Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

När juldagsnatten glimmar

Klockan var kvart i julafton. Jag hade sagt godnatt till föräldrarna och barnen uppe i storstugan, och var efter en avstickare in på damernas ute i skogen nu på  väg ner till lilla friggeboden nere vid vägen för att lägga mig att sova. Och världen var med ens så overklig. Midvintermörkret lyste med sin frånvaro. Fullmånen lyste så starkt att jag som stadsmänniska hade svårt att förstå det. Färgerna på mina kläder var tydligare och klarare än i den skumma belysningen på dans. Skuggorna var knivskarpa som på dagen. Utsikten över sjön var bättre än när det småsnöar på dagen.

I ett fåfängt försök att fånga detta magiska hämtade jag kameran, och tog denna bild utan blixt, mitt i natten. Visst är den bara ett mörkt blurr så här i efterhand, men den kommer ändå att hjälpa mig att minnas den där känslan. Och återigen blir jag lite ledsen över alla sådana nätter som totalt går mig förbi hemma i stan, flera gånger om året. Vi är så många som gått miste om så mycket. Som har slutat tro på månljuset.

I

Och isarna sjöng, både denna natt och nätterna som följde. Det lät som om det var fullt med enter i nejderna, som talade till varandra på gammelentiska. Jag gick ut och ställde mig på bryggan och lyssnade på Bygdeträsket, mitt i natten. Länge stod jag där och förundrades. Ibland blev det alldeles tyst igen, och allt var som vanligt. Men så tog det fart igen, och det smällde och dånade i isen, både långt borta och nära. En gång smällde det till mellan mig och land, så att det skakade till i bryggan som jag stod på, och hjärtat flög upp i halsgropen. Härligt!

Det var verkligen en magisk natt. Vinternatt, men ljust. Inga ljud förutom de från isen och en hund som skällde då och då någonstans på andra sidan sjön. Inte en bil, inte en skoter, inget vindsus från träden, och inga ventilationsfläktar som surrade.  Bara jag och naturen, och efter en stund min mans knarrande fotsteg när han också sagt godnatt och börjat gå ner mot sovstugan.

2008-01-05 15:20   brigas
Ja,denna måne!Den har en magisk inverkan även på min sinnesstämning,och att "måsta" sova när den lyser som klarast känns som en förlust.

2008-01-05 17:40   BrittMarie
Det var länge sen jag hörde sjungande isar, Vättern kan låta mycket när den är frusen, fantastiska ljudeffekter! Visst är det underbart att när man får uppleva naturens egna ljud och ljus utan nämnvärd mänsklig påverkan! Men vad är "enter" för något?

2008-01-05 21:19   Öhrnell
"Enter" är en sorts trädliknande varelser från Sagan om Ringen-trilogin. De vaktar träden i skogen, och talar på ett mycket mullrande sätt. Jag vet att jag är lite filmförstörd och ett barn av min tid, för beskrivningen kändes så klockren och var verkligen det första som slog mig när jag hörde ljudet.

Någon sa en gång till mig att isarna blir starkare när de låter. Är det sant?

2008-01-05 21:40   annakari
När jag står på balkongen en månnatt och ser ut över ängarna brukar jag tänka som Jeremia i Tröstlösa
"Man borde inte sova när natten faller på, för tänk, då blänker stjärnorna högt uppe i det blå. Det är så tyst och stilla. Att sova vore illa.
Man kan väl aldrig drömma så grant och underbart, Som själva natten ter sig när de stjärnor lyser klart. Det är som om det hördes ett silverspel som rördes. Man borde inte sova när som natten faller på.
Man borde se på stjärnorna. Man borde vara två.

2008-01-06 13:13   BrittMarie
Jaså, Sagan om Ringen... jag läser mycket men inte fantasy! Men det känns tryggt att någon vaktar träden i skogen så det låter som en klart godkänd association!

2008-01-06 16:58   Håkan Friberg
Inbjudande beskrivning.

2008-01-07 12:57   Islusen
Förstår precis hur den där natten var.... och man längtar efter fler. Sjungande isar har jag mycket sällan hört och aldrig på natten, men kan tänka mig att det som är nästan magiskt på dagen blir riktigt förtrollande en sådan natt!

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.