vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Etthundrade bloggen

Tack majjen Friberg;hade inte uppmärksammat det själv annars!

Fast egentligen har jag inget speciellt att blogga om,idag heller.

Det har varit hundpromenad och sparkåkning med hund och hundkörning och skidåkning utan hund,som brukligt när inte kylan sätter P för sånt.

Råkade läsa en liten mening i en tidning idag,att bara olyckliga människor bloggar,men det håller jag inte med om.

Om jag nu hade ett syfte när jag började skriva,så var det dels att visa på och inspirera till fina turer som kan göras i mina hemtrakter,och ett ge en bild av livet här som det gestaltar sej för mej.

I bakhuvudet att få ge en motbild av den ofta negativa bild som finns av Norrbottens (grovt Norrlands) inland och dessutom att var kvinna i denna "macho-värld",som en del säger att det är.

"Det finns ju bara sånt som intresserar män:skoter,jakt,fiske..."

Nävars,här finns varken HM eller Lindex eller bra shopping,och det bekommer mej inte ett smack.

Det jag trivs med finns det emellertid rikligt av;lätt tillgänglig natur och  riktiga årstidsväxlingar.

Kultur- utbud som är bra mycket rikare än jag själv väljer att ta del av.

Det är kanske en snäv värld jag lever i,men hoppas ju att jag inte är så insnöad ändå!

kanske blir det lite glesare med bloggandet framöver,kan ju inte innehålla en massa upprepningar...

2009-01-17 17:38   Thomas Traneving
För vissa är största helgnöjet att bege sig till ett köpcentrum för att shoppa kläder. Till dem räknas inte vi. Vi, precis som du, trivs bäst i naturen.....låååååångt från all stress.

2009-01-17 19:17   peter1969
Jag kan inte påstå att jag är så värst olycklig (läs mitt inlägg idag) men jag bloggar i alla fall.
Jag gillar din inställning att det är naturen som gäller.
Dock måste jag få påpeka att man många gånger får konstiga blickar när man som norrlänning säger att man hellre åker skidor istället för att åka skoter. Jag har ju dessutom ingen skoter, har aldrig haft en och lär aldrig skaffa en.

2009-01-17 19:59   Håkan Friberg
Visst är vi en olycklig samling...
:-)
PS Glesare bloggande? Näää... Kör med någon favorit i repris.

2009-01-18 11:16   greenjuice
Det är lätt hänt att man känner krav på att blogga eftersom det betyder ju att skriva regelbundet och hålla sig uppdaterat. Jag gillar inte ordet "blogga" - däremot att skriva texter osv. Så skriv när du har något att skriva - inte för att du måste och för "bloggens skull". Det är bra syfte du har, att skriva om dina hemtrakter och livet där.

2009-03-12 14:45   Medon
Jag tror inte alls att det är en snäv värld du lever i. Tvärtom! Trånga världar och perspektiv kan man finna överallt och inte minst i de moderna miljonstäderna. Du har stora, fria vidder omkring dig. Tack för en fin blogg, Britt!

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.