vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Fjälltur Ruotesvagge och Rapadalen 2006

2006-07-24-2006-07-28.

Akka-Aktse genom Routesvagge och Rapadalen.

Jag och Håkan fick skjuts  av Erling till vägskälet mot Ritsem.Buss och sedan båt till Änonjalme.

Strålande vackert sommarväder.

Packningarna vägde ca 21kg vardera. Som vanligt.en liten felnavigering;upp mot bergets brant redan efter första bron genom ris,myrar och rasbranter,undrade var stigen gick. Rastade på en vackert blommande brant sluttning under en klippa,så brant så min rygga började slå kullerbyttor utför,fick springa och ta fatt den.

Under oss såg vi nu tydligt stigen över de runda “isgroparna”.

Sen var det lätt att gå vidare,till nästa gång vet vi var den går! Läger under Akkas sydsluttning vid 21-tiden.Heltvätt i den lilla bäcken,lite foto;Niak mitt i blickfånget från tältöppningen.

Kvällsmat,inget vin-o-ost-o-kex.Somnade tidigt. Tisdag. Låga moln och lite regn i luften,kylig blåst. Gick lätt att vada Snjuftjudis på ett brett ställe nedanför den gamla kåtan. Som högst gick vattnet till låren på mej,gick på botten mellan stenarna med stadiga steg. Detta var det jag mest gruvat mej för på färden.Vad,falla i vattnet,blöta ner säcken. Lång dags färd genom Routesvagge,trist när inte topparna syntes.

Middag vid en sjö strax nedan renvaktarstugan. Vi gick om en finsk familj som hade klövjade Grönlandshundar i band.De hade nog inte läst på bestämmelserna,eller struntade i dem. Vadet över Smailajåkkå gick också bra,Roligaste stenformationen i dalen;Ruoteskuken.Måste ta bild av den..

Kvällsläger med Mikkastugan inom synhåll.

Inte så noga med tvättningen ikväll,hade likså inte blivit svettig.

Onsdag.

Strålande sommarväder,värme i luften så snart vi kom ned till stugan.

Stannade och tog bilder av den häftiga Canyon samt av de höga topparna i norr.Sarektjåkkå etc. Lättsam promenad på vacker fjälläng mot Tjågnåris,där vi drack kaffe i lä och jag tvättade håret innan man fick bruka sandalerna över jokken för att ej bli blöt.

Vidare med utsikt över Pielaslätten mot Snavvavagge,en mycket brant passage,måste använda alla fyra ibland.Fantastisk utsikt.

Här kom två trallande jäntor och gick förbi.12-åringar till synes ensamma på färd.Nå bak kom deras far o sällskap med tyngre packningar. I Snavvavagge stannade vi och åt vid den första sjön,jag tvättade av mej för vattnet var OK varmt och tvättade upp underkläderna.Middagen åt jag i bara dunjackan.behagligt varmt i solen.

Färden ned från Snavva till Rapaselet var slingrigt brant,men ändå lättgången. Vi tältade på en kulle med perfekt utsikt ner i Selet.Såg ett par män gå kvällspromenad på sandbankarna i solen.

Sen vi gått ned och tvättat oss i den häftiga jokken med dusch om man tordats så blev det snabbt mycket skuggigt när solen kom bakom berget. Pigga och nöjda o kväll.Sedvanlig kvällsfika med vin-o... Torsdag. Var riktigt råfuktigt under natten,men så fort solen kom blev det behagligt varmt. Tog på mej linserna och såg då fyra älgar gå i vattnet under oss. Håkan fick en del riktigt bra bilder med sin kamera som har riktig zoom.En tjur var faktiskt rejält stor. Mycket frukostunderhållning att se älgarna,samt sen männen där nere gå över till andra sidan dalen.Lätt med det låga vattenståndet. Vi bestämde oss för att gå nere i dalen hel vägen när nu förhållande var så gynnsamma. Tappade stigen i vanlig ordning,såg ett tält nere i björkskogen och gick rakt i rikning mot detta och kom på stigen. At det gick en stig intill älven hade jag inte lagt på minnet;tyvärr.Nu färdades vi i djungeln hela tiden.Mycket höga blommor etc,varmt,oräkneliga mygg bitvis.

Middag ute på klippor i älven.Bad,klädsköljning,mat.Solbad näck. Sen gick vi i ett tills endast ca 5km på kartan återstod.

Ett Tältade på ett bra ställe intill älven,soligt och fint. De fruktade vaden var kängpromenader...

Fredag. Ingen brådska,mest lättvandrat vid älven förutom en stor blöt kärrmyra där  man lurades gå rakt ut i stf runt åt vänster.Sandal och byxben i älven så snart man kom därifrån.

Fränt se Skierfe,Nammatj och Tjakkeli från baksidan.Fin sandstrand där jag ju måste bada,sen så tillbringade vi hela em vid båtlänningen i väntan på skjuts.

Åt,tvättade Tvättade upp kläder,badade,gick på andra sidan där stranden var bred och myggfri,till skillnad från norrsidan där myggen frossade på oss. De pigga flickerna med sällskap kom så småningom,lekte och badade och sprang på stranden.

Tänker att många machos blir knäckta när de ser sitt mandomsprov klaras som en lek av småtjejer.. Vi fick sen vänta på bryggan i Aktse innan vi fick åka till cykelstigen.Många skjutsar denna kväll.

Hett ,dammigt,myggigt,tröstlöst att gå den trista stigen,ett enda avbrott med fika nere i älven på stenarna. Beklagade Beklagade mej högt över hur trist det var att gå här.blev efter Håkan ibland.Mindre än en km kvar.han vände sej för att vänta in mej:och då gick en björn över vägen bakom mej.

Fick se halva björnen.Första gång vi sett en björn “på riktigt”.

Då kändes inte stigen trist längre.

Vacker solnedgång över Tjaktjajaur som ffa Håkan fick fina bilder på.

Förvånandsvärt kort tur,men fin.

Ska gå fler Sarekturer,och hoppas vädret får vara så lyckat då också.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.