Kajak kläder

Det här med kajak kläder vid olika årstider. Mycket intressant! Jag är nybliven kajakägare efter att ha hyrt. Men nu när det är dags att skaffa egna grejer, vad är bäst att ha på sig vår sommar höst, vinter lär jag nog inte paddla i än annat än i simhallen.

har nån några bra länkar till funktionell kajak utstyrsel
 
Det här blir ju lite samma sak som på den ganska färska tråden om klädsel vid träningspaddling; men här är en länk till Chillcheater som jag tjatade lite om tidigare. Jag kan inte säga om de är bra ännu, men efter en paddling i kläderna verkar de väl rätt lovande.


http://www.chillcheater.com
 
Tipp; sa:
vad är bäst att ha på sig vår sommar höst
Om man inte har lust att öppna upp stora plånboken så fungerar ett klassiskt underställ och vind/regnkläder utanpå alldeles utmärkt. Jag säger detta för att det ofta låter på oss som varit med ett litet tag att man måste ha värsta torr-/våtdräkten. (Jodå, jag har både torr- och våtdräkt men jag har dem av rätt specifika skäl i specifika situationer...)

De allra flesta paddlare klarar sig himla bra med syntet eller ullunderställ (som funkar rätt ok om man råkar välta - glöm bomull) under ett vindställ eller ett regnställ (gärna "andas"). Se till att ha ombyte med sig, och allra helst sällskap om det är bråkigt väder.

Om man nu verkligen vill köpa unika paddelkläder (som är dyra och som bara funkar i kajaken) är nog en paddeljacka det första - så att man slipper ha vatten rinnande in genom ärmsluten. Det finns mängder av bra kläd&pryllänkar på http://www.kajak.nu.

Paddelhandskar (eller dykhandskar/segelhandskar) förlänger säsongen. Kan vara kul att ha.

Det finns nog en hel del diskussion här på utsidan när du söker... Men många här har en hel del prylglädje...

Patric
ps. Om du har prylglädje och stor plånbok, eller behov av Retail Therapy - spana in http://www.kokatat.com. Aldrig fel, aldrig billigt.
 
Mitt råd

Jag paddlar något pass i veckan under isfri tid och har så gjort i 15 år. Jag har ingen speciell klädsel för det utan delar av min vanliga friluftsgarderob.

När det börjar kyla till på hösten och på våren innan vattnet blivit uppvärmt kör jag alltid med ullunder-kläder.

Paddelhandskar är ett nödvändigt komforttillbehör om man vill ha lång säsong. En av mina vänner har vindsurfing skor i neopren och är nöjd med det då det är kallt.

Jag fodrar också sitbrunnen med ett specialtillskuret cellplastliggunderlag, väldigt skönt.
 
Ingarö Paddlaren; sa:
Hej Anders köpte du den tvådelade eller endelade från chillcheter blir det inte varmt?

Jag köpte tvådelat (se numera rescensionen här på utsidan). Jag köpte dock torrjacka ihop med nåt som väl närmast är våtbyxor.

Kan inte säga ännu hur varmt det blir.
Jag har bara paddlat i min rätt nya motionskajak ännu och då känns det helt OK, men jag paddlar så försiktigt eftersom jag är ovan vid kajaken. I den har jag ju inte heller nåt kapell, vilket gör att det bir klart luftigare och svalare än i havskajak. Jag tror dock att byxorna som sitter tajt - och borde kunna upplevas som för täta - kommer att funka i de flesta lägen. De har känts behagliga hittills och de är ju otroligt tunna egentligen. Men med dessa och strumpor i samma material vadar man glatt (och torr) ut till knäna om så behövs, utan att det känns särkilt kallt. Skillnaden är mycket stor jämfört med att vara barbent (eller att ha vanliga byxor...).


Att paddla nån gång ibland i sina vanliga friluftskläder är väl förstås inget problem. Det skulle ju gå bra även om man paddlar frekvent. Problemen uppstår väl bara om man mot alla odds plurrar. Har man tänkt igenom situationen och klätt sig lite extra klokt med "vanliga" kläder, samt har sällskap kan man säkert klara sig om man har sällskap.

Om man bör paddla utan sällskap på vintern ens i torrdräkt kan ju förstås diskuteras.

Med specialkläder får man dock rimligen betydligt längre tid på sig i vattnet innan man stelnar till. Paddlar man inte bara vid hemmabryggan, så är det ju dessutom rätt kritiskt även efter att man tagit sig i land.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Alternativa kläder segelbåt/kajak/sjö Paddling allmänt 6
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.