Kläder för surfski?

Har aldrig paddlat förut men i somras köpte jag en surfski och en vingpaddel för att börja motionspaddla. Jag paddlar bara i plattvatten i en liten sjö och nu på hösten har jag kört med ett par neoprenbyxor + ett par Nelo-shorts för att få bra glid mot sitsen samt paddelskor i neopren. Men på överkroppen har jag bara en vanlig underställströja och en tunn skaljacka utanpå. Jag har ännu inte lyckats välta, har en stadig Epic V8, men tycker det börjar bli lite olustigt nu när det börjar bli så kallt i vattnet då jag vet att underställ och skaljacka inte är det bästa om man skulle hamna i vattnet.
Tyckte en neoprentröja skulle funka så jag beställde en NRS Hydroskin LS men varken L eller XL passade mig, var aldeles för stor över midjan och jag antar att en neoprentröja måste sitta tajt för at funka vid ett dopp.
Så min fråga är vad ni kör med när ni paddlar surfski? Har fått tipset att köra med torrdrät men priset avskräcker plus att jag är rädd för att det blir för varmt då jag enbart kör för träning och motion.
 
Jag kör också med NRS Hydroskin, tycker att det funkar bra. Storlekarna är små dock, jag skulle ha XL enligt deras storlektabell, men XXL krävdes för att inte stasa. Jättetight behöver den inte sitta, men inte så lös att den fladdrar. Camaro har också liknande, kanske deras storlekar passar bättre?
Det beror ju på vilka vatten du paddlar i. Är det när till land behövs kanske inga överlevnadsdräkter.
När det är något kallare är det många, inkl undertecknad, som kör med Ursuit MPS torrdräkt. Funkar OK även för motion, man kan variera understället efter temperatur och aktivitet.
 
Jag beställde både L och XL och båda satt ok över axlarna men de var väldigt fladdrig över magen så där skulle jag fått in många liter vatten:) , för det är väl det som är poängen med neopren att den ska sitta så tajt att det bara kommer in lite vatten som man sen värmer upp av kroppsvärmen?
Jag har kikat på Camaro och funderar på att testa en sån.
Ang. torrdräkt så är det ju rea på den du tipsade om http://www.sportkajaker.se/prestashop/tillbehor-kajak-surfski/76-torrdrakt-ursuit-mps.html men det är ändå mycket pengar, har redan lagt över 30.000:- denna sommar på kajak med tillbehör och kläder, vilket är rejält mycket mer än vad jag hade planerat för då jag skulle börja paddla.
Hur lång livlängd är det på en torrdräkt föresten, vid normalt slitage?
 
MPS-dräkten är nog bland det billigaste du kan köpa. Jag skulle inte kalla den för överlevnadsmässig, men den funkar perfekt för motionspaddling m.m. där man inte har krav på att muddarna skall vara supertäta. Materialet är tunnare för att kunna andas, givetvis en kompromiss, men jag skulle inte paddla motionsmässigt i en kraftigare.
De flesta drar på sig ett par shorts för att inte slita för mycket i rumpan och vid höfterna vid rotation. Gör man det, skulle jag beteckna hållbarheten som god. De jag känner som har den, har kört flera säsonger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
ogren.johan Alternativa kläder segelbåt/kajak/sjö Paddling allmänt 6
ski3r Kläder - Vårpaddling Paddling allmänt 12
peon Kläder på vintern? Paddling allmänt 8
lortopalt Kläder? Paddling allmänt 8
Iguanodon Kläder under torrdräkten ? Paddling allmänt 5
Tipp Kajak kläder Paddling allmänt 6
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
jenie Kläder för vinterpaddling? Paddling allmänt 7
briank Nybörjarfråga om lämplig kläder Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
P-E Njord vs Surfski? Paddling allmänt 0
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Kal-P-Dal Stabil surfski Paddling allmänt 7
Disco-Kaj Surfski Paddling allmänt 19
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.