vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

dags att lufta tälten

Så har då vintern hunnit gå över i högsommar,pissväder och åter normal försommartid.

Kristi himmelfärdshelgen var sista skidåkarhelgen,underbart skejtföre på isen någon dag,sen kommar ryssvärmen.

Luften dallrade av värme och dånet från smältande jokkar och småbäckar tilltog.

Sent en kväll åkte jag ut till klippholmen bara för att sova i tält.

Inget mer spännande eller spektakulärt än att tre svanar lågflög över mej.

Om nu ön legat mer än 200meter bort från stugan hade det kanske varit mer spännande.

Det gick bra att ta sej tillbaka på morgonen,och sista skidturen på isen blev 16/5,nästa helg var det öppet vatten till stor del,gick att gå upp på berget utan problem.

Saknar vintern när den tar slut,men det är härligt med vår och barmark också.

Igårkväll:
Skippade melodifestivalen och myset framför tv:n till förmån för mer isolerat mys i Purkijaur;riktigt högvatten men ej övrsvämning.

Fiskgjusarna på plats,lugnt på sjön.

Min mysiga tältplats ovan vattenlinjen.

2010-05-30 10:02   Håkan Friberg
Nog ser det rart ut! Själv tog jag en cykeltur i Oset, ett fågeleldorado "mitt i stan". På avstånd hördes dunket från Yeah-festivalen i stadsparken samtigt som trastsångare och rosenfink pratade i buskarna. Man kan njuta på många sätt.

2010-05-30 11:10   BrittMarie
Tältmys slår melodifestiskvalet med hästlängder...eller kanske snarare kanotlängder i ditt fall! Ser fint ut, jag är riktigt sugen på att paddla.

2010-05-30 19:27   Minnatur
Det behöver inte vara mer avancerat än så... tack n vill jag höra dragkedjeljudet från tältöppningen igen...

2010-05-30 21:47   Thomas Traneving
Ser helt underbart ut. Vilken mysig ö att tillbringa natten på! /H

2010-05-30 22:42   fowwe
Vilken kanotidyll, och vilken härlig ö! Det är snart dags även för mig att lufta tältet och se att det är OK inför vandringen i juni. Fast jag hinner nog inte sova i det innan det är dags att ge mig av. Tyvärr.

2010-05-31 09:48   seobserver
Säsongpremiären är alltid lika viktig.

2010-05-31 10:21   peter1969
Såg härligt ut, det behöver ju inte vara så himla avancerat. Jag måste nog se till att laga kanoten nu, den läcker litegrann....

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.