vinterpaddling - krävs isbjörnspäls?

Vad måste man egentligen ha i klädväg för att någorlunda säkert ge sig ut och paddla på vintern? Jag har läst en del artiklar och hört annat om vinterpaddling och förstått att en heltäckande gore-texdräkt med integrerad toalettlucka är det bästa man kan ha, men om man inte vill lägga de där 10 000 kr på att skaffa en sådan? Vad är egentligen minimiklädseln för att överleva en kapsejsning på vintern. Nu menar jag inte vinter med orkan, 15 minus och isberg, utan mer en göteborgsvinter - det vill säga runt noll grader och ingen is eller snö. Jag tänker inte ge mig ut om det blåser hårt eller regnar eller är eländigt på annat sätt utan jag tänker mig en lugn och fin senhöst-/vinter-/tidig vårdag med en blek sol, lugna trygga dyningar och endast en lätt bris på sin höjd. (Ja, jag vet att det inte finns sådana dagar här i Göteborg mellan september och maj, men ändå.)

Jag har dykt i november på västkusten och då hade jag en 13 mm tjock våtdräkt på mig. Det blev svalt, men inte outhärdligt under de trekvart dyket varade.

Vad sägs om dykarneoprenskor på fötterna, en surf-long John, neoprenhandskar, fleecetröja, vanlig goretexjacka och en neoprenhuva som klädsel för vinterpaddling. Skulle jag överleva en kapsejsning med det?

Neoprenhuva förresten, skall man ha det? Det blir ju helt klart ganska obekvämt, men å andra sidan är det inte skönt att doppa huvudet i fyragradigt vatten. Finns det kanske någon tunn variant som är hyfsat skön att ha på sig och som åtminstone ger en liten lindring mot den värsta köldchocken om man går runt?

Som vanligt tacksam för synpunkter.

Kalle
 
Torrdräkt = livförsäkring

Hej Kalle,
Jag har försökt paddla i en 5 mm våtdräkt som f.ö. på intet vis ger tillräcklig isolering i nollgradigt vatten. Erfarenheten var inte uppmuntrande. För j-ligt. Hur skall det då inte vara i 13 mm. Jag har också paddlat i en "torrdräkt" som inte andas (den är till salu till ett mycket överkomligt pris). Lika j-ligt också det. Den blir mycket snart en våtdräkt fast tvärtom dvs innanför dräkten. Då isolerar inte heller de kläder som du har under dräkten ifall du skulle gå omkull och behöva isoleringen. Rena självplågeriet till ingen nytta. Isarna har just gått hos oss och jag paddlar numera omkring i en gore-tex torrdräkt. Den erfarenheten är mycket uppmuntrande. Med ett lagom tjockt och torrt fleece underställ kan jag vid behov skvalpa omkring i nån timme även i nollgardigt vatten. Det är en livförsäkring som är värd pengarna. Här i Finland kostar en URSUIT® Std 5116 ( http://www.ursuk.fi/swe/ ) något över 500 euro. Man vet ju aldrig vad som kan hända ens inomskärs och i vackert väder.
Neoprenhuvan lär man skall ha åtmistone tillhands om man hamnar i vattnet. Huvudet är en mycket effektiv kylare i kallt vatten. Likaså blir man ganska snabbt känslolös i händerna utan neoprenhandskar. Både huva och handskar följer med dräkten jag nämnde.
Martin
 
Semitorr

Du som själv dyker är säkert väl insatt i vad en semitorr dräkt är. Jag har provat mycker rörliga och bekväma såna, och en timme i 0 gradigt vatten klarar du ledigt med en sån om du kompletterat med huva skor och handskar. Och dom kostar inte mer än ca 2500.
 
Torrdräkt är naturligtvis det bästa

Det är också skönt att se att det finns lite billigare varianter (500 euro). Och det som är mest otrevligt att doppa i kallt vatten är ju huvudet, så huvan bör allt vara på. Dessutom måste du ju göra som Glad i Paddling, dvs ha ett lagom tjockt isolerande underlager.

Och här kommer mitt problem. Jag blir stekt om jag skulle vara klädd på det viset! Med andra ord skulle den inte komma till användning värst ofta. Jag klarar inte mer än ett brynjeunderställ och möjligen Aktivent/Windstopper över om jag inte skall bli för varm. Därför har jag oftast bara min Mithril (som inte alls är lika tät som Windstopper, för att inte tala om 3-lagers GoreTex) över en syntetunderställ. Och definitivt inte vattentät.

Följden är naturligtvis att jag måste fixa säkerheten på annat sätt. Jag får alltså vara så snäll att hålla mig så nära stranden att jag simmar in med lätthet (är vinterbadare). Skall jag längre ut använder jag SeaWings och kräver lugnt vatten.

Avundsjuk på de som klarar torrdräkt
 
Lite erfarenheter

Under tidigt 90-tal var jag ganska flitig vinterpaddlare. Jag hade surfneoprenskor på fötterna, en surf-long John, långärmad nätundertröja utanpå och tunn träningsoveralljacka. Utanpå tät paddeljacka och vanliga paddelhandskar.
Fungerade utmärkt. Jag "provbadade" en gång och det var förvånansvärt odramatiskt, men händerna försvann fort så jag köpte efter det ett par dykarhandskar som jag förvarar i bröstfickan som säkerhet, för de är helt odugliga för paddelkänslan. Rekommenderar 3-finger, och tillräckligt stora för att få på våta.
Har läst på annan plats en rekommendation om att ha en neoprenhuva tillgänglig som man sätter på om man mistänker att det blir tufft.
 
Mycket pengar

Hejsan

JAg har lite samma filosofi som senaste inlägget. Visst kan en torrdräkt eller semitorr vara bra. Men jag funderar på om det inte blir väldigt varmt och svettigt och risk för skavsår mm. Jag har paddlat endel vinter, även i dåligt väder tyvärr. Och jag har följande kläder

1 GTX jacka med huva
2 Mössa med öronlappar
ullunderställ eller brynja (behövs inte mer för mig för att hålla värmen när jag paddlar. kanske tar på en tunn tröja om det är riktigt kallt)
3 Paddelhandskar med fleecefoder (uttagbart)
4 Flytväst
5 långkalsonger och shorts eller midjebyxor i gtx. (har dock märkt att i låren på byxorna samlas mycket kondens/svett viket gör att man sitter i vatten)
6 dykskor
7 torrt ombyte lätt åtkomligt
8 en snabb och effektiv räddningsteknik

skall tilläggas att jag är motsatsen till fryslort ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.