Blogginlägg

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 139 Nästa Sista

Introduktion

Hej! Denna blogg startas nu av oss fjällisar på Malungs folkhögskola för att dela våra berättelser och erfarenheter under vårt super-friluftsår läsåret 2017/18! Syftet med bloggen är också att vänner ... Läs mer..

Grönland: Klimatförändringar

Kaos! Jag kom just innanför dörren efter att ha ruschat ned till Dana´s skola med ett par skalbyxor jag glömde skicka med henne inför dagens promenad med dagis. Och jag hann också precis till Eva´s ... Läs mer..

Kebnekaise via Nygrens Led

"Det är fantastiskt att kunna stå här en lördag morgon, efter att ha slutat jobbet klockan 16.00 dagen innan konstaterar vi" Det är en torsdag kväll, längtan efter att ta sig ut i naturen för någon ... Läs mer..

En pensionärs problem i Pårek(1)

Jag startade bilresan upp mot Kvikkjokk 14 juni. I år (2017) skulle den få ta 4 dagar istället för 2 som den brukar. Vanligtvis åker jag E45 upp genom Norrlands inland, den ger mig en så skön ... Läs mer.. 9

Första hänget. Äntligen!

För ett par dagar sedan fick jag äntligen hem min första hängmatta - en DD-lättviktare. Redan innan dess visste jag var jag skulle göra mitt första häng. Kilsbergen är ett fantastiskt område. En av ... Läs mer.. 8

Alpine summer

Alpine Summer- en kortfilm om vår sommar i Chamonix, fångad genom linsen på våra mobiltelefoner.  Glädje och en inblick i hur livet bland bergen kan se ut har gått före bildkvalitet eller proffsig ... Läs mer..

Jörnkängor, punkt.

16,8 procent skulle väl kunna vara en rimlig siffra för att beskriva kängornas betydelse vid vandring. Siffran fick jag fram genom att räkna antalet foruminlägg jag gjort på temat kängor och ... Läs mer.. 10

Firade en friluftsjubilar igår!

Friluftsfrämjandet firar 125 år i år och kalaset gick av stapeln igår i Hagaparken, Stockholm. I strålande sol och kyliga höstvindar samlades en massa friluftsfolk och barn från I Ur och ... Läs mer..

Skiers left

Vi tycker det är coolt med kunskap, vi tycker det är coolt att våga fatta det rätta beslutet och vi tycker det är coolt att vilja förmedla det budskapet vidare. Vi är sjukt stolta, nervösa och ... Läs mer..

Septemberpaddling i Tjeggelvas, fem dagar vid inloppet till fjällen

September i norra landet blev en grå och blöt tillställning, och även mild. Kanske är det därför som färgprakten blivit så försenad, och björkarna inte riktigt vill få den klargula färg som dom ... Läs mer.. 9

Solovandring i ödslig fjällvärld (2)

Jag anlände till stugorna tidigt på kvällen. Ingen människa syntes till så jag ställde ryggsäcken utanför en av stugorna och gick den långa stigen mot stugvärdens hus. Knackade på, hörde röster som ... Läs mer.. 7

Vesteggen - STETIND

FLER BILDER: http://www.outdoorsouls.se/blog/stetind6012580 Ett av sommarens mål på "hemmaplan" har varit att återigen få klättra upp för Stetinds magiska granit, denna gång via Vestveggen. ... Läs mer..

Outdoorsouls top 3 á la Chamonix (BILDER PÅ LÄNK)

En tid har gått sedan Chamonix, och vi har redan hunnit avverka 3 veckor i Abisko på Abisko Mountain Lodge. Hösten börjar göra sig påmind med råge, löven börjar sakta ändra sin nyans från grön till ... Läs mer..

Kompressionstights + långpass = inga skavsår i röven

Lovade i mitt inlägg om kompressionstights att jag skulle återkomma efter ett långpass och rapportera eventuella problem med skavsår i röven. Ni kan läsa inlägget här: Kompressionstights. En bekant ... Läs mer..

Väckelse

Jag har stora problem att sova och koppla av. Pam likaså. Tjejerna klarar det bättre. Men jag vill bara vara ute hela tiden, utnyttja ljuset i vad om tycks vara den eviga solen i detta område och ... Läs mer..

Slettemarkspiggen via Slettemarkskampen

Nu när höstens färger börjar pryda Norges fantastiska natur och min säsong hos Icetroll för denhär sommaren är över är det dags att utforska mer av Norge. Efter att ha städat ur vårt guidekollektiv ... Läs mer..

Nya Stensdalsstugan

Förra veckan fick jag chansen att besöka nya Stensdalsstugan för första gången. Som många av er vet brann den gamla stugan ner 2010. Senast jag besökte platsen fanns bara grunden kvar. Sommaren 2014 ... Läs mer..

Solovandring i ödslig fjällvärld (1)

Eftersom mina efterforskningar av Präststigen inte var avslutade behövde jag upp i Kvikkjokksfjällen en gång till innan boken om stigen kunde skrivas färdigt. Under våren hade jag dessutom fått en ... Läs mer.. 15

Femundsmarka med gott om tid

Inför varje fjällvandring brukar det vara något nytt som ska testas. En pryl, ett förfarande. Graden av förväntan och förberedelser kan variera. Att t ex fjällvandra gravid är något mer spännande än ... Läs mer.. 6

Kungsleden revisited. Ett litet efterord ett år senare

Det löste sig med frukosten på hotellet. Jag kunde komma lite tidigare så det var inga problem att hinna med bussen. Det var en skolbuss så vi fick både underhållning och sightseeing på väg till ... Läs mer.. 2

Kungsleden dag för dag: 13 september - Viterskalstugan till Hemavan

12,5 km 9:05 - 12:10 Hur ska jag börja? Det är på sätt och vis både tomt och fullt i skallen. Lika bra att ta det metodiskt. Jag vaknade som vanligt ungefär när det ljusnade. Ingenting kunde få mig ... Läs mer.. 4

Kungsleden dag för dag: 12 september - Syter till Viterskalet

14,5 km 8:30 - 12:15 Jag undrar vad de tänkte hemma när "klar för dagen".mailet kom redan klockan 12:30. Då hade jag blåst fram genom Syterskalet och landat i Viteskalstugan. Det är elva km kvar ... Läs mer..

Kungsleden dag för dag: 11 september - Tärnasjön - Syter

15 km 8:20 - 12:45 Det blev plötsligt väldigt gemytligt i stugan igår kväll. Den där vandrarfamiljen började bete sig som bästa kompisar sedan länge och de nya tillskotten i denna stuga inkluderades ... Läs mer..

Ålderskris -en välsignelse!

Så har det hänt. Känslan påminner om när man paddlar runt en udde, från kav lugnt i lä, till styv kuling. Eller när man cyklat alldeles för långt och snabbt i kraftig medvind och vänder hemåt. Lite ... Läs mer.. 3

Kungsleden dag för dag: 10 september - Servejukka - Tärnasjön

16 km 9:00-14:45 Sömnen var god. Jag tror inte det var kallare än kanske 8 grader i natt men på morgonen hängde molnen tunga och låga så det var rejält fuktigt överallt. Även golvet hade ... Läs mer..

Kungsleden dag för dag: 9 september - Aigert till Servejukka

18 km 9-14:50 Det blev en sån där lite märklig insomning igen, där jag vaknar till efter någon timme och kroppen får för sig att natten är slut. Efter lite vridande och vändande somnade jag dock om ... Läs mer..

Lätt och långt i fjällen

Med lätt packning kommer man långt. Jag gillar att vara ute hela dagar. I rörelse, med lätt packning och minimal utrustning. Jag älskar när den där primitiva och meditativa känslan infinner sig efter ... Läs mer.. 12
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 139 Nästa Sista

Blogga på Utsidan!

På Utsidan kan du lätt skapa en egen blogg för att dela med dig av ditt friluftsliv och annat till Utsidans alla läsare.

Skapa din egen blogg här

Populära etiketter

Bloggar

Elvah Fjällvandrare

Fjällvandringsplaner, fjällvandringsminnen, fjällvandringsprylar*, fjällvandringsfilosofi. (*garanterat sponsorfritt fjällvandringsnörderi)