Vinterpaddling, fryser om händer och fötter

Hej!
Jag har börjat med lite vinterpaddling och successivt provat mig fram till vad som funkar och inte funkar, och kommit fram till att det är två svaga punkter kvar: jag fryser om händer och fötter.

Så skulle behöva tips för att undvika denna kyla samt andra tips om jag glömt något. Har lärt mig mycket i de trådar som redan finns om vinterpaddling, men hittat lite produkter som jag tror kan fungera men som inte nämnts tidigare.

Först lite info om förhållanden och utrustning.

Förhållanden:
Alla temperaturer, varit ute till -13, paddlar nära strand/iskant max 100 m öppet vatten. Går väldigt lite så behöver inte vara skor för lång vandring till och från paddlingen. Rollar inte och är inte i vattnet förutom om det händer en olycka.

Utrustning:
Kläder: Ursuit torrdräkt med neoprenemuddar och inbyggda strumpor, neoprenehandskar, neoprenehuva. Ullunderställ, extra ullkalsong, ett lager fleece, ullstrumpor
Fötter: grova ullsockar utanpå torrdräkt och vanliga gummistövlar alternativt bara neoprene badtofflor och crocs
Farkost: Packraft med två extra interna luftkuddar
Säkerhetsutrustning (flytväst, isdubbar, plb, telefon, lagningsutrustning, paddelsnöre, ombyte, ...)

Problemet är som sagt kylan när det gäller händer och fötter under paddlingen. Provat att bada med utrustningen vid -13 och det var inget problem, men det blir kallt om man är ute några timmar.

Händer:
Kört med de medföljande Ursuit handskarna, även provat med kirurghandskar under. Blir kallt redan strax över nollan efter en tids paddlande.
Vad skulle ni föreslå av följande eller något annat?

Reed Greenland Gauntlet, lång tumvante man har andra vantar i för värmen
http://www.chillcheater.com/aqshop/catalogue.php?id=2612&page=

Neopren trefinger
http://www.dykmagasinet.se/shop/166-crux-5mm-3-finger-handske.html

Neoprene femfinger
http://www.dykmagasinet.se/shop/165-crux-5mm-5-finger-handske.html

Torrhandskar med innerhandske
http://www.dykmagasinet.se/shop/545-bts-torrhandskar.html

Pogies? Provade ett par billiga, men tyckte det var helt värdelöst.

Fötter:
Tror främst mitt problem ligger i att allt är för tight med mina lösningar nämnda tidigare, men kanske ska satsa på något specifikt för denna typ av paddling?

Neopreneboots
http://www.dykmagasinet.se/shop/698-fourth-element-pelagic-boots.html

Mukluk, inte specifikt denna modell men typen
http://www.nykayak.com/Kokatat-Nomad-mukluk_p_491.html

Grubs SnowLine stövlar
http://www.bootcompany-shop.se/product.html/frostline-85-hi?category_id=25

Köpa ett par enkla stövlar några storlekar för stora och ha flera lager strumpor?


Hur gör ni?
 
Jag paddlar ända tills isen lägger sig på Mälaren och just händer och fötter blir lätt kalla.
De två senaste säsongerna har jag haft eluppvärmda sulor inne i torrdräktens socka. Batteripackarna fäste jag vid midjan och för det krävdes förlängningssladdar som väl kostade ett par hundralappar. Sen har jag också två par ullstrumpor inne i torrdräkten och sedan neoprenstövlar.

På händer ett par 1mm tjocka neoprenhandskar och på paddeln neoprenpoggis.

Det här funkar bra för mig.
 
För att få varmare fötter kanske du kan lägga några lager callplast-liggunderlag på durken så du isolerar från det kylande vattenet genom skrovet. Jag paddlar inte vinter men tycker det är skönt med den isoleringen även vår och höst med tunnare skodon än du.

/Patrik
 
Hej!
Reed Greenland Gauntlet, lång tumvante man har andra vantar i för värmen
http://www.chillcheater.com/aqshop/catalogue.php?id=2612&page=

Jag har en lite äldre trefinger-variant av dessa. När de var nya var de helt vattentäta i övrigt, men slöt inte nödvändigvis 100 % tätt runt överarmarna; om det t.ex. blir av att simma siprar det in. Efter några år av slitage har det desutom uppstått små läckor här och var. Efter några timmars paddling kan jag tömma ut några cl vatten ur vardera handsken. Underhandskarna skall därför vara av en sort som värmer även som genomvåta. Själv använder jag dem tillsammans med tunna neoprenhanskar; 2 mm 5-fingers neprenhandskar (NRS Maverick) + Greenland Gauntlets fungerar ner till enstaka minusgrad för mig (I kallare förhållanden än så paddlar jag sällan, efersom det brukar bli is i mina hemvatten då).

Det trevliga med Greenland-Gauntletsen är att de är enkla att dra på och av, viket gör dem utmärkta att ta med som extra handskar, ifall de handskar man tog på från början skulle visa sig för kalla.
 
Jag använder Biltema seglarhandskar med neopren på utsidan och tunt skinn på insidan. Detta kompletterar jag med pogiesar av neopren, har funkat ner till -13.
På fötterna använder jag merinsosockar, ullstrumpa eller fiberpälssocka inuti torrdräkten. Utanpå ett par höga GUL neoprenstövlar, hittills inga problem.
Jag paddlar havskajak, med liggunderlag på botten i sittbrunnen.
/Peter
 
Hej,

Jag kör med NRS boundaryboots eller om det är riktigt kallt ett par Chota stövlar som jag tyvärr inte hittar längre på nätet jag tror modellen heter 150 där fotdelen är i 6 mm neorene och skaften är i något slags skalmaterial, helt vattentäta och riktigt varma.
På händer använder jag alltid NRS Toaster Mitts, en tumvante i neopren med limmade sömmar under en NRS liner 5 fingershandske, TOastermittsen är förböjda och ger därför ett mycket bra grepp mot paddeln. funkar riktigt bra i surf, även vintertid. om det är riktigt riktigt kallt kan man tejpa fast handvärmare på handryggen att ha inne i vantarna.

MVH

Pelle
 
Tack för alla tips!
Släpper nog tanken på torrhandskar, och kör med någon typ av skalvante+neoprene. Och för fötterna blir det nog ett inköp av någon typ av tjockare neoprenestövel.
Paddla lungt!
 
Har bara paddlat ner till ca -5. Kajaken är klädd med 5mm liggunderlag på hela botten. Torrdräkten har sydda sockar, och innanför dem har jag bara haft dubbla ull/syntet-strumpor. Idag testade jag med en strumpa+3mm neoprensocka. Ingen lång tur, men höll värmen väldigt bra i vattnet. Förra säsongen körde jag Camaro 3mm seamles 5-finger. Höll tätt men inte varmt. I år köpte jag ett par billigare tumhandskar, Prolimit- Cold Water Mitten 6/3mm från KiteKalle. De är inte tejpade, men håller hyfsat tätt för snabbare dopp. Räkna inte med torra händer efter en timmes paddling, MEN de är sköna att paddla med och håller värmen åtminstone vid några minusgrader, även när de är blöta efter bad.

En liten undran... varför vet man inte om grejerna fungerar vid plurrning? Testa! Man behöver ju inte tippa med kajaken, det räcker ju att gå ut i vattnet och doppa sig. Själv hoppade jag från iskanten idag. Inga problem med kyla.. Förutom att det blev kallt precis i midjan! Upp på isen och kolla... Japp, hade missat några cm på dragkedjan. Drog igen den och dök från kanten igen. Blev inte blötare än att jag åkte några km längdskidor i samma kläder. Visst var jag lite blöt om benen, men inte värre än om man råkat ut för en kort regnskur. Hursomhelst, det är inte kul att ligga i isvatten med för dåligt på händer eller fötter även om resten är torrt. Samma med skallen. Ansiktet klarar sig bra, men doppa hjässan i isvatten är INTE skönt! Kör själv med GUL:s neoprene-beanie. Fungerar fint.
 
För mig funkar det med ullsockar och ovan på det fleecesockar, under torrdräkten som har tygfötter och sen ett par NRS Boundary boots. På händerna har jag finger eller tumvantar i ull (militärt överskott) beroende på hur kallt det är, ibland båda delar och utanpå detta ovan nämnda Chillcheater gauntlets.
På händerna är detta det enda som funkat för mig när det är riktigt kallt. Har även provat NRS Toaster mitts och en liner under det men till slut blir fingrarna stela.
 
När jag började paddla på vintern frös jag som fan om fötterna och händerna. Tappade total paddelförmågan ett flertal gånger och fick krampaktig hoppa ut på land för att få tillbaka känslorna igen. Vart riktig jobbigt och på vinterns korta ljustimmar även frustrerande då jag behövde så mkt extra tid ibland för att värma mig...

Det jag har ändrat sedan dess är själva paddelsättet. Nu menar jag absolut inte att det är den ända vägen att gå men just för mig funkar det jätte bra sedan dess! Jag har gått över till att använda Grönlandsgrejer, såld torrdräkten och använder en tuiliq där jag kan ha riktig luftiga inte tajtsittande kläder under och då bli det mindre svett osv och jag behöver faktiskt inte lika mkt kläder som förr.
I min Grönlandslåda sitter jag så bra att jag inte behöver ha fotstöd vilket betyder att det inte trycker mot fotsulorna utan fötterna är fria och kan röra sig istället.
På händerna använder jag samma handskar som förr (5mm Hiko under -5 grade eller mkt vind och olika tunnare i varmare väder) men skillnaden är användandet av en Grönlandspaddel vilken man håller lösare och rör sina händer+fingrar mera på. Händerna är alltså i rörelse likt som jag kan göra med fötterna och då få jag en bättre blodcirkulation igenom de och kan hålla de mkt varmare.
Sen har jag även klätt ut kajaken med liggunderlägg, hela golvet med 8mm matta på höst och vår och 15mm på vintern. Gärna även runt alla öppningar kring sitsen - det gör inte så mkt för händerna men kroppen och fötterna håller sig mkt varmare!

Som sagt jag menar inte att alla nu måste börja med Grönlandspaddling utan att det kan ju räcka att man kolla över att man inte ha för tajt sittande kläder (tex för tjocka strumpor i skorna = bättre att köpa en storlek större sko för att få plats med allt osv) och inte sitter för spänt, kunna röra fötterna lite och hålla så löst det gå i paddeln, "spela piano" på paddeln medan man paddla på platt vatten osv osv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Vinterpaddling, det eviga kalla fotproblemet Paddling allmänt 7
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
brigas vinterpaddling-hur gör ni för att undvika isbildning Paddling allmänt 21
Bullrika Vinterpaddling Paddling allmänt 3
knoddvar Vinterpaddling med min inukshuk. Paddling allmänt 9
manlan Vinterpaddling Paddling allmänt 43
Rindmyr Vinterpaddling i Västervik med omnejd!? Paddling allmänt 2
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1
Tomppa Vinterpaddling Paddling allmänt 0
jamo Vinterpaddling med bad Paddling allmänt 11
backpack vinterpaddling Paddling allmänt 0
mellgren Tips vinterpaddling? Paddling allmänt 10
Kalle E vinterpaddling - krävs isbjörnspäls? Paddling allmänt 5
jenie Kläder för vinterpaddling? Paddling allmänt 7
Balk Vinterpaddling i St:Annas? Paddling allmänt 0
matsli Vinterpaddling Paddling allmänt 2
Vinterpaddling? Paddling allmänt 3
Stuvarn Fryser! Paddling allmänt 11
curtan Snart fryser Fyrisån Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
dunno Något roligt som händer i skärgården idag? Paddling allmänt 0
rija Vad händer egentligen med priset på utrustning... Paddling allmänt 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.