Vinterpaddling

Bra synpunkt!

smärtan i pannan när man blir nedkyld där av t ex iskallt vatten är en faktor som har betydelse. (Uppstår normalt inte i icke vattenaktiviteter i lufttemperatur om -20 eller -30 om man har bra klädsel.) Kände av detta t ex när jag använde en hjälmmössa i fleece inne i forshjälmen. Vanlig badmössa i gummi mycket bättre. Svårt få plats med tjockare våtdräktshuva inne i forshjälm för mig.

Alltså kan torrdräkt som täcker stor del av pannan eller motsvarande våtdräktshuva betyda mycket. Kanske t o m vettigare att satsa på den detaljen än en torrdräkt som tätar i halsen vid avancerad vinterpaddling?

Dessutom så är en stor del av avkylningen i de här sammanhangen en följd av att skalpens blodcirkulation inte stängs av såsom blodcirkulationen i övrig hud.

Thure

Jag skaffade en våtdräktshuva (som täcker halsen), mest för att inte frysa om huvudet under själva färden. Jag får ta av mig glasögonen och sticka in huvudet för att få på mig den. Sen sticka in glasögonskalmarna. Den är inte avsedd för dykning utan paddling och har en liten skärm också.

Den skyddar förmodligen väldigt bra om man får huvudet under vattnet. Jag minns, från då jag höll på med dykning, att huvan gjorde stor skillnad.

Men jag tycker inte den är så bekväm (ska sitta rätt tajt) och man hör sämre. Så jag köpte en Hiko Lars Cap som mer är som badmössa med fleecefoder. Där kan man enkelt vika upp det som täcker öronen (så man hör motorbåtar).

Menar du att feecefodret kyler ned skallen? Eller var din mössa bara fleece?
Jag fattar att våtdräktsluvan är bättre när man hamnar med huvudet i vattnet.
Men en huvudbonad ska ju först och främst fungera bra för färdförhållanden.
Så det ska mycket till innan jag sätter på mig våtdräktshuvan.
 
Jag skaffade en våtdräktshuva (som täcker halsen), mest för att inte frysa om huvudet under själva färden. Jag får ta av mig glasögonen och sticka in huvudet för att få på mig den. Sen sticka in glasögonskalmarna. Den är inte avsedd för dykning utan paddling och har en liten skärm också.

Den skyddar förmodligen väldigt bra om man får huvudet under vattnet. Jag minns, från då jag höll på med dykning, att huvan gjorde stor skillnad.

Men jag tycker inte den är så bekväm (ska sitta rätt tajt) och man hör sämre. Så jag köpte en Hiko Lars Cap som mer är som badmössa med fleecefoder. Där kan man enkelt vika upp det som täcker öronen (så man hör motorbåtar).

Menar du att feecefodret kyler ned skallen? Eller var din mössa bara fleece?
Jag fattar att våtdräktsluvan är bättre när man hamnar med huvudet i vattnet.
Men en huvudbonad ska ju först och främst fungera bra för färdförhållanden.
Så det ska mycket till innan jag sätter på mig våtdräktshuvan.

Jag har en våtdräktshuva, som jag också ogärna använder. Men också en otroligt ful och skön mössa som jag köpt från NRS, Mystery Helmet liner. Kan rekommenderas för alla som inte är känsliga för hur man ser ut, dock ännu inte provat rolla med den, inte säker på hur vamr den är efter att varit i vattnet. Torrdräktens inbyggda luva är varm, men duger inte i en roll.

--- Mats ---
 
Vilken modell?

Jag har en våtdräktshuva, som jag också ogärna använder. Men också en otroligt ful och skön mössa som jag köpt från NRS, Mystery Helmet liner. Kan rekommenderas för alla som inte är känsliga för hur man ser ut, dock ännu inte provat rolla med den, inte säker på hur vamr den är efter att varit i vattnet. Torrdräktens inbyggda luva är varm, men duger inte i en roll.

--- Mats ---

Jag kollade på din NRS, mystery liner, den finns i två utföranden. Full cut och Side cut. Vilken har du?

Hiko Lars Cap ser ut som Full cut (ungefär). Jag vet inte heller hur den känns under vattnet eller efter bad. Jag får väl prova...
 
Jag kollade på din NRS, mystery liner, den finns i två utföranden. Full cut och Side cut. Vilken har du?

Hiko Lars Cap ser ut som Full cut (ungefär). Jag vet inte heller hur den känns under vattnet eller efter bad. Jag får väl prova...

Full cut. Man hör sämre, men inte hopplöst illa.

Jag har som tydligen många andra med torrdräkt provbadat och provrollat med det mesta av mina kläder, var faktiskt tänkt att göra det i lördags, men det var för grunt och stenigt där vi var. Rekommenderas, man lär sig mycket om hur det känns och vad som inte är ok. Framförallt att fingrarna blir svåranvändbara mycket snabbare än man tror.

--- Mats ---
 
Full cut. Man hör sämre, men inte hopplöst illa.

Jag har som tydligen många andra med torrdräkt provbadat och provrollat med det mesta av mina kläder, var faktiskt tänkt att göra det i lördags, men det var för grunt och stenigt där vi var. Rekommenderas, man lär sig mycket om hur det känns och vad som inte är ok. Framförallt att fingrarna blir svåranvändbara mycket snabbare än man tror.

--- Mats ---

Kan inte rolla alls. Går egentligen inte med min Sit-On-Top. Men kravla ombord kan jag.

Vad har du på händerna?

Jag har ett par neopren fingerhandskar (Jula, avsedda för fiske 100:) men har inte provat dessa vintertid (ännu alltså).
Jag måste tydligen ut och bada snart.
 
Kan inte rolla alls. Går egentligen inte med min Sit-On-Top. Men kravla ombord kan jag.

Vad har du på händerna?

Jag har ett par neopren fingerhandskar (Jula, avsedda för fiske 100:) men har inte provat dessa vintertid (ännu alltså).
Jag måste tydligen ut och bada snart.

Skiljer lite beroende på årstid och temperatur. Tycker inte om handskar. Har provat mitts, men de är bara sköna tills man är i vattnet. Nu på hösten har jag kört NRS paddlers gloves, och alldeles precis switchat över till NRS reactor gloves. När det blir kallare går jag till NRS toaster mitts (oavsiktlig NRS reklam, men det finsn två saker jag köper från dem, handskar och underställ till torrdräkten så på det området är allt jag har NRS fram tills det är riktigt kallt).

På våren klarar man kallare vatten om man paddlar i solsken, så på våren går jag till paddler gloves runt 8 grader i vattnet (bor i skåne, så det betyder att två veckor senare behöver jag inga handskar). Som det är nu är det luft och vind som driver mig till reactor gloves. Vattnet är inte så kallt än, men blir handen kall finns det inget som värmer upp den efter att man haft handsken i vattnet.

--- Mats ---
 
På huvudet har jag en : Gul 3mm Pro Peaked Surf Hood.
Man ser ut som fan , men den är skön, ungefär som att vara inomhus fast det blåser nordan
 
På huvudet har jag en : Gul 3mm Pro Peaked Surf Hood.
Man ser ut som fan , men den är skön, ungefär som att vara inomhus fast det blåser nordan

Jo det är precis en sån jag har, som jag kallar våtdräktshuva. Den är varm och säkert suverän när man hamnar i vattnet. Men man blir döv och det är pill för att få dit glasögon. Därför tar jag inte denna på mig i första taget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.