Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Tältet del fem - börjar känna mig oschlög*

Nu börjar det både hända saker och kännas tungt. Jag sitter lite då och då i köket och lyssnar på visor av Allan Edwall och trampar symaskin. I fredags kväll satte fyraåringen saxen i håret och klippte av sig alla lockarna, så det är inte utan att jag är lite orolig för vad som ska kunna hända med mitt blivande tält om hon får för sig att det ser kul ut att klippa i...

I onsdags tog den gula tråden slut! Snacka om att samla vuxenpoäng. Jag har väl då aldrig använt upp en hel trådrulle förr! Trist bara att det innebar att jag fick lägga sömnaden åt sidan tills jag kom åt att åka och köpa mer.

Eftersom långsidorna nu var klara med myggfönster, blixtlås och allt, så började det bli dags att sätta fast dem i golvet. Det var inte mycket att be för. Jag kavlade upp ärmarna och la ut golvtyget på golvet och lade på långsidorna. Fram med maskeringstejpen igen för att hålla bitarna på plats.

Så långt allt väl. Men sen då? Hur får man tyget lagom spänt? Jag har hamnat i ett besvärligt moment  22, där jag behöver ett yttertält att fästa innertältet i för att få det tillräckligt spänt, men yttertältet ska jag modellera efter innertältets dimensioner när jag ser hur det blev.  Nånstans inser till och med jag att jag måste börja tänka om, och försöka mäta istället för att måtta. Jag tröstar mig med att jag nu åtminstone har något som man kan krypa in i. Öppningarna blev tillräckligt stora, så nu behöver jag inte längre oroa mig för det.

Ett första steg i mätandet blir nu att bestämma avståndet mellan mina två tältstänger, så att jag  kan börja räkna på hur jag ska klippa till yttertältet, var jag ska sätta linorna osv. Enligt ursprungsplanen skulle den mindre stödbågen sitta vid fotänden av tältet, men nu lutar jag nästan åt att den kommer att hamna vid huvudänden. Det stör mig att jag inte kan testa spänningen på tältet än så länge. Vissst skulle jag kunna sy fast ett par fästen och gå ut och sätta upp eländet i snöslasket på gräsmattan, men det gör jag bara inte! Jag får klara mig bäst jag kan på tejp. Det kommer att gå MYCKET tejp innan detta är över...

Nej, kör jag fast totalt så får jag väl ringa till mamma...

* 'Oschlög' är för övrigt ett västerbottniskt uttryck som indikerar en allmän ohändighet.

2007-11-26 05:42   Staffan Andersson
Du kanske skulle sytt i några gamla lakan först ;) Det ser hursomhelt jäkligt bra ut!

2007-11-26 08:27   Öhrnell
Du har givetvis rätt, men jag är livrädd att geisten ska ta slut innan projektet är klart. Som heltidsarbetande tvåbarnsmamma har jag inte all tid i världen att lägga på en hobby, så jag har prioriterat bort lakanen. De får stanna i sängen ;-)

2007-11-27 08:54   ulindh
Det ser mycket bra ut, heja på! Ser fram emot nästa rapport. :-)

2007-11-27 21:41   seobserver
Ulrika du är int oschlög, snarare tvärt om, om mitt första tältäventyr gått så här fort framåt då hade jag varit kaxig...kör på!

2007-12-10 12:15   Islusen
Har det hänt något nytt på tälttronten? Nyfiken...

2007-12-11 13:01   Öhrnell
Har på allmän begäran från familjen packat ihop tältprojektet och frigjort lite plats i vardagsrummet åt tomtar och julmys istället. Om inget oväntat händer (låt säga att genomsnittsdygnet helt plötsligt skulle få 32 timmar istället för 24) så kommer tältprojektet att ligga i malpåse resten av året. Jobb och julstök med allt vad det innebär av julavslutningar, strykning av lucialinnen, övertidsarbete mm riskerar att ta knäcken på mig ändå. Men i januari ska det bli nya friska tag!

2007-12-17 09:00   GAVIAARCTICA
Tycker du (och familjen) är värd lite vila från tältprojektet. Jag är ändå fascinerad av ditt engagemang (jag som inte ens kan sy ett par gardiner utan att behöva repa upp och göra om!). Fortsatt lycka till med tältprojektet, ser fram emot nya framsteg efter nyår. Tills dess, GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

2007-12-23 18:49   Håkan Friberg
God jul på dig. Tänkte just fråga om granen får plats, men så läste jag tidigare kommentarer och fick svar på min fråga. Men redan på Knutdagen hoppas jag att ordningen är återställd och tältet in spe är framplockat.
HåkanF

2007-12-28 00:30   Öhrnell
Julen är nu lyckligt överstånden, och jag fick massor av fina friluftsklappar som jag ska till fjälls och testa innan symaskinen åker fram igen. Hoppas bara att inte all snö har smält där också, för då blir jag lite kinkig. Tältprojektet ligger tjusigt ihoprullat en halvmeter från TV-soffan så att jag inte ska glömma bort det!

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.