vinterpaddling-hur gör ni för att undvika isbildning

Transportpaddlade min kajak en bit för att ta upp den för vintern.
isade på skrov och däck och linor.
Hur kommer ni vinterpaddlare runt detta (i mitt tycke) problem?
 
Mig veterligt finns det ingen bra lösning på problemet. Vatten och minusgrader är dessvärre lika med is. Själv paddlar jag sällan i det allra kallaste utan väljer dagar då det är på plussidan.
 
Välja rätt dag

Och undvika stänk t ex välja en paddel och en paddelteknik med mindre stänk. Personligen skulle jag t ex ta VKV XA och inte vingpaddel. Ta med isdubbar för att kunna ta mig upp på is.

Torrdräkt kan övervägas. Roderfunktionen kan bli knepig.

Thure
 
Ja att rodret skulle isa fast kändes på den korta färden,samt att kajaken i sej skulle bli glashal att hantera i och ur vattnet samt att få fast på biltaket om man inte höll i den.
Det var väl en ca -10 + vind.
Känns som att det inte går att paddla på vintern,men det är det väl ändå rätt många söderöver som gör. (har inga planer på det själv).
 
(Torrdräkt borde väl vara en självklarhet.)

Borde väl gå att använda lämplig olja för roderlinor och roder. Nåt som är ganska vidhäftigt och tjockt samtidigt som det inte stelnar för mycket vid låga temperaturer.

Sen kanske man kan använda "avisnings-spray" som man använder på bilrutor m.m för däcket. Funkar nog ett tag i alla fall. Har t.ex. använt det ofta med framgång för mtb-cykling på vintern för att av-isa och mota isbildning på pedaler och växlar.
 
Jag paddlar sit-on-top och kajaken är i hinkplast så isen går att knacka loss vid kaffepauserna men s*tan vad tung den blir, och ostabil när man har 2-3 cm is ovanpå den. Torrdräkt är ju ett krav och även den blir rejält nedisad ibland men det avhjälps lätt genom en simtur, som jag också måste göra då och då för att inte frysa om fötter och händer.

Vid slutet av paddlingen vänder jag helt sonika kajaken upponer så får havet stå för avisningen.
 
(Torrdräkt borde väl vara en självklarhet.)

Borde väl gå att använda lämplig olja för roderlinor och roder. Nåt som är ganska vidhäftigt och tjockt samtidigt som det inte stelnar för mycket vid låga temperaturer.

Prova med paraffinolja som man gnider in i linorna. Finns på välsorterade färghandlare och tidigare även på Apoteket.
 
Paddla när det är plusgrader är bästa sättet att undvika isbildning. Lättare isbildning som uppstår vid temp runt nollan klarar man av. Men kraftigare isbildning är inte kul kajaken blir tyngre och det är också risk att man fryser in nyis på några milimeter är ofta förvånansvärt seg och stark. Är stränderna steniga kan det också vara isigt och halkigt och det kan vara svårt att komma upp

Men har man riktig utrustning är paddling vid några plusgrader annars väldigt trevligt det är ofta lugnt och stilla.

Hans Friedel
 
Paddling vid plusgrader är alltid sommarpaddling för mej. Nu har det varit 10-15minus men eftersom sjön där jag har min stuga är stor och djup håller den sej isfri långt in i december.
Tänkte därför att det kunde löna sej låta kajaken ligga kvar nån vecka till (förra helgen var det +13 tex),men det var bara att inse att vintern är här,trots barmark ännu.
Så sk.vinterpaddling i södra sverige är för de flesta det jag benämner sommarpaddling,om nu uttrycket finns.
Skilda värdar och vardagar...
 
Vilket underbart neardigt ämne! Speciellt irriterande finner jag isbildning på glasögonen då man tränar rollar då det är minusgrader. (Med torrdräkt, för den som undrar.) Det är svårt att bli av med isen då den väl bildats....

Alla har vi våra problem här i världen!

Johan
 
Se upp med kallt vatten!

Lite kul Ankedot från ungdomen kan ju passa här:

Jag var ute på sjön med några kamrater i tonåren och i samband med kvällsmål tände vi eld och beslöt oss för att ta oss ett dopp. Vatten tempen var tyvärr lite lägre och vi blev en aningens generade inför varandra då all vår manlighet försvann. Resolut beslutade sig min kompis att göra något åt saken genom att sätta sig gränsle över det som var kvar av elden för att tina sin skinnflärp och sin nötpåse viket naturligt vis fick motsatt effekt med sveda som följd och en rask promenad tillbaka till vattnet där hela (eller det som var kvar) fick åter förpassas till kallvattnet medels hukande sittställning. Lite buttert utbrast han ”Sjön suger” och så får läsare själv lägga in sin tolkning av detta. Hur som så fick jag mig ett ordentligt skratt.

Inget om nedisning men det kan ju vara bra att vara medveten om problem som kan dyka upp i samband med låga vattentemperaturer.

/K
 
Ibland isar det, ibland inte

Vid vissa temperaturer (luft och vatten) är isbildning ofrånkomlig om man paddlar mot stänkande sjö. Det är bara att vända (för isbildningen accelererar över tid, minskar INTE) och paddla så det inte stänker - eller ta en annan dag. Att fortsätta paddla när det bygger is på däck är direkt farligt.

Å andra sidan, andra dagar isar det inte alls, trots minusgrader i luften. Troligen är vattnet lite varnare då.

Nedisning är ett problem även för annan sjöfart, särskilt mindre fartyg med höga överbyggnader, typ bogserbåtar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Vinterpaddling, det eviga kalla fotproblemet Paddling allmänt 7
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
farsi Vinterpaddling, fryser om händer och fötter Paddling allmänt 13
Bullrika Vinterpaddling Paddling allmänt 3
knoddvar Vinterpaddling med min inukshuk. Paddling allmänt 9
manlan Vinterpaddling Paddling allmänt 43
Rindmyr Vinterpaddling i Västervik med omnejd!? Paddling allmänt 2
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1
Tomppa Vinterpaddling Paddling allmänt 0
jamo Vinterpaddling med bad Paddling allmänt 11
backpack vinterpaddling Paddling allmänt 0
mellgren Tips vinterpaddling? Paddling allmänt 10
Kalle E vinterpaddling - krävs isbjörnspäls? Paddling allmänt 5
jenie Kläder för vinterpaddling? Paddling allmänt 7
Balk Vinterpaddling i St:Annas? Paddling allmänt 0
matsli Vinterpaddling Paddling allmänt 2
Vinterpaddling? Paddling allmänt 3
Flärp Förberedelser för -16. Vad gör du? Paddling allmänt 7
thocar Längd på kajak - hur stor skillnad gör 30 cm? Paddling allmänt 19
calee Hur gör ni? Paddling allmänt 3
Kalle E Förbättra din roder - så här gör du Paddling allmänt 4
Kalle E Koster - Hur gör man? Paddling allmänt 6
Strmbrg Hur gör ni när ni vill släppa paddeln? Paddling allmänt 8
Vad är det som gör att paddling är så speciellt..? Paddling allmänt 25
jenie Så här gör jag Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.