Vinterpaddling

Måste hålla med Teknikern

Man kanske inte dör men en torris och rejäl underställ underlättar vistelsen vid och i vatten betydligt. Eftersom jag dykt i mer än 30 år och jobbat många timmar därnere i djupet, stått på blåsiga flottar, åkt mycket i öppna båtar mm. så kan jag inte tänka mig ett friluftsliv vid och i vattnet utan ett skal ytterst. Det har liksom blivit lite av en livsstil och här är det ingen som ens höjer på ögonbrynen om vi träffas vid postlådorna en regnig dag i November och jag har torrdräkt.

Jag har en gammal kompis som tyckte det var fjolligt med torris ända tills han badade med skridskor på en dag i Februari, nu har han torrisen på om han så bara ska ut och vittja ett nät utanför bryggan.

Alla gör förstås precis som dom vill, det är inte diktatur i det här landet (än) gudskelov.

Torrdräkten (andasvarianten) är ett väldigt användbart plagg. Om man inte sliter så man svettas mycket, så finns det inget bättre skydd för väder, blöta och vind. Hur mycket kyla man ska skydda sig mot, regleras med kläder under torrdräkten. Så dyra är inte alla torrdräkter. Det lär finnas flera att välja på under 5000SEK.

Givetvis kan man köra utan torrdräkt vintertid om man har omdöme och förhållanden är rätt. Men om ett av skälen för att inte använda torrdräkt är att man inte har någon, så finns väl skäl att betvivla sitt omdöme. Så mitt råd är att skaffa en torrdräkt först, använd SEN ditt omdöme avseende när du vill använda den.
 
Tror absolut att torrdräkt är väldigt användbar och ökar naturligtvis säkerhetsmarginalerna avsevärt.

Vad jag försöker argumentera emot är det här svart eller vitt-tänkandet som dyker upp i kajak- och andra sammanhang 'det är livsfarligt om du inte har det eller det eller gör på det eller det sättet'. Det är ju välmenande inställning men det sprider känslan att man inte kan gå utanför dörren utan att ha komplett överlevnadskit. Det som triggade mig var: Quote_Paddla på vintern utan torrdräkt är rena självmordet_Quote.

Jag är övertygad om att man med gott förnuft och god planering klarar sig väldigt långt. Sen är det aldrig fel att lyssna på goda råd från erfarnare kamrater.
 
Hei,

Har börjat paddla i sommar och skaffat en torris också. Har en lång erfarenhet om långfärdskrinnas med några plurr i bakagen.

I gruppen när man far på en vinter paddeltur, finns en i gruppen utan torr/våtdräkt. Tänk vilken obehag den här personen skapar i gruppen när resten av gruppen tänker hans dålig utrustning. Med en sån här person får gruppen jobba avsevärt mycket mera om något händer åt honom/henne. och vad är den här persons kapasitet att hjäpa om ngn annan i gruppen är i nöd?

I skrinnasen lämnar vi iland såna som har inte rätta grejor med, så varför inte i paddlasen.

Till isen slipper man tillbaka relativt snabbt, när man alltså har grundregel att inte skrinna ensam och har rygga och dubbar med. Att komma ut från vatten med kajak kan ta flera minuter med tömmas, klivas pumpas osv, så jag ser att risken är högre utan rätta utrustning i paddlasen.

Så satsa lite till säkerhetskläder, inte allt till den finaste paddel eller kajak.

Mvh Simo
 
OM ,... man hamnar i vattnet i nollgradigt ,.. då ÄR det på liv och död, jag lovar . Förra året vurpade jag i kallt vatten och snöglopp, skulle ut och testa vågorna då det blåste nordan som fan, utan torris men "välklädd" ,är lika med tungt som fan när kläderna är blöta. Jag orkade inte ta mig upp utan fick driva med vinden till land, lite planerat var det i allafall. När jag fick bottenkänning så var det nätt o jämt att jag orkade ta mig upp.Det var visserligen avsevärt längre än 50 meter. Efter den vändan köpte jag en torris, och jag tänker då inte ge mig ut utan den när det är kallt i vattnet. Det känns väldigt tryggt att ha den. Men det är frivilligt att köra med torris.
 
Det var ett perspektiv till!

Hei,

Har börjat paddla i sommar och skaffat en torris också. Har en lång erfarenhet om långfärdskrinnas med några plurr i bakagen.

I gruppen när man far på en vinter paddeltur, finns en i gruppen utan torr/våtdräkt. Tänk vilken obehag den här personen skapar i gruppen när resten av gruppen tänker hans dålig utrustning. Med en sån här person får gruppen jobba avsevärt mycket mera om något händer åt honom/henne. och vad är den här persons kapasitet att hjäpa om ngn annan i gruppen är i nöd?

I skrinnasen lämnar vi iland såna som har inte rätta grejor med, så varför inte i paddlasen.

Till isen slipper man tillbaka relativt snabbt, när man alltså har grundregel att inte skrinna ensam och har rygga och dubbar med. Att komma ut från vatten med kajak kan ta flera minuter med tömmas, klivas pumpas osv, så jag ser att risken är högre utan rätta utrustning i paddlasen.

Så satsa lite till säkerhetskläder, inte allt till den finaste paddel eller kajak.

Mvh Simo


Vad kan vi kräva av våra "medtrafikanter"? Ska vi ta hand om dom som inte har "rätt" grejor? Hur mycket hjälp kan man räkna med att få av någon med otillräcklig utrustning?

Jag har faktiskt varit med om en sådan paddling, vi var bara två pers i var sin kajak. Jag kände starkt att min "paddelkompis" inte hade rätt grejor på sig. Han var mycket mer erfaren kanotist än jag var, men ändå det kändes som han gjorde som han brukade göra. Utan närmare eftertanke på om det var säkert.
 
Jag skulle aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, paddla ihop med någon utan torris höst-vinter-vår. Jag tänker inte vara med om någon olycka med dödlig utgång pga. dåliga eller fel grejer.

Då jag nu paddlat i några år utan paddelkompis alla årstider så förväntar jag mig inte heller att nån ska plocka upp mig ur spa´t utan jag har utrustning för bad alla årstider och brukar avsluta paddelturen med 3-400 meters ryggsim för att sträcka ut musklerna och ryggen. Det gör man inte utan torris ostraffat vintertid.
 
Kan ju vara så att man som stockholms-cyklist har ganska dåligt omdöme. Att paddla en stabil kajak nära land på mälarn är ju ganska långt från dom normala nära-döden upplevelserna man utsätter sig för.
 
Falsk säkerhetsupplevelse.

Kan ju vara så att man som stockholms-cyklist har ganska dåligt omdöme. Att paddla en stabil kajak nära land på mälarn är ju ganska långt från dom normala nära-döden upplevelserna man utsätter sig för.

Att du är långt från en "nära döden upplevelse" betyder inte att du är säker. Samma sak i trafiken där jag normalt inte upplever några "nära döden upplevelser" alls. Men jag vet att när som helst kan det hända något och har åtminstone säkerhetsbältet på mig.

Det är en himmelsvid skillnad att sitta varm&go och paddla på blankt vatten "nära land", och ta ett feltag med paddeln och plötsligt ligga i vattnet. Då kanske "nära land" inte upplevs så nära land längre.

Jag tycker, oavsett vad andra säger, att en torrdräkt ska man ha om man tänkt paddla i kalla vatten. Den ska finnas som ett valbart alternativ när man bedömer vilka kläder som bäst lämpade dagen. Sen är det naturligtvis upp till var och en när man faktiskt väljer torrdräkten. Jag väljer också bort den ganska ofta. Även om den ofta är med.

Vad som är "kalla vatten" kan var och en själv avgöra ganska enkelt genom att simma lite olika tider i olika temperaturer. Även sommartid kan enligt min definition det vara tillräckligt kallt i vattnet för att torrdräkten ska på. Har lite med avstånd till land att göra också.

Lördagen 24/7 2010 blåste det 18 sekundmeter i Byxelkrok och på söndagen uppmättes +6 grader vid piren i Byrum (någon mil söder om Byxelkrok). Nordan river upp bottenvatten. Att ytvattnet i Kalmarsund därefter är kallt säkert en vecka till håller jag för mycket troligt. Torrdräkt alltså om man ska korsa sundet. Sen är det alltid kallare vatten längre ut i alla skärgårdar.

Jag medger att det är svårt att välja rätt kläder när det värmebölja i luften men iskallt i vattnet, men ska man paddla i maj så måste man ändå göra en vettig bedömning.
 
Mys kontra motionspaddling

Borde vara lämpligt med torrdräkt vid motionspaddling då det är kallt i vattnet.
Ide'n med motionspaddling är att ta ut sig, då är det inte mycket bevänt med krafterna vid
eventuell kantring.
Har ingen "dödslängtan" och använder således torrdräkt vid motionspaddling då jag bedriver den solo.
Tror dessutom att det är lättare att vara avslappnad i kajaken då man inte behöver fundera på sannolikheten för kantring hela tiden:)
 
Var och paddlade i Skottland i sommras. Efter att ha provat att surfa, så gjorde guiden och jag lite våta övningar. Var 7-8 grader i vattnet. Jag hade paddeljacka + våtdräkt modell hängselbyxor. Efter den första kallchocken så tyckte jag inte att det var så farligt.

Det som slog mig var efter 15min med övningar, så blev motoriken helt kass och jag började göra konstiga saker. Till exempel, så vände jag mig åt fel håll vid kamraträddning. Det konstiga var att jag inte kännde mig nedkyld, bara klumpig och trög i huvudet.

Fick mig en rejäl tankeställare och har införskaffat mig en torrdräkt.
 
Tvekar om

det är någon idé att skriva flera inlägg då det inte framkommer så mycket nytt i tråden.

Vid varje tillfälle så får var och en bedöma för och nackdelar med olika klädsel. Dvs risk för nedkylning vid kappsejsning respektive komfort och vätskebalans och negativa effekter av vätskebrist vid paddling. Tid ansträngningsgrad temperatur kroppskonstitution mm bör vägas in i det senare fallet.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.