vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Fasen vad det gick undan.

Den fina draghunden hade släpat kärring två mil på redigt kuperad bana igår,så då hade han kunnat vila idag.

Men eftersom han ju inte kunde undgå att lägga märke till orättvisan att två andra jyckar kom ut och sprang så måste jag ju låta han springa runt 6km:banan.

13 minuter på 6km-jag bara måste få skryta om honom.

Hur skulle han ha sprungit om han tränat ordentligt från det ha var unghund!

2009-03-12 08:26   Öhrnell
Jag, som ju av naturen är mer lagd åt katthållet, ser bara framför mig hur jag skulle flyga som en vante om jag var ute med den hunden i koppel på rastningsrunda. Det är imponerande, men också lite skrämmande, med starka och snabba hundar!

2009-03-12 10:26   Staffan Andersson
Det var snabbt. Vi åkte 2.5 km i går (Easy är ju bara 10 mån) men tiden vet jag inte. Pausade ofta med godisbelöning och bus...

2009-03-12 20:19   Islusen
Hoppsan hoppsan... där ligger man i lä hör jag!

2009-03-12 22:31   annakari
Du är modig du Britt som vågar susa fram i dom hastigheterna.

2009-03-13 08:30   brigas
Inte nog med att han springer jättefort,dessutom är han så "väluppfostrad" och säker att det är rent helgonlikt.
igår var det en kärringdj**** med en lösspringande lapphund;och han bara kutade förbi och lät sej inte provoceras alls.
Dan innan en kvinna som ledde en stor vit ren;vi bara susade förbi.

2009-03-13 20:41   greenjuice
Woow! Jag vet inte så mycket om draghundar men det låter imponerande i inlägget! :-)

2009-03-14 21:47   fafner
13 min på 6 km är i princip SM fart... Du måste skejta som bara den, imponerande!

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.