Vintertur med lätt packning

Ok, 22 kg är bättre än 18. Då antar jag att 35 kg är ÄNNU bättre? Det kanske är bäst att ha 100 kg packning? Och dessutom stanna hemma med packningen?

Försök förstå att för väldigt många så handlar vikten om huvruvida man öht orkar ut eller inte. Jag har åkt skidor med 30 kg på ryggen. Jag fick stanna var hundrade meter och vila. Då var hälften av grejerna visserligen en massa "rekvisita" som skulle släpas med, men det visar ju klart och tydligt att vikten faktiskt spelar roll.

Pulka? Det går säkert bra om det är hyffsat slät mark, men i en skog på en skärgårdsö är pulka ingen höjdare att släpa bland stock och sten.

Men är någotdera bra på en skärgårdsö egentligen?, skida bland stock och sten är väl inte heller optimalt? Kanske snöskor?

För övrigt så är la 100 kilo säkert ganska mkt komforthöjande, nackdelen är att man får ha sherpas eller dragrenar, kanske en släde med nordsvenskar. Jag skulle utan betänkligheter göra en sån resa om jag hade möjligheten. Men då blir det kanske lite mer campingkänsla.
 
Håhåjaja, finns det inte fler öppna dörrar att sparka in?

"Lättare packning är skönare än tyngre" TJONG!
"Det är kallare på vintern än på sommaren" PAFF!
"När det är kallare behöver man varmare kläder mm" BIFF!
"Packning som glider på snön är lättare än packning som tynger på axlarna" TJOFF!
"Man måste anpassa utrustningen efter om man är på fjället eller i skogen" BADAMM!
 
Varför inte:

"Ibland måste man skriva självklarheter eftersom de så lätt glöms bort" WHACK!

"En del trådinlägg är ännu onödigare än att skriva självklarheter" Fiuuuuu...BOOOM!

Nä, Strykarräven. Nu hade du fel ljudeffekt.
Mitt inlägg ska snarare illustreras av ljudet av en rejäl stenbumling i glashuset ;)


(Nog urspårat.)
 
Om ni tittar på utrustningslistan, var tror ni att jag kan spara mest vikt? Vilka är de lättare alternativ som ändå ger tillräcklig funktionalitet och säkerhet vintertid?
http://www.fjaderlatt.se/2007/11/utrustningslista-fr-vintertur-med-ltt.html

Jörgen
Ska se över detta när jag kommer hem till min utrustningslista om en vecka. Tills dess några generella förslag på de stora sakerna:

Om man kollar vikt så finns det lättare skidutrustningar. T ex är Salomons NNN-turpjäxor lättare än många 75mm-kängor.

Tvåhektos livrem? Har du köpt för stora byxor? Kevlarsnöre, max!

Byxor och jacka kan du ta lättare, skal som skal. Damasker finns också lättare, ssk om man inte behöver vattentäta. Kan även sy egna, de på marknaden är ofta rätt klumpiga. Kläder i ö blir svårt eftersom man fryser olika lätt etc. Sarek i februari skiljer sig från Åre i April etc.

Själv skulle jag ta ett (tyngre) bensinkök.

Du får en sovsäck m komf-temp på ca -20 för 1500g (cirkus). Är inte det ett värdigt alternativ till quilt+sovsäck á 1300g?

Själv kör jag Z-rest (drygt 400g) + ett 15mm-liggunderlag (knappt 400g) vintertid.

Jag kör en tyngre rygga, och så bara en liten midjeficka (hemsydd) på midjebältet, väger inte många gram. Du har en imponerande lätt hemsydd rygga, men jag skulle överväga de problem det innebär om den går sönder mitt ute i ingenstans. På sommaren är det lätt att stanna och laga, man kan fortsätta med delar av packningen etc. Inte så på vintern. Samtidigt har du en massa vassa saker vintertid: skare (när man ramlar i en utförslöpa!), skid-/stavspetsar, stålkanter etc, och man är oförsiktigare eftersom man ofta är klumpigare klädd än på sommaren (lätt att säcken t ex hakar i ngt när man tar på/av den, etc).

Behöver du en lampa i tältet? Varför inte köra pannlampan, samt köra köket om du vill värma/torka något?

+ en del småsaker som jag skippar (termometer, packpåsar (kör genomskinlig plast), kudde, grytunderlägg, kamerastativ etc, men där får man väl prioritera. Själv har jag annat "onödigt" med mig!)

Sen brukar många bära t ex en skidreparationssats vintertid, väger en del. Vallor för den som vallar (ett tungt skäl för vallningsfritt!)
 
Lättare skidutrustningar finns ju som Strykarräven påpekar. Reagerade även jag på bältet som känns overkill :) Variant på kamerastativ
cameraholder.jpg


Vad sägs om elefantfot + dunjacka istf dunsäck + quilt? Exped downmat istf din kombo? Stavar finns ju (svindyra) kolfibervarianter.
 
Håhåjaja, finns det inte fler öppna dörrar att sparka in?

Problemet är ju att det finns folk som försöker stänga de där dörrarna genom att t.ex. hävda att "Tyngre kläder är varmare än lätta" eller "Tyngre saker håller bättre än lätta". Jag önskar ju att de personerna skulle hålla sig borta från lättpackningsforumet.
 
Problemet är väl att "vinter" kan innebära så mycket. Sommartid så varierar det inte så mycket, det kan vara sol eller det kan regna och temperaturen är rätt lätt att förutse och marginalerna är så mycket större. De vinterturer jag varit på har varierat från under 45 grader kallt och två meter lössnö i skogsterräng till härliga soliga aprildagar, åkning på skoterspår och plustemperaturer på dagen. Det ställer ju naturligtvis olika kvar på utrustning (ytterligare en öppen dörr som jag kickar in!) :) På skogsturer använder jag en bredare och längre skogsskida med högre bärighet medan man med hårdare före med fördel väljer en lättare skida och även om den lättare skidan är 'lättare' så blir den tyngre under fel förhållanden. Spade hänger dock alltid med, den är en såpass viktig detalj att jag aldrig skulle lämna den. Pulka oftast men inte alltid. Beror på.

I Jörgens lista tycker jag hydrogenen och quilten låter lite för riktig midvinter men kan fungera under vårvintern. Livremmen lät, som andra påpekat tung, jag föredrar fotogenkök (är lite harig för bensin hehe), anoraken lät ganska tung (t.o.m. tyngre än min Norröna Trollveggen), damaskerna lät lite tunga också (mina mountain hardwear gtx-damasker väger 198g), sen så brukar jag ha en keps med nerfällbara öronlappar också som jag oftast har på mig under skidande för att sen byta till en tjockare lovikka när jag stannar. Jag tycker det ofta blir för varmt med mössa men vill ha en rejäl stärkningmössa också så för mig blir det två huvudbonader.

edit: ser nu att listan hänvisar till en genomförd tur vilket ju ger faktiska förhållanden..

D
 
Fortsätt komma med konkreta förslag!
Det gläder mig att ni upptäckt den vedervärdigt tunga livremmen. Den var en sista-minuten-lösning när jag upptäckt att byxornas resår och snörningmådde bra av lite hjälp för att inte kasa ned obehagligt långt. Jag hade inget lättare till hands, men hade klarat mig bra utan den.

Men som pedagogisk åskådning till hur viktig det är att väga och fundera över vikt funkar den ju utmärkt. Det 'r ju en icke-essentiell pryl som väger lika mycket som en undertröja, långkalsonger eller spritbrännare och kokkärl t ex. Många vandrare skulle förmodligen inte reflektera över vikten på en livrem eller att det kan vara mödan värt att väga den.

Som sagt: What you can't measure you can't manage.

Kopplat till en annan artikel på Fjäderlätt:
http://www.fjaderlatt.se/2007/11/im-not-used-to-reading-this-country.html

Ryan Jordan har lagt in en fin bildsvit som berättar om kursen. Min egen berättelse kommer om några veckor.
http://www.ryanjordan.com/photos/wt3fall07/index.html

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.