sammanhang. En trygg förevändning inför bildvisningarna i soffhörnan hemma. Man går ut på en jättehög klippa tillsammans med ett tiotal andra och fotograferar samma vy som dom. Det blir: Wunderschön wirklich!

Det här händer ju lite varstans där det finns berg. Vare sig man nu är i Nid d’Aigle eller i norska Gjendebu. Aptiten på att vandra verkar inte avtaga eller sina. Snarare tvärtom. Hela Europas vandringssugna medelålders dras ibland dessvärre till samma platser vid vissa tider.

Och visst det är kul, man går ett par timmar kommer till en by, dricker lite vin och äter lunch, sedan raglar man vidare på stupbranta stup med rasslande stenar på getstigar och trampar samma personer i hasorna som man gjorde före lunch.

Det gäller att haka på för om man står och vilar så blir man bort-armbågad av någon annan som anser sig ha större rätt till utsikten än en själv. Hockeytacklingar är nödvändiga, för det blir trångt kring utsikterna! Man får bara titta i ett antal minuter sedan ska nästa dit och föreviga denna sugande vy, detta bråddjupa stup med sin kamera. Förr med dom analoga kamerorna så nöjde sig de flesta med ett ‘enstaka klick’ men nu verkar det inte räcka. Ett tiotal bilder måste tas. Detta innebär att vandringen i stort sett handlar om den egna kameran som den nya vandringskamraten, ungefär som mobilen här i Stockholm på tunnelbanan blivit den nya sällskapsprylen. Vandringen fortsätter med att folk går och klickar och raderar och springer tillbaka för att ta ännu bättre bilder.. Detta skulle kunna benämnas bildstress.

Vandringsgrupper verkar vara den nya melodin för medelålders vandrare. Här får man det nu så efterlängtade sällskapet. Man blir tagen till höjdpunkterna och behöver inte nämnvärt intressera sig för nått annat än vad som kommer fastna på kameran. Bussresan är heller inget socialt längre som det en gång var. De flesta är upptagna med sina nedladdningar och fil-katalogiseringar. så de flesta sitter försjunkna ned i sina kameror och klickar vidare och laddar upp, redigerar och överför till, ubs-minnen på sina datorer..

Man brukar säga att Google har förändrat det mesta för de flesta.. Mitt uppe i detta när alla är som mest upptagna håller bussen på att köra av vägen för vägbanan har rasat bort efter ett skred.. En äldre gubbe bakom mig säger. ‘Ojdå, det här fanns ju inte på Google’

Nej, just det så sant. Finns det inte där då, är det en sensation tydligen. Vi lever nu i Google-världen och jag lägger även märke till att de flestas guideböcker inte är vidare använda utan att de ligger nyköpta och olästa. Guideboken har hamnat i bakgrunden. Berättelsen av vandringen likaså. Bilden och individen har hamnat främst.

En gång kunde vi gemensamt läsa guideböcker och kollektivt gå i en upptrampad stig. Utbudet var begränsat i fråga om udda upplevelser.

I dag då de flesta söker det individuella och samtidigt det extrema, är den kollektiva upplevelsen svårare att ringa in. Alla vill i stället skapa sin egen värld av det som en gång var det gemensamma.

Kanske är dessa vandringserbjudanden runt om i världen just det som ligger i tiden vare sig man nu är i Nepal eller på Teneriffa. Att snabbt bekräfta något inte minst för en själv, vad alla gemensamt drömmer om.

2010-02-23 22:10   OBD
Kul läsning. Det brukar det ju vara när du skriver. Om det förhåller sig så som du beskriver eller ej, kan jag inte kommentera, eftersom jag inte åker på den typen av resor.

Svar 2010-02-24 16:25   Anders_sthlm
Tack Bertil. Det är kul att någon läser. Ja naturligtvis så är förpackade vandringar inget för mig heller, men dom existerar faktiskt och dom attraherar väldigt många. Man kan säga att ‘bilden kommer före upplevelsen’ dvs. Förväntningarna är mer generellt större än vad resultatet visar i dessa resor. Vissa platser på vår jord tar ju inte heller emot vandrare om det inte ingår förpackning, typ Himalaja där vandrare ju måste gå i grupp med sk’ trekking’ företag. Där existerar det ju ingen fri vandring. På andra områden hänvisas ju folk ändå till mer eller mindre i ordningställda leder, hyddor och grupper.
Det är ett slags omhändertagande..på gott och ont. Vi har ju inte den modellen här, men det har ju diskuterats och framfört exempelvis i den Nationalparksplan man ville genomföra i Kebnekaise, där man ville ha en mer ‘amerikansk’ modell med parkvakter, guidade turer, stängt & öppet , entréavgift och olika zoner.

Nånstans är vi ju på väg mot det och det finns ju som sagt starka kommersiella intressen bakom mycket. Naturen är ju inte eller vandringsturismen, något som kan stå emot detta

2010-03-01 07:56   annakari
Intressant, har aldrig tänkt i dom banorna men visst känner jag igen mig i din beskrivning. När jag ser en härlig bild här på utsidan tänker jag att dit vill jag. Tidigare såg jag på kartan och tänkte att dit vill jag. Det var så mina tankar for av din text. Låt oss hoppas att våra parker får vara orörda av kommersialism och styrning.

Svar 2010-03-01 19:35   Anders_sthlm
Hej på dig!. ..å’ tack för ett inlägg. Jo. Jag började tänka just på det sättet du här påpekar. Först tänkte jag med på vandring efter kartan, men numera tänker jag efter bilden som jag vill se, och vill dit. Det är precis som om det ändrats på nått vis. Bilden verkar styra mer och mer.
Kanske det har att göra med bekräftelse och en mer starkare identifikation av att belöna sig själv, att se ett resultat. Bilden blir en trofé.
Resultatet måste dessutom bekräftas i kameran.

Det våras för Gotland.

Sjunkna vrak. Båtskrov av gamla kalkskutor i badviken, Kappelshamn, Lärbro. 2023

You only live twice.

You only live twice...

Fjällmassiven har olika personligheter, olika typer av karaktärer, ungefär som om dom har något av obekanta sällsamma egenskaper vi vill locka ur dom.  Vissa tilltalar oss, andra inte. Vissa känns trygga, andra definitivt inte. En del skrämmer. Vissa har namn som: ’Sjuodji’, ett väsen som både ser och hör allt, särskilt när någon skryter eller talar illa om någon. ’Äpar’ ungefär vid samma plats, som kanske många vet, är namn på en myling, ett dött barn som skriker. Längre in i Sarek vid Sarvesvagge finns fjället ’Kalme’, en plats där nån legat obegravd. Vissa namn är fortfarande besjälade med mystik och undanhåller det outsagda.

Tanklöst, Omoget och Egoistiskt.