Kläder för vinterpaddling?

Hej alla vinterpaddlare!

Skulle vilja ha tips på vad man kan ha på sig när man paddlar på vintern. Har hittills paddlat i vanliga gore-tex kläder men skulle man gå runt så.................

Vill inte ha något för avancerat där prislappen slutar på 10 000 kr. - utan mest för att klara sig ifall man mot förmodan skulle gå runt.

Stockholm med omnejd.

Tacksam för alla förslag.

Jes
 
Vinterkläder

Jag paddlar också i mitt goretexställ och tycker det fungerar bra. Anser egentligen att man inte skall ge sig ut på vattnet under vintern om man inte behärskar eskimåsvängen till fullo.
Men som sagt goretex jacka med byxor och ett kraftunderställ under det funkar hur bra som helst.
Om du vill ha lite mer vattentåliga grejer kan du alltid införskaffa ett par "Longjohns" alltså våtdräckt utan armar som värmer kroppen riktigt bra. En sådan bör inte kosta mer en några hundralappar. Kompleterar du det med en bra paddeljacka eller ett vanligt skal som jag tycker räcker behöver det förhållandevis lite.
Mvh Henrik
 
Glöm inte handskarna!

Glöm för allt i världen inte handskarna! Snåla inte på den punkten! Utan ett par värmande handskar (även när de är våta) blir dina händer mycket snabbt oanvändbara. Då är du chanslös, du orkar inte hålla dig fast i kajaken eller hålla grepp om paddeln, än mindre finmotoriskt krävande saker som att sätta sittbrunnskapellet på plats.

Jens igen
 
Hej Jenie

Vågar man se farorna kan man också undvika dem. Och vinterpaddling är farligt. Jag kollade en del länkar i USA i våras och fann en som var milt sagt irriterad på de duktiga paddlare som hänvisade till eskimåsvängen och menade att torrdräkter etc var inget för riktiga paddlare. Han hänvisade till diverse statistik över hur dramatiskt dödsfallen med kajak ökade med sjunkande temperatur. Inte för att jag har kunnat kontrollera den statistiken, men då jag piggar upp mig med vinterbad emellanåt, finns det få anledningar att betvivla riskerna.

Även bland de som behärskar eskimåsvängen, lär det vara ännu färre som klarar av att genomföra den efter att plötsligt hamnat i iskallt vatten. Chocken att bli utsatt för 0-gradigt vatten är stor och om jag inte missminner mig kyler våta kläder ca 250 gånger fortare än torra.

Även om en torrdräkt kan hålla dig torr, så behövs ett mellanlager för att hålla dig varm någon längre stund. Och handen på hjärtat, visst kanske du vill ventilera lite i halsen eller kanske vid händerna? Självklart är det långt bättre att använda vanliga Goretex än inget alls, men det kan vara en falsk säkerhet. När vattnet blivit tillräckligt kallt, testa gärna (under kontrollerade former, dvs någon som kan fiska upp dig och värma dig) om din paddelklädsel klarar ett iskallt bad. Och ta tiden innan dina händer börjar att fungera sämre.

Nu har jag väl skrämt bort en hel del, men vågar man inte se sanningen i vitögat tycker jag man skall hålla sig borta från vinterpaddling. Vad då göra?

1) Undvik att gå runt naturligtvis! Och om du gör det, gör det där du kan ta dig upp på land fortare än kvickt. Känn din och din kajaks begränsningar. Undvik dåligt väder och höga vågor. Överväg säkerhetspontoner typ VKV. Håll dig nära stranden. Paddla helt enkelt försiktigt och defensivt.

2) Ta en fundering på vad ditt liv är värt och välj sedan kläder. Men glöm inte heller att du måste använda din torrdräkt/våtdräkt för att ha nytta av den. Lämnar du den hemma pga att det blir för varmt, obekvämt etc, så…

3) Handduk, ett torrt ombyte (gärna ull, då det värmer i fuktigt tillstånd) och ett par kemiska handvärmare vattentätt förpackade. Men glöm inte att du måste kunna öppna förpackningen med fingrar stela som pinnar!

4) Ta med minst en kompis som kan fixa punkt tre snabbt och kan tvinga dig att röra på dig fast du vill huttra lite i lugn och ro först. Att veta hur kroppen reagerar på att kylas ned är faktiskt bland det viktigaste. Då märker du tecknen innan det är försent. Jag har sett personer stå med tändstickor i handen framför en färdiggjord brasa, utan att tända den…… Bara för att hjärnan säger att det är bekvämare att huttra lite till först.

Lever jag nu som jag lär? Punkt 1 fixar jag, punkt två är det sämre med då jag blir för varm för torrdräkt (eller är jag för snål kanske?), punkt 3 är rätt ok, men jag saknar en punkt 4. Vinterpaddla tänker jag dock göra ändå, för visst är det underbart att höra ett tunt islager som frasar under stäven? Eller när isen går upp på våren, hur ljuset gnistrar i mini-isbergen och hur isen klingar likt klockspel i vågorna vid stranden?

Väl mött
 
Vinter.........

Christer!

Du sätter huvudet på spiken, köldpassivitet!
Har sett det så många gånger och som tur är, lyckat sparka igång kamrater och soldater.
Ingen utrustning som inte medförs, kan användas och används väl är brukbar.
Vi prövade förra vintern med vattentäta säckar som vi inte kunde öppna med stelfrysna fingrar....kommentarer överflödiga. Jo vi stod på land och lade säckarna i vatten, kylde ner bara händer tre minuter i kallt vatten......och vi kunde inte öppna reserverna....Söndagspromenaden var inte alls ett dåligt alternativ efter den läxan.

Go tur

Johan K
 
Klä dig för att paddla inte för att bada.

Det blir ganska varmt och ombonat i kajaken även vid åtskilliga minusgrader i luften om du har bra mössa och bra paddelhandskar. Att klä sig för att bada innebär att du blir alldeles för varm när du paddlar med åtföljande vätskebalansproblem.

Att ha goda marginaler är naturligtvis bra under vinterpaddling välj helt enkelt en dag med fint väder.

Det är en höjdare att paddla bland snöklädda skär. För snart 20 år sedan gjorde jag och en kamrat en dagspaddling i Sörmlandsskärgården. Det var minus 14 vid starten. Vi nådde ut till en grund arkipelag där vi åkte skridskor på nylagd glanskis.

Ett problem var att underliggande roder frös fast när man tog upp kajaken på land med det tinade upp igen sedan lådan sjösatts.

Naturligtvis är en kappsejsning under sådan förhållanden riskfylld. Medtag fullständigt ombyte och vindsäck.

Hälsningar Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
ogren.johan Alternativa kläder segelbåt/kajak/sjö Paddling allmänt 6
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
ski3r Kläder - Vårpaddling Paddling allmänt 12
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
peon Kläder på vintern? Paddling allmänt 8
lortopalt Kläder? Paddling allmänt 8
Iguanodon Kläder under torrdräkten ? Paddling allmänt 5
Tipp Kajak kläder Paddling allmänt 6
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
briank Nybörjarfråga om lämplig kläder Paddling allmänt 1
Moga Vinterpaddling, det eviga kalla fotproblemet Paddling allmänt 7
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
farsi Vinterpaddling, fryser om händer och fötter Paddling allmänt 13
brigas vinterpaddling-hur gör ni för att undvika isbildning Paddling allmänt 21
Bullrika Vinterpaddling Paddling allmänt 3
knoddvar Vinterpaddling med min inukshuk. Paddling allmänt 9
manlan Vinterpaddling Paddling allmänt 43
Rindmyr Vinterpaddling i Västervik med omnejd!? Paddling allmänt 2
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1
Tomppa Vinterpaddling Paddling allmänt 0
jamo Vinterpaddling med bad Paddling allmänt 11
backpack vinterpaddling Paddling allmänt 0
mellgren Tips vinterpaddling? Paddling allmänt 10
Kalle E vinterpaddling - krävs isbjörnspäls? Paddling allmänt 5
Balk Vinterpaddling i St:Annas? Paddling allmänt 0
matsli Vinterpaddling Paddling allmänt 2
Vinterpaddling? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.