Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Årets fisketur avklarad!

Så var årets fisketur över (tyvärr...). Jag skulle gärna åka iväg på ännu en tur men tiden räcker tyvärr inte till. Kanske en helgtur kan hinnas med men det återstår att se.

Nåväl, årets tur gick till Arjeplogsfjällen och Skellefteälvens källflöden. Med på resan var även min sambo Jeanette och kompisarna Svante och Christer. Jag ska direkt erkänna att fiskelyckan var det inget vidare med men vi fick i alla fall äta lite fisk så helt misslyckat var det inte.

Fjällvandring med barnen

I förra veckan blev det en kortare tur till fjällen med barnen. Turen gick till Arjeplogsfjällen, närmare bestämt i närheten av sjön Kouletisjaure, ett par km från norska gränsen. Vi gick inte så himla långt mest tack vare att det var ganska gott om dvärgbjörk och lågt vide och det passade inte riktigt för min yngsta dotter Nadja som har lite för korta ben.

Min kamera har drunknat!

Under dagens fisketur vadade jag lite för djupt och efter ett tag började det brumma i ryggsäcken. Jag förstod ganska snart att det var kameran som inte mådde bra och efter en snabb vadning in till land konstaterade jag att kameran skjutsat ner i botten på ryggan och att den låg i ett centimeterhögt vattenbad och skvalpade. Snabbt upp med kameran och ut med batteriet i hopp om att det inte skulle bli total kortslutning i kameran. Därefter hängde jag upp kameran på en trädgren för luftning innan fisket kunde fortsätta. Fiskeguden insåg nog att han ställt till det för mig så i nästa kast fick jag en gädda på 3 kilo, vilket på flugspö är ganska härligt.

Men, gäddan i all ära, mina tankar går just nu till min kamera som ligger på tork här hemma. Förhoppningsvis har den klarat sig men mest troligt är den körd för all framtid. Det blir till att vänta ett par dygn så att den torkat ordentligt och sen får jag sätta in ett nytt batteri och hoppas på att gudarna är med mig. Det känns inte så himla kul att börja semestern utan kamera och att köpa en ny känns inte ens nära just nu.

Nu var friluftsfritiden räddad!

Så, då var det gjort!

Nu har jag sagt upp mig från alla idéella uppdrag.