vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Pärlor i spenaten

Rubriksförklaring längre fram...

Tillslut kom jag ut på en liten tur;fick"valpledigt" en helg och passade på att flyga upp till Staloluokta för att för första gången gå hela Tarraleden tillbaka till Kvikkjokk;har alltid gått delar,avvikit etc,men nu passade det bra att hålla sej på leden hela vägen hem.

Föredömligt lätt packning;8kg och svalt uppehållsväder,men blåsigt.

Den första delen från Stalo har riktigt fin Padjelantaterräng och är så lättgången.

Det är även här kokostopparna vi äter odlas...

Ett tag kändes det som om man skulle kunnat gå i kortbyxor,men det starka vinden tilltog och det blev mer ruggigt,slog upp tältet när jag rastade och åt;behagligast så.

Mötte från början en del folk och såg sen några uppslagna tält,men det var en rätt ödslig tur.

Vid Tuoddar kallt och ogästvänligt;(är vädret alltid sånt där)?

Sikten mot de vackra fjälltopparna var borta.

Gick vidare i hopp om att det skulle vara en lugnare väder och klar himmel längre fram,men slog läger på en skyddad plats nära en liten bäck ungefär en timmes vandring från Tarreluobbal.Säkert på över 900meters höjd.

Strilregn och blåst ill långt in på förmiddagen,pallrade mej iväg nån gång vid elva.Låg och frös tills jag kom på den formidabla idèn att ta på mej en extra fleeströja,då blev det skönare i den råa luften.

Sträckan mellan Tarreluobbal och Sommarlabba var den jag aldrig gått tidigare.

Kul svengelsk skylt:

Hade tänkt gå fram till Tarraälvsbron men det blev väl långt,stannade vid en sjö nära leden där en hel del andra redan varit:kvar fanns en toffla,lite obrända REALpåsar,bortslängd röding färdig på pinne att grill etc;nå platsen var ändå fin och dög bra till nattläger.

Det hade klarnat under kvällen och blev så där strålande väder det ofta kan bli i nedre Tarradalen.Och stekande hett.

Ned till Tarraälvsbron på morgonen,dagens första snabba bad.

Bad nummer två;nedan Tarrastugan i sjön.Staika i bakgrunden.

Fortsatte ned genom "spenaten"  som en del kallar det.Utläser ett visst förakt i uttrycket;här som så mycket fint finns,om man bara stannar upp,går ifrån leden ibland.

En lätt missad pärla vid sjöns nedre del.

Holmboms fiskehydda,av stenar från sjön,med vägg av en stor sten,med murad spis mot stenen.

Redskap och husgeråd upphängda i väntan på nästa sommar...

Finfint att simma nedan hyddan också..

Strax bortom mej hade ett par till vandrare rastat;utan att alls lägga märka till denna sevärdhet,även jag missade den först trots att jag vet vad jag ska titta efter.

Hade jag idats(=orkat) gå upp till Passeuska hade jag fått se blommande fjällbrud.

Gick ned en sväng mot forsen i slutet av sjön,sen upp på hyllan ovan Njunjes;underbar tältplats,men man måste bära upp dricksvatten,badvatten kan finnas i badkar av klippskrevor;i år var det dock kruttorrt,tvättvattnet kan nog betecknas som myggkläckningspöl..

Fortsatte ned in i den verkliga spenaten;

Till mitt badställe nära Bäcken-hemmanet.

Bäckenhemmanet,där tre bröder bodde.Tänker alltid på att min mamma varit dit på dans,till handklaver och sked.

Håkan och Pixi mötte mej vid hängbron;jodå hon vågade gå på den efter lite övertalning.

Vi stannade i Märtik och simmade,blöt vovve i båten.

Nöjd med min troligen enda tur i sommar,och att det blev bra väder också.

2009-07-27 08:09   Öhrnell
Dans till handklaver och sked, mitt ute i det så kallade "ingenstans". Ibland baxnar man när man tänker på vad folk genomled förr för att ta sig ut på galej. Som att cykla flera mil efter att man 'gjort bort lagårn' för kvällen, dansa hela natten och så cykla tillbaka för att ta hand om morgonmjölkningen. Roligt att du fick en så fin tur, och jag hoppas att du hinner ut på fler innan sommaren är över.

2009-07-27 20:26   Annicas fjällängtan
Jag har vari t på tidsresa på Jamtli i Östersund i helgen och har därför lätt att föreställa mig dans med handklaver och sked. Kul att du hann med en tur!

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.