förberedelser

Hej

jag undrar hur ni förbereder er ni skall ut o paddla kajak i själva planerings stadiet.

åker ni ut på plats och rekar eller tittar ni endast på kartor och i såfall vilka kartor,
hur gör ni eran planering.

såhär gör jag när jag planerar för att åka ut.
antingen så tar jag bilen och åker ut tills jag hittar något som ser inbjudande ut och där ställer jag bilen och tar mig en tur har med gröna kartan eller skridsko kartan kompass och en gps.

eller så planerar jag genom att kolla på kartor (gröna/skridsko/sverige/frilufts kartor och sattelit bilder MRSID NASA)
sedan åker jag ut o rekar de olika platserna innan jag till slut ger mig ut.
 
Det egna upptäckandet är ju en del av charmen. Jag rekar bara när jag är tveksam om det går att ta sig fram eller iland eller sånt.

Planering är kul, men man får inte planera ihjäl spänningen heller.
 
hobbes; sa:
Hej

jag undrar hur ni förbereder er ni skall ut o paddla kajak i själva planerings stadiet.

åker ni ut på plats och rekar eller tittar ni endast på kartor och i såfall vilka kartor,
hur gör ni eran planering.

Helt (för mig) obekant område - bokrek (har någon annan varit där och skrivit om det?) Därefter kart/sjökortsrek.

Någorlunda bekant område - kart/sjökortsrek, grovplanering med några alternativa rutter/övernattningsställen. Finliret sköts på plats baserat på rådande förutsättningar och stundens ingivelse.

Välkänt område - snabbkoll av ev. reservat och landstigningsförbud, och om väderleksprognosen kan påverka väg- och platsval.

Gäller egentligen oberoende av färdsätt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flärp Förberedelser för -16. Vad gör du? Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.