Vinterpaddling

Hej,

det är ju inte vinter riktigt än men att den snart kommer kan vi ju vara rätt säkra på.
Jag har aldrig vinterpaddlat men vill gärna göra det till vintern. Det finns otaliga trådar här på forumet om för- och nackdelar med olika torrdräkter, våtdräkter, paddeljackor och tuiliqs, men några sådana har jag inte idag. Min ingång till detta är att kunna använda befintliga paddel- och friluftskläder så långt det nu går. Samma modell som vid långfärdsskridskoåkning, tänker jag mig med skalplagg beroende på temperatur och sen ett komplett ombyte packat vattentätt. Om man sen ser till att hålla sig hyggligt nära land och planera paddlingen därefter, borde inte den modellen funka? Jag menar om man kan åka långfärdsskridskor utan torrdräkt borde man kanske även kunna vinterpaddla?

/Måns
 
Åker också mycket skridsko förutom då givetvis att paddla. Som jag ser det är det ganska stor skillnad, åker du i när du åker skridsko så har du, rätt utrustad, högt flytläge och i normalfallet en iskant intill dig att snabbt ta dig upp på. Sen kan man i princip direkt efter det påbörja ombyte.

I en kajak, om du inte rollar hamnar du i vatten, hela du inklusive huvudet. Även om du paddlar nära land som du skriver så lär du ofta befinna dig 50 meter eller mer från något lämpligt ställe att komma upp på. Ett ställe där du inte bara ska kunna komma upp själv utan också dra upp kajaken för att komma åt ombytet. Såg en gång en artikel med en tabell från, tror jag, Canada. Antal meter, vattentemperatur och drunkning. 50 meter i 0-gradigt vatten hade en skrämmande hög drunkningsprocent...

Paddla i kallt vatten innebär för mig antingen torrdräkt eller paddelsällskap, ett sällskap där alla är väl drillade i kamraträddning så man vet att den som ev. hamnar i vattnet är uppe igen inom en minut. Är man då inte allt för långt från land kan ombyte även i det fallet påbörjas nästa lika snabbt som om man plurrar i samband med skridskoåkning.
 
Risken att hamna i vattnet bör vara ganska mycket högre när man åker skridsko än om man paddlar stabila kajaker i gott väder och i frånvaro av svall. Vinterpaddling tenderar att vara en vackert-vädersport och motorbåtarna ligger på land vilket är en av fördelarna med icke-säsongen.
Med en kajak med stor sittbrunn brukar man dessutom klara sig utan att doppa huvudet när man välter. Genom att häva upp sig en bit på akterdäck kan man simma med en stor del av bålen över ytan.

// Paddlar själv utan baddräkt
 
Risken att hamna i vattnet bör vara ganska mycket högre när man åker skridsko än om man paddlar stabila kajaker i gott väder och i frånvaro av svall. Vinterpaddling tenderar att vara en vackert-vädersport och motorbåtarna ligger på land vilket är en av fördelarna med icke-säsongen.
Med en kajak med stor sittbrunn brukar man dessutom klara sig utan att doppa huvudet när man välter. Genom att häva upp sig en bit på akterdäck kan man simma med en stor del av bålen över ytan.

// Paddlar själv utan baddräkt

Vinterpaddling behöver inte bara vara en vackert väder aktivitet nära land. Det kan vara en aktivitet där man upplever skärgård i höst, vinter och vårskrud. En fantastisk upplevelse men något som kräver extra eftertanke avseende planering och utrustning

För övrigt har jag heller aldrig vält under vanlig "finpaddling". Dock varit nära då jag satt still och pratade. Första paddeltaget hade jag vridit paddeln i handen och höll på att dra ner mer själv i vattnet. Även om jag kan häva mig upp på akterdäck och simma så känns inte det som en hit i 0-gradigt vatten. Men var och en väljer ju i slutändan vad som är en acceptabel risknivå
 
Okej, tack för svaren. Parallellen till långfärdsskridsko är kanske inte så parallell när allt kommer omkring. Då återstår väl att plöja igenom alla torrdräktstrådar och börja spara pengar...

Som novis vinterpaddlare skulle det vara bra om man kunde hänga på nån organiserad tur (i Stockholmstrakten) när det börjar vintra sig. Nån som vet om Friluftsfrämjandet eller någon annan ordnar nåt sånt?

/Måns
 
Man får inte glömma hur jobbigt det är att simma också, 50 meter är långt. Det tar väldigt lång tid och mycket kraft att ta sig fram 50 meter med kajak, flytväst och paddel, trots medström, medvind och medvågor är det ingen kul aktivitet.

Det finns trots allt torrdräkter för inte alltför mkt pengar jag tycker att du ska satsa på det. Det är dessutom jäkligt praktiskt, du behöver inte försöka hålla dig torr om fötterna vid i o urstigningar och kan bete dig lite mer ovarsamt.
 
Paddla på vintern utan torrdräkt är rena självmordet men du gör som du vill. Själv kliver jag aldrig ut på is med grillor på fötterna eller sätter mig i en kajak utan torrisen, inte ens mitt på sommaren då den även hindrar mygg att anfalla och är ett utmärkt skalplagg för en massa andra aktiviteter. Jag har tom. en gammal torris när jag högtryckstvättar maskiner och annat.

Du simmar inte så värst många meter utan torris och rejält underställ på vintern, titta bara på vad som hände dom vana paddlarna i Vättern. Hypotermi är definitivt inget att leka med och du kan få kramp direkt du drullat i.

Torrdräkter kan tyckas vara en dyr investering men hur värderar du livet?
 
Det här påminner om debatter om rollens nödvändighet. Förespråkarna antyder en utvecklad dödslängtan att ge sig ut utan en fungerande roll och nu återkommer samma kategoriska åsikt om torrdräkten.
Min ståndpunkt är att man med förutseende planering map väder vind etc mycket väl kan ge sig ut utan att kunna rolla eller ha torrdräkt på sig.
Visst ska man ge sig ut i forsande strömmande vatten så är rollen bra eller långt ut i svåra förhållanden vintertid så är torrdräkten nödvändig men en fin höstdag nära strand så dör man inte utan den.
Mvh
Gösta
 
Man kanske inte dör men en torris och rejäl underställ underlättar vistelsen vid och i vatten betydligt. Eftersom jag dykt i mer än 30 år och jobbat många timmar därnere i djupet, stått på blåsiga flottar, åkt mycket i öppna båtar mm. så kan jag inte tänka mig ett friluftsliv vid och i vattnet utan ett skal ytterst. Det har liksom blivit lite av en livsstil och här är det ingen som ens höjer på ögonbrynen om vi träffas vid postlådorna en regnig dag i November och jag har torrdräkt.

Jag har en gammal kompis som tyckte det var fjolligt med torris ända tills han badade med skridskor på en dag i Februari, nu har han torrisen på om han så bara ska ut och vittja ett nät utanför bryggan.

Alla gör förstås precis som dom vill, det är inte diktatur i det här landet (än) gudskelov.
 
Det här påminner om debatter om rollens nödvändighet. Förespråkarna antyder en utvecklad dödslängtan att ge sig ut utan en fungerande roll och nu återkommer samma kategoriska åsikt om torrdräkten.
Min ståndpunkt är att man med förutseende planering map väder vind etc mycket väl kan ge sig ut utan att kunna rolla eller ha torrdräkt på sig.
Visst ska man ge sig ut i forsande strömmande vatten så är rollen bra eller långt ut i svåra förhållanden vintertid så är torrdräkten nödvändig men en fin höstdag nära strand så dör man inte utan den.
Mvh
Gösta

Suck... Alltid denna parallell till rollen... Var hittar du ett enda inlägg som säger säger att paddling utan fungerande roll = utvecklad dödslängtan?

Nåväl, nu rörde inte debatten roll, den rörde klädsel vintertid. Min poäng är att 50 meter kan man lätt tvingas simma även om man håller sig nära land, du ska ju inte bara komma intill land, det ska vara ett ställe där du och kajaken kan komma upp. Den som är hågad kan prova att simma 50 meter i nollgradigt vatten med flytväst och kajak på släptåg eller under sig... Och välta har jag varit nära att göra p.g.a. ett så simpelt sak som ett feldrag med paddeln och också sett folk göra, även på spegelblankt vatten.

Inte heller jag tycker torrdräkt är ett måste för vinterpaddling men nu rörde TS fråga en parallell till långfärdsskridsko och klädsel där. Och i mina ögon kan då att klä sig för vattentemp, d.v.s. torr eller våtdräkt ersättas med sällskap. Är man i kompetent sällskap är man snabbt uppe i kajaken igen och iland för ombyte så länge man är nära land. Att däremot ge sig ut på några längre överfarter eller ut på mer stökiga vatten är en helt annan sak, kräver helt annan planering, utrustning och erfarenhet.
 
Att simma

50 meter i nära 0-gradigt vatten är nästan omöjligt utan torrdräkt/våtdräkt. Jag har gjort i stort sett det vid rännpassage men inte i ett sträck utan då har jag mellanlandat på bäriga isflak.

Men rätt dag, väder, vågor och med rätt vägval och rätt kajak så tycker jag att vinterpaddling är acceptabelt säkerhetsmässigt för mig. Sällskap minskar risken och förstås torr eller våtdräkt men det finns risker även om man har torrdräkt/våtdräkt. En eskimåsväng klarar jag normalt men är inget jag skulle vilja göra skarpt i 0-gradigt vatten om jag inte har uppbackning i form av sällskap och så nära till strandlínjen att jag i princip kan vada iland.

Forspaddling i vårfloden med sällskap och torrdräkt / våtdräkt tycker jag är acceptabelt inte vinterpaddling i stora vågor långt från land.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.