Tips vinterpaddling?

Fick precis reda på att Frilufsfräljandet här i Kristinehamn har ett gäng kajaker för uthyrning/lån. Är extremt sugen på att bege mig ut på min livs första vinter-tur... Jag är desperat behov av tips och framförallt utrustning/klädval.

Finns det bra vinter-kajaking i Värmland-Kristinehamn/Karlstad??!



/m
 
Se ovanstående

Själv använder jag en ursuit av samma modell som försvarets g-båtsförare använder. Dvs en overall i goretex med vattentät dragkedja och manchetter i hals och handleder. I övrigt är det ganska gott att klä sittbrunnen med lite liggunderlag, koka kaffe, packa mackor och stich ut i det härligt kalla vattnet!
Ha de Melker!
 
Paddla inte ensam

Hej!

Självklart skall du ge dig ut och paddla även så här års. I Vänern är det fortfarande isfritt, iallafall runt Karlstad.

MEN, se till att du inte paddlar ensam så här års! En van paddelkompis är bra att ha med sig. Förutom bra kläder är det en viktig säkerhetsdetalj.

Malin
 
Alla ovanstående inlägg är helt korrekta, och det är bra att vara extra försiktig + hge extra utrustning på vintern. Jag är själv väldigt mycket "prylbög"

Hursomhelst - om du skall ut en helg och paddla funkar det aldeles utomordentligt med helt vanlig paddeljacka (alt helt vanlig goretexjacka) samt kapell. Under kör du tex med underställ + fleece + mjuka stövlar.

dock skulle jag aldrig paddla med torrdräkt - det är helt överflödigt, om man inte ensampaddlar *extremt* utsatt.

Jag paddlar själv mycket på vintern, samt tillbringar en del tid i vattnet med rollar och så... Som alltid är det viktiga erfarenheten, samt i detta fall att kunna behålla lugnet om man blir blöt.
kolla gärna på min (nästan exakt ett år gamla) film:

http://medlem.spray.se/oom/filmer/kayak_isdn.wmv

själv så är jag också lite prylfixerar, kör ltie neoprene på fötter + huvud, samt kör en helt tät paddeljacka, integrerad i mitt kapell. på ben och armar helt vanliga underställ, allt annat blir för varmt.
 
En fiffig sak

som jag dock inte testat själv, verkar vara långa neoprenmuddar man kan dra över handleden och en bra bit upp på armen över en vanlig gore-texjacka. Det borde blir riktigt tätt och fint och genom att gore-texjackan är så tät som den är borde det hålla ute väldigt mycket vatten även vid en kapsejsning. Visserligen kommer det inte in mest vatten genom ärmsluten utan genom halsen och midjan om man trillar ur kajaken och inte lyckas rulla upp, men under själva paddlingen borde neoprenmuddar göra att man håller sig varm och torr. Finns på kanotcentrum tror jag.

I kombination med ett tättslutande kapell och en bra flytväst som klämmer ihop jackan och förhindrar att den fylls helt med vatten borde det fungera fint vid en rullning. Visst blir man kall och blöt runt halsen och på axlarna, men det kan man kanske överleva om resten av kroppen är någorlunda torr och fin.

Lycka till

Kalle
 
Is

Var idag ute och paddla på mälaren och var tvungen att ta mig igenom ca. 50 meter med is.

Isen var större isflak som inte gick sönder då man körde på dom utan bildade isflak alternativt att man åkte upp på dom.

Fråga vad använder ni för att komma igenom detta. Isyxa har jag hört men då känns det som man skall komma upp på isen för att det skall vara bra....

Fråga 2: Hur mycket tål kajaken ? Är det någon som kört på is så kajaken gått sönder ?!?!

Fråga 3: Har köpt en mindre ömtålig pandel ( kör normalt VKV:s kolfiber) men vad använder ni ??

Hlsn
Magnus Sälgö
 
Re: Is

magnus@ids.se; sa:
Var idag ute och paddla på mälaren och var tvungen att ta mig igenom ca. 50 meter med is.

Isen var större isflak som inte gick sönder då man körde på dom utan bildade isflak alternativt att man åkte upp på dom.

Fråga vad använder ni för att komma igenom detta. Isyxa har jag hört men då känns det som man skall komma upp på isen för att det skall vara bra....

Fråga 2: Hur mycket tål kajaken ? Är det någon som kört på is så kajaken gått sönder ?!?!

Fråga 3: Har köpt en mindre ömtålig pandel ( kör normalt VKV:s kolfiber) men vad använder ni ??

Hlsn
Magnus Sälgö

Var försiktig speciellt i tunnis. Den skär som en kniv. Bland isflak verkar det som om det låter mer än det gör skada. Om isen är för tunn att gå på, varför inte använda kajaken som en pulka. En isdubb i var näve och sen åker man. Har inte provat men det borde gå. Kajaken glider i varje fall lätt på snö och is. Alternativt kan man kanske gå på isen och använda kajaken om det brister.
Detta ämnet diskuterade på ett amerikanskt forum och gällde då vävklädda kajaker men någon föreslog att man sätter dit ett skydd i fören med remmar för just ispaddling. Kanske skulle fungera om man helt enkelt laminerar upp ett extra löstagbart skydd med hjälp av epoxy, glasfiber kanske Kevlar. Om man använder kajaken som plugg borde det vara enkelt. Det behöver kanske bara täcka första halvmetern eller så, där belastningen är störst.
Har du en kajak i TupperWare-plast så är det nog bara att ge järnet.
Jag använder en Grönlandspaddel.

Hans
 
Moderna kajaker tål is

Man behöver inte vara rädd för att isen ska skada en kajak byggd i moderna material. Polyeten är som vanligt snudd på skottsäkert, men även glasfiberbåtar tål is fantastiskt bra. För några år sedan var jag ute några vinterveckor med en liten motorbåt i glasfiber, bokstavligen bröt is hela dagar i sträck, låg fastfrusen under nätterna och i största allmänhet stångades med is så mycket de 45 hästkrafterna tillät. Efteråt kunde man inte se minsta repa på skrovet, som var ett alldeles vanligt standardskrov (Uttern 5000) i glasfiberarmerad polyester. Däremot var all sommarens beväxning mycket effektivt bortskrapad...

Alltså, paddla på! Kajaken håller som den är.

Duk-kajaker, däremot, är mycket känsliga för tunn is, särskilt sötvattenis som är hårdare än saltvattenis. Min far höll en gång på att omkomma när han paddlade sin dukade kajak över en fjärd som under natten frusit på. Kajaken snittades upp och sjönk - turligt nog (särskilt för mig, som annars inte blivit till) var det så pass grunt att han bottnade och kunde gå iland!

Vill passa på att varna för nedisning. Vid låga temperaturer kan det bli så att stänkvattnet fryser på däck och fribord, och snabbt bygger upp ett tungt istäcke. Det gör kajaken rankare och får den att ligga allt djupare i vattnet. Har nedisning väl börjat kan den accelerera oväntat snabbt!

Enda sättet att stoppa nedisningen är att vända undan med vinden (för att minska stänket) och söka land för att hacka bort den is som bildats. Fortsätt alltså inte, det blir bara värre!

Nedisningsrisken minskar om kajaken är välvaxad, men risken upphör förstås inte.

mvh,
Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.