Vårpaddling i St Anna!

Vi är två personer som ska ut och paddla i St Annas skärgård fem dagar i skiftet april/maj. Jag har aldrig paddlat kajak förut (bara kanadensare) och min man har paddlat en helg. Vi utgår från Tyrislöt (N Finnö) - är det någon som har paddlat där tidigare och kan ge tips på turförslag (inte för långa dagsturer skulle jag tro...), smultronsställen eller andra värdefulla tips för nybörjare?

Är det ngt spec man behöver ta med när man ska paddla kajak (förutom vanlig friluftsutrustning)?

Ser för övrigt fram emot turen med stor förväntan!
 
Ovan paddlare och kallt vatten, se till att ha en paddelflottör så du kommer i om du skulle gå runt.
Trist läge att komma på att man inte klarar av att komma tillbaka i kajaken när man fumlig av kyla, liksom lite sent påtänkt.
Nu vurpar man ju inte hur lätt som helst men det kan ju hända den bäste.
Den med sämst balans kan ju ta tyngsta packningen och få stabilare och långsammare rörelser i sin kajak.



JL
 
Glöm inte solskyddsmedel. Var ute i st:Anna samma tid förra året, då jag glömde både paddelhatt, salva, och solglassögon hemma vilket resulterade i tråkiga sår i ansiktet, men i övrigt en toppen tur, St:Anna på våren är kungligt
 
Om ni hyr i Tyrislöt så se till att ni får paddelflottör, öskar, kompass och iaf 2 kartor-de där små inplastade Gröna Kartan-kopiorna de har blåser lätt iväg och i StAnna skärgård skulle inte jag vara kaxig utan karta och kompass-det är gyttrigt! Extra paddel och paddelhandskar skulle jag ta. K2 är inte så dumt om man är nybörjare (säger inte att det är dumt annars heller)-det är stabilare och man kan jämna ut skillnader mellan paddlarna. K2 Albatross har jag och min flickvän hyrt flera gånger i Tyrislöt...iofs den enda K2 jag paddlat förutom tävlings K2:eek:r, men den gillar vi båda två.

Ett litet tips: Kupa-Klint är en hög ö några kilometer öster om Tyrislöt och på toppen (där det finns ett kummel) har man mäktig utsikt över skärgården.

/ola
 
Det är fint överallt därute. Både söderut mot Gryt och norrut mot Aspöja är fint. Harstena är ett måste förstås!

Ett annat tips! Förra året paddlade jag för första gången i Misterhults skärgård, mellan Västervik och Oskarshamn. Perfekt för paddling. Mycket finskuren skärgård och lömsk för större båtar pga alla grynnor. Kanon!
 
Gubbö kupa

... en annan utsiktspunkt är Gubbö kupa. Harstena är närmast ett måste; paddla genom hamnen och ta sedan utsidan om ön så får ni ser ytterskären. Har ni riktig tur ser ni säl därute. Havsörn ser ni garanterat. Både vid Harstena och Gubbön har ställen där det går bra att tälta.
 
Birkskär

Hej!

Om jag får komma med ett litet tips till så kan jag nämna Birkskär, som ligger strax NO om Harstena. Låga och fina klippor på öns norra sida och ö h t en mycket fin ö.
 
St Anna - påsktur

Hej Rakel!
Vi var på en liten påsktur i St Annas och startade i Tyrislöt där vi hyrde kajak av St Anna Kajak. Eftersom det var första turen för året och lite småkyligt så gick vi i en nordostlig båge ut, följde alltså Finnö norrut upp mot Olsöarna och följde sedan kobbar ut mot norra Missjö där det finns en liten vik med rastplats.

Det är en ganska bra sträcka att starta med tar cirka två timmar att paddla och man är aldrig särskilt långt från land. När man väl har kommit såpass långt så brukar man känna sig ganska hemma i kajaken och då är det bara att paddla på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.