Förberedelser för -16. Vad gör du?

Såhär i icke paddeltider (nej, jag vinterpaddlar inte - det kan komma ändras på framöver men just nu har jag lågsäsong) finns det tid att pyssla med sånt man inte "hinner" under brinnande högsäsong. Några bygger kajaker, andra kanske kollar kataloger eller nätet (jag hör till de senare).

I övrigt lägger jag just nu tid på två kajakrelaterade aktiviteter och det är
A) Tränar. Dels styrka/kondition, dels rollträning inomhus.

och

B) Syr packpåsar som ska passa bättre i kajaken, dvs. smalare påsar som går in bredvid skäddaboxen och kompressionspåsar för bylsiga föremål som sovsäcken och fleecetröjan.


Jag kollar naturligtvis även på sjökort och kartor, men det är inte riktigt lika säsongsbetonat som ovanstående., Så frågan är vilka fler tips kan du komma på, och vad gör just du?
 
Bredda ditt friluftsintresse till att omfatta några typiska vinteraktiviteter. Det ger ett rikare liv om man har fler aktiviteter att längta till. :)

HåkanF
 
Jag försöker hålla igång med följande:

1. Håller rollkurser i bassäng för lokala kanotklubben

2. Snidar grönlandspaddel

3. Modifierar och reparerar kajaker inför användandet (flyttar skott, fixar liten fikalucka fram, ordnar kölförstärkning etc...)

Den här vintern har jag tyvärr ännu inte hunnit med följande än:
4. Bassängträna med forskajak/slalomkajak

5. Åk i väg till varmare trakter och prova surfski eller surfkajak.

6. Kör offpist (på snö) med din forskajak. :D
 
För närvarande gör jag följande:

* Tränar teknik/rollar i inomhusbassäng

* Utforskar marknaden kring köp av grönlandspaddel, alt. om jag ska försöka göra en själv.

Det som snart finns på agendan är också att börja torka mat inför övernattningsturer, samt börja studera kartor för bra rutter.
 
Allt annat än paddling, även om jag nog varit i simhallen några gånger för främst rollträning. En paus på sex veckor gör bara gott (förra säsongens sista paddling på nyårsdagen, den nya säsongens första paddling i morgon).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.