Blogginlägg

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 159 Nästa Sista

5 september - till Stuor Tjudek

Det var dags. Vi skulle gå över till Stuor Tjudek. Natten var bra, något kall. Det var frost på tältet vilket jag märkte när jag var uppe en sväng på natten. Jag satte på mig en tröja till och satte ... Läs mer.. 1

4 september - äntligen in i Muddus

Vi vaknade innan vi kommit fram till Gällivare. Natten på tåget var helt ok och jag gick för att köpa kaffe. Frukosten bestod av en wrap, någon yoghurt, smoothie och kaffe. Dagen som nalkades såg ut ... Läs mer.. 1

3 september - avresa och planering på tåget

Äntligen var det dags att åka norrut igen. Helst hade vi velat åka fredag den 2 september, för att kunna påbörja vandringen på lördagen, men tåget var fullbokat. Avfärd den 3 oktober var ändå ... Läs mer.. 2
Jonas Sahlsten

På senare tid...

Det var ett bra tag sedan jag skrev ner något om mitt uteliv. Nu känner jag att det är dags igen, det har ju hänt lite och det är något meditativt med att föra journal. Varför inte göra det i ... Läs mer..
Mikael Strandberg

"Vad tänker du på när du cyklar?"

"Vad tänker du på när du cyklar?"   Låt mig först berätta att mellan åren 1986-1995 så tillbringade jag närmare 7.5 trampandes ungefär 90 000 km. Så följde ett långt avbrott tills för tre år ... Läs mer..

Muddus 2022 - äventyret planeras

September 2019 var väldigt speciell för mig. Jag upplevde Muddus nationalpark och det gav mersmak. Jag har skrivit om den härliga vandringen i min blogg här på Utsidan. I september 2022 var det en ... Läs mer.. 2

Klåveröd - i friluftssinglars hägn

Klåveröd, det idylliska strövområdet mitt på Söderåsen (det ligger alltså i Skåne). Trots september var där många barnfamiljer som tältade. Vi norpade snabbt åt oss vindskyddet och tände brasa. ... Läs mer.. 2
Pelle Johansson

Oviksfjällen. Saubogen i början av Juni

Jag och turkompisen P fick skjuts till Hovde. Där finns en parkeringsplats och en informationstavla. Vi följde den led som är markerad som vinterled på kartan åt NV till Mannemyrtjärnen. Sen gick vi ... Läs mer..
Hans Fowelin

Otillgänglighetspunkten – ett nedslag på fjället

I ett tidigare blogginlägg (här) redogjorde jag för den aktuella positionen av Sveriges otillgänglighetspol (även kallad otillgänglighetspunkten). Den utredningen hade en liten förhistoria. Jag höll ... Läs mer.. 5
Erik Axling

Egotripp vid Åreskutan

Efter att ha spenderat tid med familjen och bl.a. gått upp på Getryggen och Åreskutan tillsammans så bestämde jag mig för att ge mig ut på en helt självisk vandring runt Åreskutan med tält. Jag har ... Läs mer.. 3
Helena Traneving

Vanlife och vandring på hängbroarna i Stendörrens Naturreservat

Eftersom vi skulle på fest "söder om stan" och sova i vår plåtis/husbil så bestämde vi oss för att åka till Stendörrens Naturreservat som ligger vid Nynässlott. Här finns världens häftigaste ... Läs mer..

Cykla Eurovelo 8 i Turkiet

Läs mer..
Håkan Friberg

Frippes fall 2022

I stort sett hela denna vandringssäsong har spolierats på grund av trasig hälsena. Jag hann med en skidtur tillsammans med Livskamrat och Kompis i andra halvan av mars, men sedan small det: Ingen ... Läs mer.. 3

Rehab påbörjas

Rehab. Då börjar vi om nästan från början igen. Igår besökte jag min vän Nora i Lund. Hon är fysioterapeut och kommer med ett mycket gott rykte. Det var som att träffa en lärarinna från småskolan. ... Läs mer..
Nyingen

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

Detta blogginlägg, det tredje och sista i sviten som avhandlar 2021 års Sarektur skulle, om det skrivits som det var tänkt, ha haft fyra avsnitt. Av detta blir nu intet. Tyvärr. Alltför lång tid ... Läs mer.. 2

100 mil med cykel i Turkiet med döttrarna

Nu är tjejerna och jag tillbaka från Turkiet. Jag rankar färden som en av de bästa i mitt liv! Främst till följd av de fantastiska människorna längs vägen, men även för ett äkta äventyr! Först körde ... Läs mer.. 1
Hans Fowelin

Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr

När jag läst om äldre tiders fjällturer har jag ofta imponerats av hur mycket tid och besvär deltagarna var tvungna att lägga ner på själva transporten till fjällvärlden. Vi behöver inte backa ... Läs mer.. 11
Karolina Pettersson

Klappa på en glaciär!

Efter förra årets pappavandring så hade jag och barnen planer på att göra en mer friluftsmässig fjällvandring, frågan var bara var och hur. Tältat i fjällen hade vi gjort ett par gånger, bland annat ... Läs mer.. 3

Pappavandring 2021

Först av allt vill jag bara skriva att jag älskar min man, denna underbara karl och fantastiska pappa! Kanske älskar jag honom ännu mer för att vi inte har samma intressen. Jag är fjällfrälst, han är ... Läs mer.. 7
Hanna K E Johansson

Tvätta strumpor vid Rovdjurstorget

Tvätta strumpor vid Rovdjurstorget. Sådant där som man gör. Jag har 1500 bilder att gå igenom och av alla är det denna enkla som jag inte kan släppa. I was there. För en vecka sedan. I hjärtat av ... Läs mer.. 6

Färöarna Del III: våra tips

Utsikt mot Koltur Blå timmen Natten hade varit mild och öm. Tog ett snabbt beslut. Från Thorshavn, scenic route, väg 50.   Högre upp på fjället. Snöpinnar och skylt som varnar för oplogad vinterväg. ... Läs mer.. 1

Färöarna Del II: The Bucket list

Lunnefåglar på Mykines The town at the edge of the world - Sjömännen som seglade mot Thorshavn, kallade klippväggarna för världens ände. Thorshavn, stadsparken Thorshavn, regeringskvarteren, ... Läs mer.. 2

Färöarna Del I:

50 nyanser av dimma - Stannade till för att rätta till kläderna. Plötsligt kom dimman och vandringsleden försvann. Ropade efter mina kompisar, men rösten ekade tomt mellan bergväggarna. Snubblar över ... Läs mer.. 2
Roger Petersson

Syrrans trädgård

"Hen måste lära sig krypa innan hen kan gå. Och gå innan hen kan springa." Efter mycket googlande och research om utrustning och packning fyllde vi våra ryggsäckar för den första turen – syrrans ... Läs mer..

Inspiratör Pål Davidsson

-"Kan du tänka dig att sova i tält de två första nätterna?" Några veckor innan den årliga fiskeresan till Norge får jag samtalet och frågan från min vän och "researrangör" Pål Davidsson. I vanliga ... Läs mer..

Dramatisk evakuering

Det har gått sex veckor nu, återhämtat mig till 80%. En av mina kortare succéer....Läs här https://explorersweb.com/mikael-strandberg-concussion-greenland-2022/, här mina reflektioner (på engelska) ... Läs mer.. 1
Hanna K E Johansson

Fjällvandring: Bara 9% risk för moln! Välkommen till solen!

Jag drog mitt strå till stacken och skrev om fjällvandring i solsken. En lite tillspetsad berättelse, men sådär som det faktiskt ofta skildras och som får folk att helt felvärdera vad det handlar ... Läs mer.. 2
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 159 Nästa Sista

Blogga på Utsidan!

På Utsidan kan du lätt skapa en egen blogg för att dela med dig av ditt friluftsliv och annat till Utsidans alla läsare.

Skapa din egen blogg här

Populära etiketter

Bloggar

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa Sista

AdventShare

AdventShare - 7 countries, 7 stories. Läs om mina förberedelser inför mitt sommaräventyr där jag ska cykla från hav till hav, korsa sju länder samt ...

Alphistorier

Dagsturer på höjden och andra små historier.

Amelies

Amerika runt på cykel!

Långfärdscykling runt USA och delar av Kanada

Annelibloggen

Livets äventyr

Annicas fjällängtan

Min relation till naturen igår ,idag och förhoppningsvis imorgon

Anthropology of the Outside

As an Anthropologist living in Northern Sweden focusing on sustainable living practices between city-dwellers and those living in rural communities ...

aquila

Oväntade äventyr, patafysik, kabbala.

Att dela eller att inte dela är frågan.

När är det egentligen läge att dela med sig av sin utomordentligt fina utrustning man har? Och varför skulle man göra något sådant? Av en ...

Att luffa / Å loffe

God tid - Levande föda / Levende mat - Mye trim

Att vandra är toppen

Nu ska jag berätta lite om alla mina vandringar.

Au naturel - tänkt om fjäll och annat

Jag gillar livet au naturel. Dvs mat utan kladdiga såser, chosefria människor, få prylar, ärliga samtal. Och fjällen, där livet verkligen levs ...

BeesBlog

Sarek

Bengtemil

Björns uteblogg

På tur och fiske i Hälsingland och lite annat.

bloggen

Mitt liv, mina intressen och min vardag.

Bloggpremiär: Himalaya

Ny-fjällfrälst skärgårdsfantast försöker sig på Himalaya till fots. ...och sen får vi väl se om jag fyller på med fler turbeskrivningar av mer ...

Blondies på Fjällräven Classic

Bornholmerpigens vandreblog

Her kan du læse om nogle af de vandreture som jeg nyder sammen med min mand hjemme på skønne Bornholm, i det svenske, som vi begge holder meget af, ...

britts blogg

vandring,paddling och annat friluftsliv

Charlieponkens Eskapader

Jag bor annorstädes men jobbar en del i stockholmstraken. Då föredrar jag att övernatta ute i det fria.

Christers utsida

Circlemaster

Kajakpaddlare med stockholm som bas. Aktiv i flera föreningar.