Kläder?

Det börjar dra ihop sig till kallare tider, så under dagens paddelvända dök frågan upp. Vad är lämplig tröja att ha som andra lager?
Jag använder först en kortärmad cykeltröja sen en collegetröja och en vindtätjacka.
Det måste finnas någon bättre än collegen, den är nog bra men inte till det här.
Provkörde även min nya Robson Storm, den gillade jag skarpt
Så här såg det ut när jag hade kommit iland igen.
Turen tog 4,5 timmar med lite fika och studie av naturen.

Stefan
 

Bilagor

  • Paddelvända  Silvhytteå-- Esken (badet) 036 (Medium).jpg
    Paddelvända Silvhytteå-- Esken (badet) 036 (Medium).jpg
    60.9 KB · Visningar: 668
när jag började paddla så körde jag som du med antingen en vindtät jacka eller min "vanliga" gore-tex skidjacka som översta lager. Under ett superunderställ vilket jag tycker räcker väl så länge man är igång och rör sig, även om det är runt nollan eller t.o.m. lite under. Collegetröjan kan nog helt lämna hemma. När man däremot går iland så behövs det snabbt nåt varmt och torrt för att hålla värmen.

Vartefter jag paddlade mer så började jag irritera mig på att det alltid med tiden rann in vatten längs handlederna, in under jackan. Försökte först att lösa det med neoprenmuddar runt handlederna men till slut blev det ändå en riktig paddeltopp med latexmuddar runt handlederna. Och ja, när vädret är kallare, när vädret är blötare, vare sig blötan kommer nerifrån eller uppifrån. Det är bra med en paddeltopp. Och jag har sällan, så länge jag är igång och paddlar, mer än ett superunderställ under toppen.

/Rickard
 
Sitter nu i vinter när jag paddlar i stort sätt med samma kläder som när jag cyklar eller springer!
Tajts,tunn ulltröja,lätt skaljacka,mössa,+då oxå med neoprenskor å tunna neoprenhandskar!
Har dock med mig förstärkningsplagg när jag går iland! Så länge du paddlar är du alltid varm :)

/Janne
 
Här kanske man ska skilja på paddling i mystempo och motionspaddling.

I går paddlade jag 15 km och det var ca 10° i luften. Hade dubbla tunna underställströjor och flytväst på överkropp och tajts plus syntetshorts nere (bra glid på sitsen även när man blir varm). På fötterna har jag sportstrumpor. Kapellet sitter runt midjan och åker på och av sargen beroende på skvalpet och temperatur. I motvind kyler det mer och kapellet åker då på för att minska avkylningen av kroppen. Skulle jag vurpa så finns det ombyte i luckorna. I botten på kanotens finns en bit liggunderlag att ha hälarna på och när det blir kallare så ligger där en heltäckande bit istället. Vind/regnjackan och mössa finns med om det skulle bli för mycket avkylning utan.

Ju kallare det blir desto närmare land håller jag mig och jag har neoprenshorts och neoprenhandskar som sen åker på.
 
Jag brukar klä mej enligt vattentemperaturen, inte enligt lufttemperaturen. Paddlar man motionskajak blir det givetvis för svettigt, men då håller man sig förhoppningsvis närmare land.
 
Det beror också lite på hur varm eller lite man är som person. Jag har underställ först, fleece om det behövs, jacka, flytväst. Tights och skor, jag har haft svårt med neuprene-handskar. Har marmor dual grip där det går gummi kors och tvärs över handflatans yta i handsken, och på fingertopparna.
 
Hittills har jag paddlat i samma kläder som jag dyker med på sommaren, tunt fleeceunderställ och torrdräkt med hel huva. I vinter blir det tjockare underställ, ny torrdräkt som andas och lös huva och torrdräktshandskar. Dräkten ska modifieras så den får neopreneboots till dykning med riktig sula och troligen byts neoprenetätningarna ut till ringsystem för dykning. Då kan jag skifta mellan latexmanschett och torra handskar.

Jag fryser alltid om händer och fötter så att ha riktigt varma pjuck och handskar är ett måste.
 
Varmt!

Hittills har jag paddlat i samma kläder som jag dyker med på sommaren, tunt fleeceunderställ och torrdräkt med hel huva. I vinter blir det tjockare underställ, ny torrdräkt som andas och lös huva och torrdräktshandskar. Dräkten ska modifieras så den får neopreneboots till dykning med riktig sula och troligen byts neoprenetätningarna ut till ringsystem för dykning. Då kan jag skifta mellan latexmanschett och torra handskar.

Jag fryser alltid om händer och fötter så att ha riktigt varma pjuck och handskar är ett måste.

Låter väldigt varmt. Du får ge ett utlåtande när du testat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.