Övernattningsplatser St Anna / St Gryt

Hej.

Nu är jag på gång och ska paddla en vecka i St Anna och St Gryt skärgård. Är det någon som känner till bra eller trevliga övernattningsplatser. Jag tar gärna emot tips och GPS-koordinater.
 
Fina ställen

Lortryggen och Filiputt är mina favoriter, men de är nog inga bra ställen att övernatta på om det blåser mycket, men väl värda att besöka.

/PL
 
tältplatser i St Anna

Paddlade där förra veckan och vi hittade suveräna tältplatser på norra Missjö, västra Missjö, norra Harstena och V Ön (eller vad ön hette strax nordöst om Missjö).
Det blåste en del så vi slet i motvind, men det var värt det; såg 3 havsörn och njöt av nyrökt flundra + ål av Elof och Lasse-Kongos bror (!) på Harstena. Spanade säl också men vi kom inte ut på de yttersta kobbarna pga av vinden.

(tips kan också fås av St. Annas kajakuthyrning i Tyrislöt =bra sjösättningsplats med parkering)

God tur!

mvh Linn
 
Ytterskärgård

I dessa trakter är ytterskärgården överlägsen. Från Häradskär (N58,9' E16,59') och ca 5-10 distans N ut hittar ni många godbitar t ex Laxvarp, Gubbön(utsikt) ,Ytterö, Birkskär och varför inte Harstena.

// HE
 
Några till

Här kommer några som vi provat i år:

Liten Ö precis norr om Ö Örholmen, endast ett smalt sund skiljer. cirka 5km från Tyrislöt. (646829, 156822)
Kanonfin plats, med gott om plats för många tält.
Verkar vara upptagen ofta, både av kajakister och båtar.

Ö Örholmen, (646788, 156819)
Också cirka 5km från Tyrislöt, bra alternativ om ovanstående är upptagen.
Inget vindskydd vid S och O vindar

Harstena
(646017, 157088)
En liten vik på norra sidan. Skydd för de flesta vindar utom Nord. Promenadsavstånd till Harstena "City" med kiosk, restaurang och bageri!

Långholmen, nedanför Gryt
(644085, 156052)
Skyddat för i stort sett alla vindriktningar.
Naturreservat, dass. när vi var där förra veckan fick vi maten framkörd av en lokal fiskare; nyrökt flundra!!

Mvh Erik
 
Tackar tackar!

Tack för alla svar. Ska bli intressant att pröva de olika platserna som tipsats om. Ska även fråga i Tyrislöt, där vi hyr kajakerna. De bra ställen som jag hittar under vår veckotur lägger jag in koordinater på när jag kommer tillbaka.

Tills dess......

/Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.