vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Den kallaste påsken i mitt liv

och den tidigaste jag nånsin får uppleva;det är flera hundra år tills den infaller så tidigt igen.

Med mammas stuga i Lappviken utanför Kvikkjokk som utgångspunkt för våra utfärder på skoter och skidor.

En sån dag!

Vi åkte upp till mammas stuga utanför Kvikkjokk i fredags.

Mera snö att skotta sen sist,utkylt i huset,men med eld i både järnspis,öppenspis och alla element på högsta värme,så var det hyggligt varmt när vi gjorde kväll.

Är det så konstigt att jag är lokalpatriot!?!

När tillresta berömmer ljus,snö,kyla,vidder och fjäll och inte tror dom befinner sej i samma land(läst lite schlagerbloggar ang.Kiruna).

Jag blir glad och stolt .När vår "stackars" landsända beröms.

Till slut blev det riktig vinterkyla

Så i början av mars,då vintern uteblivit i stora delar av landet och vi här i det som tidigare var "Norrbottens Sibirien" knappt behövt varma kläder eller bilen i  motorvärmare,så är det riktigt knarrande kallt.

Snödjup över 1meter officiellt.I morse -26°C och sen under dagen blir det ju varmare,så det till och med smälter små istappar från bilarna ner på backen,för att innan solen går ner kallna på ordentligt,dimmor som lägger sej över sjöarna.