Vinterpaddling

Hej


Jag är intresserad av alla tips om hur jag lämpligast klär mig för paddling i höst och vintervatten/Skärgård
 

Allan

Gäst
Varför inte läsa tidigare artiklar?

Jag brukar ögna igenom den här sidan ibland o förvånas ofta över att samma frågor dyker upp så ofta. Läser ni inte det som skrivits tidigare, i det här fallet tex så finns exakt samma fråga bara några rader längre ner, nr 271 tror jag det var, dessutom fanns det flera svar att läsa. Om du vill vidareutveckla frågorna utifrån svaren kan jag förstå det, men här är det precis samma fråga en gång till. Jag tror att folk som har erfarenhet o kan ge svar tröttnar på att skriva när det inte verkar vara nån som läser dem. Kommer det en ny fråga i stil med; har provat att paddla kajak o blev heltänd, men vilket märke ska jag välja? så rekommmenderar jag en läsebok i svenska först av allt.
 
Vinterklädsel

Hej.
Om det är nollgradigt brukar jag ha på mej:
På överkroppen:Craftunderställ och två tunna tröjor som inte är av bomull, en kortärmad och en långärmad. Utanpå det en
vindtät, hyfsat vattentät jacka som andas bra. Patagonia Pneumatic Jacket tror jag den heter. Om det går stora vågor brukar jag ha en mer vattentät 2-lagers Gore-tex jacka.
Jag kan rekommendera ett par handledskydd i våtdräktsmaterial, dom minskar risken för skador
(tex senknarr) i handlederna och så håller man sej varm om händerna. Ett par paddelhandskar i nylon är tillräckligt varma, även vid flera minusgrader.
På underkroppen:Craftkalsonger, ett par Craftlångkalsonger och ett par fleecekalsonger. Vulcanskydd på knäna är också bra. Om jag inte kör så hårt har jag ett par tunna fleecebyxor också.
På fötterna har jag ett par strumpor och ett par tjocka Helly-Hansen sockor. Om man behöver gå i vattnet är det bäst med ett par våtdräktssockor men jag brukar frysa om fötterna om jag bara har dem på mej.
Den här klädseln fungerar bra för mej under höst, vinter och vår, vindstyrkan styr klädvalet mer än temperaturen.
Det går inte att använda våtdräkt eller torrdräkt,dels blir man för varm och så begränsar det rörligheten för mycket.


Många tror att det är kallt att paddla på vintern men det är inga problem så länge man rör sej. Men när man stannar eller går iland blir det kallt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.