vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Där spåret slutade

Under nåt dygn fanns spåret kvar,avtrycken där min fars alla skidmil tog slut.De karakteristiska avtrycken av skidskor i snön.

Ett par veckor till då vi och han säkert också insåg att denna gång gick det inte att återvända till ett värdigt liv med skidåkning,hundkörning,fiske,kaffekokning vid lägerelden.

Farsarvet

Nu när min gamle far så hastigt blev mycket sjuk har jag läst upp lite för honom det han skrivit ner om sitt innehållsrika liv.Jag har sen själv läst hela hans "livsberättelse",och det slår mej vilket fint arv han skänkt mej,egentligen utan att jag varit så medveten om det.Intressena går starkt ihop.

Hans skildringar av jaktfärder på höstarna,i hundens sällskap vid lägereld i månsken,skidturer genom Sarek med hund och pulka och blötsnö på våren,då han lyckades bli snöblind men tack vare kompisen ändå klarade upp det.

Jag är ingen Vorsteh-människa.

Visserligen är jag uppväxt med Vorsteh-hundar,men en gullig Cavalier är nog mer min melodi för hundkompis.En som är med överallt,när man går och springer och simmar eller åker skidor,eller bara slöar i soffan.

Det passar mej,inga stora bestar som slår ner allt med svansen,hoppar och skäller och rusar fram emot en så man knappt vet om dom ska äta upp en eller bara smaka lite.

Reafynd

Så,nu har jag trillat dit på ett nytt "fynd".

Jag har i flera års tid dreglat efter en mjuk skaljacka i "alldeles för mycket pengar-klass".Provat och klämt och kännt och ibland kommit med ofina vinkar att "vet ni inte vad ni vill ge mej så vore denna uppskattad".

Från helg till vardag

Så är det snart vardag igen,"blåveckor" väntar.

Men vi har nåt att se fram emot,vår största helg,Jokkmokks marknad.