En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Fiskeäventyr, del 2

Så, då ligger vi i tältet och pickar lite på våra telefoner innan sovdags. En dag på sjön suger musten ur en. Vi är rätt rejält trötta fast vi bara softat i en båt hela dagen. En gädda och en åtta- tio abborrar kanske blev dagens resultat. De små kastade vi tillbaka men de tre största åt vi upp nu på kvällen.

Som vanligt hade man för brottom när man packade. Fast man äger prylar till förbannelse så har man sällan rätt saker med sig när man ska någonstans. På den här turen skulle ju till exempel Abu röken varit med. När jag köpte den för herrans massa år sedan så valde jag ju den mindre modellen just för att den skulle vara smidig att ha med... Nåja det går ju ändå bara man har ugnsfolie och salt med sig, men lika gott blir det inte.

Orken att skriva nåt läsvärt tryter så jag avslutar med några bilder istället. Imorgon är äventyret slut för den här gången och det bär av hemåt igen.

2016-07-10 23:54   Pistolen79
Fin bild på rotsystemet, ibland förundras man över ställen träd lyckas växa på. Med vänlig hälsning, Peter

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro