Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Ketchupeffekten!

Oftast har ju dagarna sin gilla gång och den grå vardagen gör sig påmind i och med att de flesta dagarna är den andra lik.

Så har inte denna dag varit även om dagens stora glädjeämnen haft materiell innebörd.

Svaipa!

Pratade nyss med en kompis som skaffat sig en flickvän som är lapp.

Dom ska bygga en renskötarstuga inne i Svaipa.

Min hängmattelösning!

Efter att ha läst här på Utsidan om folk som sov i hängmattor beslutade jag mig för att testa själv mest pga att min rygg inte gillar att ligga på marken. De flesta som använder hängmatta lägger ett liggunderlag i botten och lägger sovsäcken ovanpå liggunderlaget för att få isolering underifrån. Jag tyckte att det såg lite "bängligt" ut och efter att ha läst om en som trädde hängmattan inuti sovsäcken så ville jag testa det sättet. På så sätt behöver man inte liggunderlaget eftersom loftet på sovsäcken inte blir hoppressat.

Jag hittade en färdig hängmatta på Tradera som var gjord i fallskärmssiden och testade den under 2008 men jag blev inte riktigt nöjd. De flesta sovsäckar har en dragkedja som slutar någon decimeter från fotänden och där får man dra ut hängmattan. Det innebär att fötterna hänger utanför hängmattan. Det är även svårt att få tätt runt huvet eftersom hela huvan ligger på undersidan av hängmattan. Därför beslutade jag mig för att göra lite ändringar på hela mitt koncept för att få det som jag ville.

Det jag gjorde var att sätta in två öljetter i sovsäcken, en vid fotänden och en i huvan. Därefter gjorde jag om hängmattan eftersom den jag köpt var gjord så att den hade en massa snören i var ände som var hopknutna till en stor ögla. Jag knipsade alla snören så att jag bara hade kvar själva tygstycket.

För att få ihop hängmattan igen gjorde jag en sk "whipping"-knut som finns beskriven på:
Just Jeff's Hiking Page

Bautabacken!

Det blev sovmorgon i morse efter den hårda hockeydagen igår (både för spelare och åskådare). Jag klev upp först strax efter åtta och jag hann bara vare nere en kvart innan Nadja (6 år) kom ner och frågade om vi kunde gå ut och åka skidor. Hon ville så gärna åka i Bautabacken som vi åkte i förra helgen. Jag fick förklara att jag först skulle ut och skotta snö, att vi skulle äta frukost och att jag skulle kasta in snö men sen skulle vi ut och åka. Hon tog beskedet med ganska bra fattning bara jag skulle se till att skynda mig.

Klockan tio var jag klar med mina sysslor och då var även storebror beredd på en skidtur. Det hade kommit en del snö sedan senast så jag fick åka först och spåra. Elias hade tagit sina vanliga längdåkningsskidor eftersom dom gick fortare och eftersom det var Bautabacken som gällde för dagen så var det ju fart som räknades.

Hockey!

Idag har Elias (7 år) spelat sin första hockeyturnering och det tyckte både han och resten av familjen var otroligt kul.

Turneringen spelades i Arvidsjaur så i morse 08,30 gick bussen från Malå. En hel busslass med förväntansfulla spelare och föräldrar.