Blogginlägg

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 143 Nästa Sista

Utmattad

Jag har varit sanslöst trött på sistone. Tveklöst är det så att det gångna året varit ett av de mest dramatiska i mitt i liv, men ändå, så här trött har jag inte varit. Men idag när jag var ute och ... Läs mer..

Höghöjdstältning

Nu var det ett tag sen det blev något skrivet här på bloggen. Mest för att det inte blivit så mycket av friluftsliv på sistone. Men nu är det dags, för jag har nåt häftigt att berätta om! Svävande ... Läs mer..

En friluftsprinsessas höga förväntningar

Det var längesedan jag köpte en ny friluftsgrej men nu har jag äntligen investerat i en ny pryl. Ett liggunderlag. Jag har höga förväntningar på det här liggunderlaget. Hoppas  inte jag blir ... Läs mer.. 2

En krigarprinsessans morgon

Jag tar inte så mycket plats, jag bufflar mig inte fram i livet. Jag väntar gärna på min tur. Men jag har en förkärlek för höga höjder och vackra utsikter.  Där känner jag mig stark. Jag tog ... Läs mer.. 1

Mycket trevlig vandringsled vid Läckö slott

Vid Läckö slott hittar man den 4 km långa och mycket vackra Vandringsled Roparudden (tryck på länk för att se karta över leden och info). Enligt informationstavlan på plats kunde jag läsa mig till ... Läs mer.. 1

Chamonix & Migot Spur

Chamonix 2.0 & Migot Spur För fler bilder se: http://outdoorsouls.se/migot-spur-video/ Efter att ha lämnat Bohusläns stabila högtryck och fantastiska sprickor är vi nu åter i Chamonix för ännu en ... Läs mer.. 1

Grönland: Jakten på röding har börjat

Igår knallade jag över bergen till min favoritplats för rödingfiske. Havsisen är borta, men sjöarna är ännu täckta av is även om det börjar släppa runt kanterna. Solen gassade och fjällen är ... Läs mer..

Fjällvandring från Abisko till Nikkaluokta 2017

Jag har haft mina anteckningar i datorn hela tiden, men har inte publicerat det här förrän nu. Bättre sent än aldrig. Jag har kommit igång med nya planer på fjällvandring till denna sommaren. Den 11 ... Läs mer.. 2

Sarek 2018 - blir i augusti

Hade en bra vandring i Jämtlandsfjällen förra året. Provade alla nya prylarna under drygt en veckas solovandring, i både busväder och strålande solsken. De nya prylarna jag köpte under 2017 kommer ... Läs mer.. 1

Nord-Norges preikestol

De yttre delarna av ön Senja, bjuder på många vackra och storslagna vyer. Särskilt de norra delarna med de högsta topparna är särskilt dramatisk. Fjordgård - startpunkt för turen Segla - fotad från ... Läs mer.. 2

Tresticklans nationalpark motsvarade inte alls mina förväntningar.

Nä jösses, det var mycket finare och mer lättvandrat än vad jag föreställt mig. Jag hade förväntat mig kraftigt kuperade vandringsleder som kräver sin man eller kvinna för att ta sig fram på. Så hade ... Läs mer.. 2

Tidig fjällvandring

Så som vintern har varit så trodde jag inte att lågfjällen skulle vara mestadels snöfria sista veckan i maj, och blomningen på god väg. Jag gav mig av på vandring i Ammarnäsfjällen och kunde ... Läs mer.. 5

Klätterresa i Bohuslän - Outdoorsouls

Många är gångerna man fått höra om klättringen i det beryktade "Bohuslän". Vi har fått bilden av ett paradis för sprickklättraren, med lätta approacher, idylliska miljöer och fantastisk granit. Det ... Läs mer.. 2

The change of seasons

Så kom dagen som varje år infaller med både sorg och förhoppning-  den sista skiddagen för säsongen. Det är alltid vemodigt att ta av sig pjäxorna vid bilen och stänga takräcket för sista gången. ... Läs mer.. 1

Utstirrad av en ko.

Korta berättelser om några fantastiska händelser i mitt liv som klättrare. Jag var ute på ett klätterprojekt som legat på is i flera år då det dels fallit i glömska och dels var för hårt för mig. ... Läs mer..

Jag tipsar om en av mina absoluta favoritvandringar.

Hej alla ni friluftsmänniskor (eller blivande) som precis som jag njuter av att vistas i naturen och inspireras av att få se vackra och spännande platser. Jag har sedan 2012 försökt att inspirera ... Läs mer.. 1

Liten dagsvandring med vän

Jag gick upp klockan fem. Mötte upp en vän och tillsammans började vi gå klockan sju i skogen. Planen var att gå den sträckan som jag gick i vintras, från Graversfors till Övre Glottern.  Det var ... Läs mer..

En grönländsk skidexpedition

Jag visste redan när jag gav mig iväg att jag förmodligen var sent ute. Snön började försvinna runt huset, men det var -15 och sol, så jag gav mig iväg ändå, pulkan packad med förnödenheter för tre ... Läs mer..

Bikepacking över natten

Cykling ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag har svårt att se hur jag skulle klara mig utan en cykel. Bilen skulle också bli svår att vara utan, men jag känner ingenting för den. Den är bara ... Läs mer.. 4

Nordkalottleden - Ett stort misstag - Del 4

Vi avslutade del 3 i en minst sagt jobbig situation med ett svart moln av mörka tankar hängandes över mig. Här kommer den avslutande delen med upplösningen på dramat. XX Grundmaterialet är hämtat ... Läs mer.. 6

Spännande bäverspaning med barnen

Vi stack inte hemifrån förrän runt 15:00 på lördag eftermiddag. Tanken med hela turen var att prova vår nya husvagn och att testa så att vi alla kan sova gott i den inför sommarens kommande ... Läs mer.. 3

Saknar inget och behöver nästan ingenting

En dagstur blev det idag. Det är inte mycket som krävs för en dagstur; ett par väl ingångna vandringskängor, kläder du själv trivs i, gott humör. Och så lite saker att packa med: mer vatten än man ... Läs mer.. 1

En magisk aprilnatt

Jag har inte varit så aktiv i naturen månaderna som gått. Och det beror på att det varit lite intensivt på arbetsfronten, jag har saknat tid och kraft. Men en kväll i april åkte vi spontant ut till ... Läs mer.. 1

Oro för ensamhet, expedition, tillbaka på Grönland och kärlek

Vi anlände till Ilulissat igår, jag satte på mig löparskorna direkt, underbart väder, solgassande isberg, ja, tveklöst en av de vackraste löpturerna jag gjort. Idag har vädret svängt, samma löptur, ... Läs mer..

Vårförfall

Vårförfall kallar vi det. När snön inte bär skidorna längre. Vattnet tar fart. Man kan helt enkelt inte riktigt lita förhållandena. Sjöarnas is blir mörk. Kan man lita på att den håller? Vi färdas ... Läs mer.. 1

Nordkalottleden - Ett stort misstag - Del 3

Del 2 bjöd på goda dagar i mestadels fint väder där vi äntligen fick se delar av Sulitelmamassivet, även om det var på avstånd. Den femte dagen börjar inte riktigt lika bra. Är det kanske en ... Läs mer.. 5

Historien om ett brott

Jag har i vuxen ålder aldrig råkat ut för någon allvarlig olycksskada i fjällen. Visst har jag fallit omkull ett antal gånger, men det har inte lett till att jag behövt söka hjälp. Kanske har det ... Läs mer.. 12
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 143 Nästa Sista

Blogga på Utsidan!

På Utsidan kan du lätt skapa en egen blogg för att dela med dig av ditt friluftsliv och annat till Utsidans alla läsare.

Skapa din egen blogg här