Kläder - Vårpaddling

Vad använder ni för klädsel nu när det börjar bli rätt varmt i luften men fortfarande svinkallt i vattnet? Jag funderar nämligen på om jag ska satsa på torrdräkt alternativt torrjacka / byxa. Paddlar mycket ensam så ur ren säkerhetssynpunkt är väl kanske en torris att föredra. Ni som kör med torrdräkt, hur långt in i säsongen använder ni era?
 
Jag kör torrdräkt ända in på försommaren. Sen blir det en kort tid då både knapster och paddeljacka används. Under högsommaren blir det t-shirt och shorts då vädret tillåter. En stormcag ligger alltid i fikaluckan som förstärkningsplagg.

Jag paddlar till största delen i ytterskärgård där det sällan blir riktigt varmt även mitt på sommaren. Paddlar man inomskärs eller i insjöar så vill man nog vara lättare klädd.
 
Våren är en förrädisk tid för paddlare - det är frestande att klä sig som på sommaren om det är en varm vårdag, men i vattnet kan det fortfarande iskallt och isflak som flyter förbi. Säkerheten måste alltid gå först och svaret på din fråga är som oftast: det beror på. Man får göra en bedömning för det aktuella tillfället vad det gäller övriga omständigheter än luft och vattentemperatur: var skall det paddlas någonstans, sällskap, prognos, övrig säkerhetsutrustning, övat räddning i rådande förhållande mm.
Hellre torrdräkt en gång för mycket än en gång för lite, enligt min mening.

/Måns
 
Tack för svaren! Denna gång får nog säkerhet gå före bekvämlighet och jag kommer att satsa på en torrdräkt. 3-gradigt vatten är inte att leka med, oavsett om det känns som sommar i luften...
Om inte annat så får jag en anledning till att vinterpaddla =)
 
Absolut torrdräkt.

Torrdräkten är inte varm i sig. Men det kan bli svettigt om man anstränger sig. Därför undviker förmodligen många träningsfreaks torrdräkt. Dom svimmar i den.

Lagom takt går utmärkt i torrdräkt. Jag har den med i kajaken hela sommaren. Efter en storm har lägre vattenskikt nått ytan och i ytterskärgården kan det bli väldigt kallt vatten även sommartid. Om det är 3 grader eller 6 grader är bara olika versioner av helvetet. Vurpar man på en överfart är det skönt om torrdräkten är på. I samma ögonblick som jag har tagit mig ombord igen är risken för nedkylning borta.

thomas
 
Vad använder ni för klädsel nu när det börjar bli rätt varmt i luften men fortfarande svinkallt i vattnet? Jag funderar nämligen på om jag ska satsa på torrdräkt alternativt torrjacka / byxa. Paddlar mycket ensam så ur ren säkerhetssynpunkt är väl kanske en torris att föredra. Ni som kör med torrdräkt, hur långt in i säsongen använder ni era?

Jag använder torrbyxa, sådan med fastsydda torrsockar och dubbel midja, i kombination med jacka med dubbel midja, latexmuddar och neoprenhals, sk "semi-dry" jacka.

Kombinationen ger ett i princip vattentätt helställ. Detta använder jag långt in på försommaren. Det känns viktigt i synnerhet när jag paddlar ensam. Halslinningen i neopren är kanske inte den allra säkraste formen av tätning men ger å andra sidan en jacka som är så bekväm att den inte förtar upplevelsen av paddlingen. Jag kan reglera hur tight jackan sitter runt halsen och ventilera vid behov. Den är så bekväm att jag använder den som regnjacka även när det inte är kallvattensäsong.

Även fast jag tränar olika former av självräddningstekniker så känns det som att sista halmstråt måste vara att ligga stilla i vattnet och överleva där tills jag kan få hjälp. Att lämna kajaken för att simma iland ser jag aldrig som ett alternativ men man kan ju ha sådan otur att man förlorar kajaken, om den t.ex. blåser iväg på vattnet. Kanske det vore en idé att ha en lina mellan sig och kajaken? Men det kanske skulle vara farligt på sitt sätt, att sitta fast? Jag har bara en lina mellan kajaken och paddeln och tänker att om jag plurrar och blir så chockad att jag tappar kontakten med både kajaken och paddeln så ska paddeln fungera som ett drivankare så att kajaken inte blåser iväg så snabbt. De täta kläderna, underställ, telefon i vattenfodral i flytvästen och visselpipa kör jag med. Ofta även spot (det är ju kul att få rutten loggad också).

Tänk på att även vatten som är 10 grader kyler ned dig ganska snabbt i vanliga kläder, särskilt om du försöker simma eller rör dig av annan anledning.
 
Idag hade jag superunderställ (ben&överkropp), funktions-tshirt, shorts,tevas och lätt skaljacka, men då paddlade jag motionskajak i lugna vatten nära land. Lite risker och miljö där och i ytterskärgården.
 
Idag hade jag superunderställ (ben&överkropp), funktions-tshirt, shorts,tevas och lätt skaljacka, men då paddlade jag motionskajak i lugna vatten nära land. Lite risker och miljö där och i ytterskärgården.

.. lite andra risker och stor skillnad i miljö där och i ytterskärgården skulle det såklart stå.
 
Beror på

Vad använder ni för klädsel nu när det börjar bli rätt varmt i luften men fortfarande svinkallt i vattnet? Jag funderar nämligen på om jag ska satsa på torrdräkt alternativt torrjacka / byxa. Paddlar mycket ensam så ur ren säkerhetssynpunkt är väl kanske en torris att föredra. Ni som kör med torrdräkt, hur långt in i säsongen använder ni era?

Varierar beroende på paddelvatten. Jag använder ganska ofta torrdräkt, ibland paddeljacka + paddelbyxor, ibland shorts och t-shirt. Ibland varianter med jacka + shorts eller byxor + långärmad underställströja.
 
Det finns ett par riktlinjer från USA som kan fungera som en utgångspunkt för ens personliga val.

En är att om summan av luft- och vattentemperatur är under 30 grader C, så skall man ha något slags våt- eller torrdräkt på sig. Det finns alternativ till denna. Som att om både vatten och luft är under 16 grader, eller om vattnet är under 16 och man är mer än 400 meter från stranden, så skall man ha våtdräkt eller torrdräkt.

En annan är följande lista över vattentemperaturer och klädsel, som ger ett riktvärde om när våtdräkt i sig inte längre är tillräckligt:
Över 16 grader C: Vad du trivs i
Under 16 grader C: Våtdräkt eller torrdräkt
Under 13 grader C: Torrdräkt rekommenderas
Under 7 grader C: Torrdräkt rekommenderas starkt.

Observera att personlig erfarenhet, och typ av paddling, alltid skall läggas till dessa rekommendationer. T.ex. så har jag själv gärna torrdräkt mitt i sommaren om jag skall träna räddningsövningar eller rollar. Det man kort kan säga är att om man har mindre kläder på sig än ovan, så skall man vara medveten om att man tar en risk.
 
Med tanke på att jag upplevt 6 grader i Kalmarsund i slutet på juli (2010 och mätt i Byrum, Öland) så ska man nog tänka sig för innan man lämnar torrdräkten hemma...

thomas
 
Jag har upplevt 7-8 grader i Vänern i slutet av Juli efter ett blåsväder när vattnet från djuphåla drog upp till ytan. Så torrdräkten brukar åka med på de flesta paddlingarna, även om den ligger nerpackad. Kristihimmelsfärdshelgen förra året i Vänern var det 5 grader i vattnet....

På en ensamtur i somras avstod jag från en överfart från Gryt till St Anna. För tungt lastad kajak och öppet vatten med ganska kraftig frånlandsvind gjode att konsekvenserna skulle vara jobbiga om jag gått runt. Hade rollen inte funkat skulle det blivit en cowboyräddning i en tungt lastad grönlandskajak med låg reling (läs helt vattenfylld sittbrunn). Nej tack, tyckte jag. Blev en biltransport istället till St Anna och fick en lika trevlig tur, om inte bättre egentligen. Det berodde helt klart på kajaken, hade jag haft en större så hade jag inte tvekat eftersom jag hade haft fler räddningmetoder att tillgå. Eller om det varit sydlig, västlig eller nordlig vind då had jag drivit mot land och inte havet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.