Hur gör ni när ni vill släppa paddeln?

Ja, jag sitter med telefonjour här på jobbet, det är ganska lugnt just nu. Bara några samtal per minut. Därför alla inlägg...

Jo, hur gör nu när ni tilfälligt vill lägga ifrån er paddeln?
Jag har fäst nylonkarbiner på skaftet. Då kan jag enkelt haka fast paddeln i en gummilina framför mej.

Jag har två karbiner på skaftet. Om jag skulle behöva flottörhjälp, så fäster jag dessa i däckslinorna bakom sittbrunnen. Det blir en betydligt stadigare anordning än att böka in paddeln under gummicorden!

Strmbrg,
 
VKV har numera ett slags fästen vid sidan av sittbrunnen där man kan knäppa på ett par paddelhållare av kardborrband. Det innebär alltså att paddeln fästs tvärs över sittbrunnen. Det funkar rätt bra om man vill använda händerna till något annat än paddling.

Själv paddlar jag numera bara i tränings-/tävlingssyfte i motionskajak och då lägger man aldrig ifrån sig paddeln förrän man är klar med paddelpasset..
 
Klämma

Jag blir väldigt irriterad om man inte kan lägga ifrån sig paddeln på ett bra sätt när man skall ta på sig kapellet, fotografera, spana i kikaren, käka lite godis etc. Därför var det första jag gjorde på min kajak när jag köpt den att montera på en klämma för paddeln. Klämman sitter på fördäck och man lägger paddeln diagonalt över skrovet och bakåt vid sidan av sittbrunnen. Den blir väldigt ofta använd...

En enda klämma håller ju inte fast paddeln sådär hundraprocentigt, men eftersom min paddel alltid är säkrad med en gummilina så försvinner den i alla fall inte när den lossnar ur klämman. Jag har sett andra lösningar med två klämmor på däcket med ca 30 cm mellanrum. Paddeln borde sitta bättre, men jag har inte studerat dessa fästanordningar så värst noggrant.

Peter
 
Men...

Vore det inte enklare med ett par nylonkarbiner på skaftet?
Då kan du ju dubblera med 2-punkts-fästfunktionen när du behöver använda paddelflottör eller staga upp båten vid vila och liknande.

Strmbrg,
 
Enkelt?

Vad kan vara enklare än att klämma fast paddeln på däck? Det tar ca 1 sekund. Att ta loss den går ännu fortare. Att sitta och pilla med små nylonkarbiner tycker inte jag låter alls lika enkelt.

När det gäller stabilisering så har VKV:s kajaker speciella fästen för det. Jag behöver inte fästa min paddel på däck.
 
Smarta hål?

Förmodar att det rör sej om hål i bordläggningen i vilka man sticker in paddeln...

En fiffig lösning, som tyvärr saknas på de flesta fabrikat. Paddeln/flottören/flottörerna kommer nära vattnet och ger ytterligare förbättrat stöd utan vippanden!

Strmbrg,
 
I vattnet

Jag brukar lägga paddeln i vattnet på lämplig sida av kajaken. Givetvis har jag en lina mellan kajaken och paddeln!
På min gamla tvåmanspråmkajak har jag sådana där klämmor framför varje sittbrunn. Dom fungerar bra ute på vattnet om det inte går för stora vågor. Vid stranden är paddlarna mest bara i vägen när de ligger i klämmorna. Risk för snubbling.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.