Vinterpaddling med min inukshuk.

Jag är av naturen lite feg och har respekt för kallt vatten och därmed vinterpaddling men har nu införskaffat en Musto torrdräkt.
Det jag undrar är vad har man på sig under dräkten och vad har man på fötterna?
Nämnas kan att jag paddlar relativt mycket på somrarna, alltså ingen nybörjare.
Jag frågade tidigare om någon hade längre erfarenhet av Boreal Design inukshuk men fick endast svar av korttidsanvändare, har någon haft kajaken en längre tid vore det kul att få ett omdöme.
MVH. Lasse:)
 
Jag har haft min Inukshuk i ca 2,5 år.
Jag är väldigt nöjd med den även om jag börjar se mig om efter något roligare att paddla.
Något speciellt du undrar över?
//Peter
 
Bråttom?

Det beror lite på hur snabbt du tänker paddla... Personligen kör jag rätt varmt om ben och fötter, tunnare upptill.
 
Jag är av naturen lite feg och har respekt för kallt vatten och därmed vinterpaddling men har nu införskaffat en Musto torrdräkt.
Det jag undrar är vad har man på sig under dräkten och vad har man på fötterna?
Nämnas kan att jag paddlar relativt mycket på somrarna, alltså ingen nybörjare.
Jag frågade tidigare om någon hade längre erfarenhet av Boreal Design inukshuk men fick endast svar av korttidsanvändare, har någon haft kajaken en längre tid vore det kul att få ett omdöme.
MVH. Lasse:)

inukshuk har jag inte erfarenhet av, men du frågade också om under torrdräkten. Under torrdräkten, så beror det enligt mig mer hur långt från ett varmt inomhusställe du är, än hur snabbt du paddlar, det vill säga hur länge den skall hjälpa dig håla dig varm innan du får värme utifrån. Jag brukar använda NRS underkläder, så det är dera skala jag kan, men motsvarande bör finnas från andra leverantörer. Det viktiga är som jag ser det deras förmåga att leda bort svett från kroppen (har du fukt kvar nära kroppen blir du kall).

Bor i skåne, här är vattnet inte så kallt ännu, 8 grader eller mer. Där använder jag NRS Wavelite, och vanliga smartwool ullstrumpor under torrdräkten, samt neoprenmockasiner utanpå. Vi är någonstans på gränsen när jag går över till NRS Wavelite XT. När det blir riktigt kallt går jag över till Kokatats proliner, men då tar jag en NRS microlite under, för prolinern transporterar inte fukt så bra. På fötterna byter jag till heavy smartwool.

De tre ställen där jag kan komma att frysa under paddling är fötterna, därav heavy smartwool, händerna, där jag inte hittat något bra ännu, samt ansiktet, där olika huvor duger bra.

Det viktigaste under torrdräkten är att bli av med svett och ändå vara varmt nog isolerad för att ligga i vattnet. Underkläderna är därför lika viktiga att investera i som torrdräkten.

--- Mats ---
 
Det jag undrar är vad har man på sig under dräkten och vad har man på fötterna?
Jag frågade tidigare om någon hade längre erfarenhet av Boreal Design inukshuk.
MVH. Lasse:)

Jag brukar klä mej enligt vattentemperaturen om jag skall ut på längre tur. Hör vanligtvis inte till brottompaddlarna utan håller en "normal fart" på 6-7km/h. Ull är enligt min erfarenhet mycket bra till paddling. På hösten väljer jag ofta Devold multisport och tunna yllesockar. På vintern åker Devold Expedition på med dubbla yllesockar, tjocka neokängor, ibland ett extra ylleunderställ på överkroppen alt en fleece. På huvudet har jag yllemössa och på händerna poogisar av neopren. Är det riktigt svinkallt tar jag tunna paddelhandskar under och varmare mössa. Glöm inte isdubbar...de är suveräna att ta sig över isen då isen inte håller att gå på men är för stark för att paddla genom.

Vid surf vintertid klär jag mej säkert mer som "brottompaddlare" med tunnt ylleunderställ och yllesockar, hjälm på huvudet (som värmer lite). Inukshuk har jag inte mycket erfarenhet av men Epsilon och Baffin har jag paddlat mera. Jag är ju jävig då jag säljer bla Boreal Design men försöker hålla mej neutral (om det nu går). Boreal kajaker håller, enligt mej, mycket bra kvalité och speciellt Baffin tycker jag är riktigt rolig och lekfull. Den lyder bra på kantningar och är rolig i surf. Är man långfärdspaddlare så kan packutrymmet kännas litet...men två tjejer paddlade Baffin längs finska östgränsen och vidare längs i princip hela finska kusten senare (tot 81 dagar ute)...så nog räcker packutrymmet till för "vanliga" turer. ;-)
 
Tack för alla bra svar. Jag skall försöka mig på höst och vinterpaddling i min hemmaskärgård runt Strömstad - Rossö och hoppas att min feghet skall övergå till behärskat mod.

MVH Lasse
 
Tack för alla bra svar. Jag skall försöka mig på höst och vinterpaddling i min hemmaskärgård runt Strömstad - Rossö och hoppas att min feghet skall övergå till behärskat mod.

MVH Lasse

Feghet, eller rädsla eller oro eller försiktighet eller vad det nu skall kallas. Okända saker är alltid oroande. Det lättaste sättet att veta mer är att ta på din torrdräkt, med det du tänkt ha på under, och gå ut i vattnet och stå där. Stå där ett par minuter så vet du hur kallt det känns. Glöm inte att ha händerna i vattnet. Gå sedan upp på land och stå där ett par minuter. Gissar du kommer att bli förvånad hur väl torrdräkten skyddar, och hur kalla händerna blir. Oberoende av vilket, efteråt vet du hur väl du klarar temperaturen och kan planera efter det.

--- Mats ---
 
Initialstabiliteten, hur är den?

MVH Lasse

Jag skulle säga att den är väldigt hög. Kanske t.o.m tråkigt hög.
Modellen är väldigt bred (60cm) och platt så den känns väldigt stabil och följer minsta våg direkt.
Jag har aldrig råkat ut för att kajaken kapsejsat eller varit i närheten av att göra det om jag inte medvetet gjort det.
Den är oerhört säker och stabil men den är inte speciellt spännande att paddla och inte heller särskilt snabb. Därav anledningen till att jag, som jag nämnde tidigare, börjar söka mig om efter en "roligare" och snabbare kajak.
//Peter
 
Tack för alla bra svar. Jag skall försöka mig på höst och vinterpaddling i min hemmaskärgård runt Strömstad - Rossö och hoppas att min feghet skall övergå till behärskat mod.

MVH Lasse
Jag tillhör också dom fega, men på ett helt annat sätt, nämligen den att jag aldrig paddlar i havet under sommaren. Jag håller koll på sjöfartsverkets och sjöräddningens hemsidor där jag snabbt kan konstatera att "jaha, nu har dom öppnat dårhuset för i år, då återstår insjöarna och åarna nu". Största risken sommartid är ju att bli nermejad av nån adrenalinstinn självmordspilot i nån farkost med alldeles för mycket motor och alldeles för lite uppsikt framåt.

På höst-vinter-vår är det mycket tryggare i havet då både jag och yrkessjöfarten vet var vi har varann, hejar glatt på varann när vi möts inte speciellt många meter bredvid varann utan nån som helst risk att kollidera eller störa varann.

"en kusttanker stampar genom driv-isen i Kvarken,,,,,,,,,,,"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Vinterpaddling, det eviga kalla fotproblemet Paddling allmänt 7
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
farsi Vinterpaddling, fryser om händer och fötter Paddling allmänt 13
brigas vinterpaddling-hur gör ni för att undvika isbildning Paddling allmänt 21
Bullrika Vinterpaddling Paddling allmänt 3
manlan Vinterpaddling Paddling allmänt 43
Rindmyr Vinterpaddling i Västervik med omnejd!? Paddling allmänt 2
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1
Tomppa Vinterpaddling Paddling allmänt 0
jamo Vinterpaddling med bad Paddling allmänt 11
backpack vinterpaddling Paddling allmänt 0
mellgren Tips vinterpaddling? Paddling allmänt 10
Kalle E vinterpaddling - krävs isbjörnspäls? Paddling allmänt 5
jenie Kläder för vinterpaddling? Paddling allmänt 7
Balk Vinterpaddling i St:Annas? Paddling allmänt 0
matsli Vinterpaddling Paddling allmänt 2
Vinterpaddling? Paddling allmänt 3
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
bash Min längd/vikt kontra kajakens Paddling allmänt 6
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
PetNor Lyckades med min 1:a roll idag! Paddling allmänt 64
srpp Min epic-winge är gôrfin... Paddling allmänt 4
martolina Hur underhåller jag min plastkajak? Paddling allmänt 9
canoe Jag och min kajak Paddling allmänt 1
Strmbrg Min dyraste plastpåse hittills... Paddling allmänt 5
Berneflott Vem känner till min kajak? Paddling allmänt 3
hassex Uppdatering av min sida Paddling allmänt 0
Min nya hemsida!! Paddling allmänt 0
Min skädda Paddling allmänt 0
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Tomo Boreal Design Inukshuk vs Epsilon P200 Paddling allmänt 5
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
johan5588 "Trapper Marine" eller Boreal Design -Inukshuk ?? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.