vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Julblida

Efter några dagar med utmärkt skidföre kom som så ofta den förskräckliga julblidan.

Mycket skönt och lite märkligt och vackert när det är riktigt kallt och "normalt" väder och det blir fler och fler områden där det är varmt.

Pärlemormoln,rosa och orange molnslöjor,kallt och nästan lite kärvt före,och så plötsligt som att åka in i ett värmeskåp.Och sen ut igen till en frysbox.

Åkte spark runt byn,bara för det var så härligt sparkföre och jag hade ingen lust att sitta inomhus efter avklarad hund-och skidåkning.

Rätt som det var så varmt att brillorna immade igen,och sen lite kallare en bit längre fram.

Det doftar gott av våta träd,mindre kul när det droppar stora plask-droppar när man passerar under träden.

Slalomåkningen i Kåbdalis idag skippades;inget nöje i blåst och blida.

Hundkörningen på väg att bli livsfarlig;lämnade så snällt över vovven till sambon "för att åka andra varvet";han överlevde.Så även hans stavar.

Bytte till ett annat spår;tänkte där var bättre,men det var inte heller bra,extremt svårt få grepp med skateskidorna i det allt isigare underlaget;de har blivit  nött  av hundkörandet.

Ingen större idè att åka efter skoterlederna;det är bra där skotermattorna river upp,men alla leder snabbt ut på myr eller sjö där vatten tränger upp och isar till det.

Och sen  ger de väl sej till att sanda bort sparkföret efter vägarna också,så bästa före lär väl bli på gymmet,och dit längtar jag inte!

2008-12-26 16:44   Annicas fjällängtan
Ja jag är också less på detta att det var annan vecka är kallt och fint och sen hur varmt och tråkigt som helst. Och sen fryser det till och blir isigt innan det lägger sig nån snö.

2008-12-26 18:26   Öhrnell
Ur led är tiden. Det ska inte finnas plusgrader överhuvudtaget mellan november och mars.

2008-12-29 22:09   BrittMarie
Ja, detta konstiga väder! Tack och lov fick vi kallt och fint väder under juldagarna trots att väderrapporten hotade med plusgrader och regn i "fjällkedjan". Grövelsjön räknades tydligen inte dit i detta fallet!

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.