vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

En skön helg i Kvikkjokk

Vi lånade min pappas och mammas stuga utanför Kvikkjokk i helgen.Syfte:transportera ner trasig bil utan att beställa bärgning.

Jag,Håkan och gammelhunden Solo.

Soligt och fint väder på fredag kväll,mysigt vara nere i lilla hamnen,Solo badade och bar upp stenar,det finns oändligt mycket sten.

På lördag blåste det kraftigt ,lita väl hårt för båten,men det gick bra.Vi letade efter den gamla "lappstigen" upp till ´det öveergivna lapplägret Lastak,(ja det är en tysk som har en kåta där som används,kanske fler som är deär också).

När jag träande som mest på 70-talets andra hälft minns jag att jag sprang upp där en gång,att det var väldigt brant men en jättefin savann när man kom upp,och att jag såg lägret på långt håll.

Nu var det först och främst lite svårt att hitta rätt vik (inte minns jag exakt var det var),sen landa i blåsten utan att paja båten.

Det var en riktigt bra stig i fin terräng,redigt brant ett tag.Hunden fick nytt liv,som alltid på nya ställen och sprang i vida sök.

Kom till myrar med en del hjortron,det mesta övermoget,goda bär växer i riset ännu.

Var är alla björnar som påstås befolka skogarna?de borde vara ute och frossa hjortron,men inte ett spår av björnar,visserligen någon utriven myrstack,uppgrävd stubbe och avbitna Tolta-blommor.

Kollade om det fanns nå fisk i tjärnarna på uppvägen,naturligtvis inte-men jag fick en simtur ut för att slippa tappa ett drag,bottenlöst men varmt.

Det har skett en märkbar vegetationsförändring på 30 år;savannen här har buskat igen rejält,såg inte lägret ens uppe vid de första sjöarna,även om där var fint,öppna ytor,fina tältplatser.

Det har nog andra gäster också tyckt,och visat sin uppskattning genom att dumpa cola-flaskor,vitt vin i liten flaska och nån plastburk i ett myrhål.

Lite fisk..bara lite...

Vovven var lite trött och kunde endast tänka sej att äta hundkulor om man matade henne med dem en och en,och lite knäckebröd där man kan slicka av mjukosten först.

På hemvägen gick hon bakom Håkan på stigen,och stannade och hade koll på mej.

Regn på kvällen,skönt sitta inne vid brasan efter varm dusch,körde en raggarrunda i Kvikkjokk;det är snabbt gjort..

Söndag:lite varmare,spegelblankt på sjön.

Körde drag på Saggat;ingen storröding denna gång heller,men en fin båtttur.

Paddlade min "deltarunda" sen:Ut från sjön-Jokkmokkskanalen-Nammates-kanalen-ut i älven_Vinbärskananlen och upp där det strömmar så kraftigt att man knappt kommer fram,över i älven förbi båtlänningen Bobäcken,lyfta över kajaken till Märtik,simma lite och sen paddla hem förbi kamajokken och byn.

Mycket har ändrats här med;först och främst var alltid vattnet i Saggat så kallt att man mycket ogärna stod i det,förr såg man nästan alltid nån älg i delatat,oberoende av tid på dygn man var ute.

En gång kom min pappa med kajak och hörde ett väldans oväsen;en björn slog en älg som skulle dricka och var just i färd med att dra upp den en bit i skogen sen när pappa kom fram.

Nästa natt när vi skulle smygpaddla förbi stället och gled tyst-tyst så kom en snubbe i motorbåt andra vägen sjungande "I'm a Viking" för att imponera på sin medföljande dam.. Såna gånger är det svårt att tro att en björna ska komma ner och äta.

Kvikkjokksdelat är ett härligt paddelställe.

När jag var barn låtsades jag att det var Amazonas djungel och att det skulle finnas vrålapor i träden.

Det är väldigt fint även utan fantasier om avlägsna tropiska djungler,ofta väldigt klart vatten,och sen från Kamajokk är det glaciärslammigt grönt grumligt på ena sidan älven ut och i "Jokkmokkskanalen",just nu smälter det mycket.

Senaste åren har det varit så pass varmt att man simmat och badat i älven;längre tillbak försökte jag en gång iklädd våtdräkt,huva,skor simma nerför älven med cyklop och snorkel,för det är så klart och fint.

Gav upp efter 500meter,stelnade kring munnen och händerna med,numera skulle såna aktiviteter går bättre.

Bilen kom ner,men jag fick bogsera den hela vägen hem.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.