Hur gör ni?

När man är ute och paddlar framförallt längre perioder så behöver man tänka till lite extra när man packar, Dels hur mycket, och samtidigt så vill man ha det lite organiserat i slutändan!

När jag ex åker ut över en helg så packar jag det mesta i packsäckar som är vattentäta, har lite olika storlekar osv, Maten packar jag i mindre kylväskor sk. "sexpack bags", har flera stycken beroende på hur länge jag ska va ute, Sen kommer vi till problemet, Köket? Alla redskap, kryddor, torrvaror, kaffe, tee, bestick osv osv osv..

för tillfället så kör jag en liten väska med div nödvändiga saker till matlagning, som man kan hänga upp med en krok i absiden för att lätt komma åt allt smidigt och lätt, Men brist på plats är det i den nu, och ska man ha kryddor och alla andra nödvändiga saker där också så blir det trångt!

Skulle vilja ha något smidigt, med mycket fack för förvaring, eller kanske en vägg som man hänger upp i tältet, med div fack för att hänga och fästa utrustning och nödvändiga ting..

Sen har jag även problem med att förvara min radio, ficklampa, gaslampa batterier, batteripack för mobilen, och div småprylar som gör turerna mer fröjdfulla

Har ni några tips? hur gör ni? Visst kan man slänga ner allt i en packsäck och ta fram vid användning, men jag vill ha lite organiserat, sista man vill göra är att lägga en halvtimme på att leta efter saker efter en heldag i ösregn eller liknande!

Tacksam för tips! :cool:
 
Jag är definitivt inte den den rätte att svara på dina frågor. Jag har stora problem själv...
Men detta med var sakerna ska ligga är väl i högsta grad personligt egentligen.

Har bara ett tips. Om du har en gasbrännare till ditt kök. Förvara den torrt. Särskilt om du har en elektronisk tändare på den. Det kan (beroende på fabrikat) finnas delar som inte är rostfria på brännaren och elektroniska tändare är mycket känsliga för fukt. Resten av köket brukar tåla det mesta. Jag lägger numera ALDRIG brännaren i köket/kastrulldelen. Tändstickor, toapapper och sovsäck måste också vara GARANTERAT torrt förpackade. Annars blir det inte kul...

thomas
 
Jag använder ofta tarp utanför tältet (gärna så nära att jag kan gå till tältet utan att bli våt vid regn). Under tarpen finns torklina, kök och diverse saker jag inte vill blöta ner. En tarp blir ofta också den "naturliga mötesplatsen" för planering och samvaro.
 
Jag använder ziplock påsar, sea to summit 5l vattentäta påsar och http://addnature.com/product.aspx?pf_id=SEA2SUMMITULTRASILDUFFLEBAG ( sea to summits duffle bags)

Påsarna är markerade 1-5. Och jag packar alltid ungefär lika(dvs vad som är i påsarna, men även vart i kajaken jag lägger dom) Sen lägger jag smågrejer som t.ex. bestick och andra prylar som inte behövs packas vattentätt i duffle bagsen. Har inga lösa prylar i kajaken.

På den bifogade bilden har jag mina 5l påsar, i dessa har jag kameraprylar + diverse elektronik(batteri, minneskort, sladdar etc), sen i en annan har jag toalettsaker(papper, spade, tändstickor), i en annan har jag reperationskit, gaslampa, kudde.

Mitt huvudtips är många små vattentäta påsar, sen en StS duffle bag eller motsvarande för småsaker som inte behövs vara vattentäta.

För att bibehålla så bra ordning vid läger så brukar jag försöka att lämna så mycket kvar i kajaken som möjligt :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.